יליד רוסיה הסובייטית, בישראל מגיל 6, כותב מגיל 8. נשוי ואב לשלושה, פסיכולוג בהתמחות קלינית. כמו בעבר כך גם בהווה מפרסם לעתים יצירות ברשת, עם חלום להגיע באחד הימים לדרגת הנייר.
[ליצירה]
דויד המלך ורבי עקיבא שניהם לא היו במקור מזרע ישראל. דויד סבתא רבתא שלו הייתה רות המואביה, וגם רבי עקיבא, סבו לא היה יהודי.ועל אגריפס (השני?) אמרו בני ישראל: "אחינו אתה, אחינו אתה".
והקדוש ברוך הוא אולי נתן ליהודים תורה ומצוות והם קוברים איפה שמצווה עליהם, אך ברקיע נשמות הגיבורים שלנו כאבני יקר מתנצנצות על כס הכבוד ושם אין גדר.
[ליצירה]
מוסכם. כל זה אכן טוב ויפה, והיעדר הגדרות ברקיע הוא דבר נפלא, אך טענתי היא על חיינו הארציים כאן.
ללא ספק, היהודים קוברים היכן שמצווה עליהם בהתאם לצווי דת משה, שקיבלה משה בצורה זו או אחרת (והויכוח בין הפרשנים עדיין ניטש האם "זו" או "אחרת") מהקדוש ברוך הוא, אך אנו שוכחים את בני זרע ישראל שאינם שייכים לדת משה ואת הגרים, כשהאחרונים אמנם לא מוגדרים כך על-פי ההלכה המקובלת היום, אך במקור היו נחשבים לגרים (ע"ע רות המואבייה שהזכרת), שהרי גֵרים הם בתוך עם ישראל וחולקים אטת חוויותיו עימו - מה שהיה התנאי המקורי להיותו של אדם גר.
אבל הנה, באה לה הבירוקרטיה של היהדות הממוסדת, אשר מניעיה הם פוליטיים-כספיים עם קומץ רוחניות ורגש דתי שבטלים כנראה לא בשישים כי אם בשש מאות, וקובעת כי אנשים שמקורם בזרע ישראל, ושנופלים למען עם ישראל היושב לו בארץ ישראל (מה שלא עושים חלקים נכבדים מאלה שנכללים גם בדת משה בנוסף לעניין הביולוגי) אינם ראויים לבוא בתוך קהל ישראל במותם, ולהיקבר בקבר ישראל.
הרי בקצב הזה חלק נכבד מרבותינו שנתגיירו בדרך זו או אחרת לפני מאות ואלפי שנים היו נקברים גם הם מחוץ לגדר לו חיו ומתו היום...
[ליצירה]
אני משער שזה הצטברות התגובות לכמה וכמה מצבים בחיים שנצפו על-ידי מהצד. שלב שלי בחיים? לא יודע, אולי... זאת אומרת - לעבור שלב עברתי, אבל השיר נכתב הרבה לפני. מה הניע את מה? לה' פתרונים.
[ליצירה]
התפעמתי. בכל דור קם אלטרמן חדש ומתעד את העם שנלחם על חייו ולא נכחד, אבל משלם בדמי בניו.
[ליצירה]
[ליצירה]
שיר מעולה ומרשים. אהבתי עד מאוד את השיר הן מבחינה צורנית והן מבחינת תוכנו, אך עם כל נפלאותיו של משקליו וחרוזיו של השיר, אתמקד ברשותכם בתוכנו החשוב. סוגיית ההקרבה עומדת במוקד השיר. כבר דיברתי בעבר על סוגייה חשובה זו מנקודת ראותו של הפרט: ההקרבה הפנימית היא תנאי להתקדמות של הפרט בכל המישורים, וההקרבה החיצונית מבטאת את האנושיות של הפרט ברמה העליונה שלה. שיר מעולה זה עוסק בנושא ההקרבה החיצונית הן מנק' ראותו של הפרט והן מנק' ראותו של הציבור אליו שייך הפרט. הוא מבקש ללמדנו כי הקורבנות שנתבעו מאיתנו אינם קורבנות שווא. קורבנות קודש אלו הוקרבו בשם מלחמת הטוב ברוע ("כי הרע - נהפך הוא לפסולת), ולטובת המשך קיומו של העם ("במקום בו נקטע - העם לא נקטע").
ואכן, במישור הלאומי אנו חייבים להכיר בחשיבותה העליונה של ההקרבה האישית. כחברה מערבית בעיקרה והטרוגנית מבחינות רבות (מוצא, שפה, דת, דרגת דתיות, מעמד כלכלי ועוד), שבו הפרט מועצם ומוגדר יותר ויותר כיישות בעל זכויות (ופחות בעלת חובות), אנו ניצבים אל מול אתגר ערכי גדול, כאשר מולנו ניצבת חברה מזרחית בעיקרה, הומוגנית מבחינות רבות (מוצא, שפה, דת, דרגת דתיות ועוד) ובעיקר קולקטיבסטית בתפיסתה העצמית.
האינדיבידואליזם של החברה המערבית מתנגד להקרבה. עבורו אין שום מטרה קולקטיבית שמולה נדחים זכויותיו של הפרט, ובראש ובראשונה זכותו לחיים. הקולקטיביזם של החברה המזרחית מוסלמית מקדש את ההקרבה. עבורו חשיבותו של הפרט היא משנית אל מול מטרות העל הקולקטיביות.
אין כל ספק כי אם חפצים חיים אנחנו כחברה וכמדינה יהודית, עלינו ללמוד (מחדש) להקריב, עם כל הכאב הכרוך בכך ברמה האישית. ההקרבה איננה רעיון זר לעם היהודי ולישראלים. זכורים לנו היהודים הרבים שנפלו על קידוש השם בתקופת ימי הביניים, הגיבורים שלחמו במלחמות ישראל בתקופת המקרא, ובראשם שמשון הגיבור שהקריב עצמו מול הפלשתים, הלוחמים שנלחמו בנאצים במסגרות השונות, לוחמי המחתרות והרוגי המלכות, אנשי כוחות הבטחון והמודיעין ובראשם אלי כהן ז"ל, האיש שלנו בדמשק, ולוחמי צה"ל וכוחות הבטחון בכל שנות קיומה של המדינה. התמערבותה של החברה הישראלית עמעמה במידה לא מבוטלת את חשיבותה של ההקרבה והצורך החיוני שלנו בה כחברה חפצת חיים. נדרש אפוא שינוי. כל אבידה היא קשה וכואבת, אבל יש להכיר בכך כי המטרה ראוייה. יש להחזיר להקרבה את מעמדה הראוי בעם ובמדינה.
[ליצירה]
אדיק,
מצד אחד נראה כאילו אתה מנסה לשמור על משקל, מבנה וחריזה, מצד שני יש לי בריחות פה ושם.
עניין נוסף, אתה מנסה להעביר איזה שהוא מסר בתוך התיאור הטבעי, אבל נראה שהלכת קצת לאיבוד בתוך התיאור הטבעי.
ודבר אחרון למה אתה מתמש במטבע של ידעתי ידע, ולא ידע ידעתי שמצלצל יותר טוב באוזן?
א.י.ל
[ליצירה]
מסכים עם דעתה של יוליה, ויותר מכך - אתה פשוט החייב לעשות משהו עם השורה האחרונה: או לשנות, או לבטל. היא פשוט מקלקלת לך את המבנה היפיפה של השיר, וחבל.
[ליצירה]
לרדף השיג
אין ויכוח. אתה צודק. כפי שציינתי, היו לרוסים ניצחונות קטנים לפני. אבל נקודת המפנה, בה השתנה מאזן הכוחות והחלה הנסיגה הגרמנית, הייתה בסטאלינגרד ב-1943.
[ליצירה]
תיקון טעות
"לוגן לוגן" היקר!
"American Pie" נכתב ובוצע לא ע"י בוב דילן, אלא דון מקלין! זאת עובדה ידועה. אז במטותא ממך - בבואך לבקר שיר ולקשט הביקורת בעזרת ציטוט משיר אחר, הייה בקיא בפרטים, אחרת אתה מוריד מאוד מערך ומרצינות ביקורתך שלך!
[ליצירה]
תקשיב, שמואל!
זה זמן רב מאוד מאוד מאוד שלא יצא לי לשמוע אוסף כזה של בולשיט למופת, ערוך ומוכן להגשה.
תגיד לי, בינינו - מי, לעזאזל, ניפח לך את השכל בכל הטמטום שאתה בכלל חשבת לפלוט (ואז פלטת...) בעמוד זה.
דיעותיך הן של אזרח סובייטי מתקדם דגם שנת 1947-1953 לערך. דבריך הם כתוצר של מכונה לשטיפת מוח יעילה ופעילה, שעליה מתנוססים בגאון: מגל, פטיש, דגל אדום ודמות אישה נטולת כל זכר לנשיות על טרקטור ומביט לעתיד קומוניסטי מאושר וטוב יותר.
ועכשיו, אחרי כל המסטורבציה המילולית הזו שפשוט הייתי חייב לשפוך כדי לבטא ולו חלקיק מהרגשתי, נעבור לתכלעס:
סטלין, שאתה כ"כ מתגאה בו, אחראי לרצח של כ-80 מיליון איש, ללא הבדלי דת גזע ומין ("שוויון לכול!"), וזה רק המספר שכרגע מוכר כרישמי. כמו כן הוא אחראי למחיקת עמים וקבוצות אתניות שלמות, שאיכלסו חלקים שונים ברחבי ברית-המועצות לשעבר. אכן, מה לא עושים בשביל פיתוח המדינה...
סטלין אחראי לריקון כל האינטלגינציה והאליטה החברתית של ברה"מ בכל הרפובליקות שלה, אך בדגש על רוסיה, ו"עריפת ראשיה" של כל הפיקוד הצבאי העליון.
סטלין אחראי ל"היעלמותם" של מיליוני אנשים ברחבי כל ברית המועצות, שלא שבו למשפחותיהם ועקבותיהם נעלמו.
סטלין אהובך אף אחראי לכליאתו של סבא שלי ז"ל, שהיה מהנדס בכיר בשנות ה-30, בשנת 1939 על לא עוול בכפו, באשמה של ריגול לטובת גרמניה במפעל בו הועסק, בחלק שבכלל לא היה קשור אליו.
סטלין אחראי לשכלול מחנות הריכוז שבזמנו ייסד לנין, ושהיטלר פיתח אף הוא במקביל אליו. אם היית יודע, מחמדי, כמה אנשים נמקו שם למוות! כמה כשרונות בעלי שם עולמי הועבדו למוות בעבודות הפרך בסיביר ובמקומות אחרים, שכולם ביחד נשאו את השם "גולאג". סבא היה מספר לאימי ולאחותה, כשהיה עוד בחיים, על מדענים, סופרים, מהנדסים, מרצים באוניברסיטה, שישבו שם איתו. כמה כישרונות, ריבונו של עולם! כמה פוטנציאל הושמד ע"י חלאת המין האנושי המשופמת הזו - יוסיף ויסריונוביץ' דז'וגשווילי, או "סטאלי"ן בשבילך. הם כולם, כמובן, היו בוגדים ומרגלים אמריקאים, נכון? כל המיליונים. ללא ספק.
אבל לא נידרדר לסנטימנטים, ונמשיך:
האסטרטגיה של סטלין...
כשנה לפני מבצע ברברוסה לא מרגל אחד ולא שניים, אלא הרבה יותר, הודיעו לסטלין את היום והשעה המדוייקים מתי יפלשו הגרמנים. סטלין בתגובה הורה לכלוא או להוציא את המרגלים להורג.
האמת שסטלין עצמו תיכנן להתחיל במלחמה העולמית עוד ב-1939, אך היטלר הקדים אותו במעט. דבר שלא הפריע לו לפלוש לחצי השני של פולין כמעט ישר אחרי הפלישה הגרמנית.
סטלין, שהיה לו לקראת תחילת המלחמה צבא עצום, שלא היה לו אח ורע בעולם כולו היות והיה גדול מכל שאר צבאות העולם ביחד פי כמה וכמה, ועם האמצעי הלחימה המשוכללים ביותר של אותה תקופה, הצליח לגרום לנסיגה, לבריחה של המוני אזרחים ויחידות צבא, להרס חלקים עצומים של ברית המועצות, ולפי 3 קורבנות בקרב החיילים מאשר לגרמנים (כ-20 מיליון חיילים סובייטים הרוגים לעומת כ-7 מיליון גרמנים).
כל מה תיארתי כאן זה על קצה המזלג. אז עשה לעצמך טובה - לך ותקרא משהו אחר מלבד התעמולה הקומוניסטית המזורגגת שלך, שמעלימה עין מכך שהתנועה הקומוניסטית העולמית, שאתה כה מזדהה עימה וכמה לה, אחראית להירצחה של כמות האנשים הגדולה ביותר בהיסטוריה (זאת, כמובן, לא בלי תרומתם לסטיסטיקה של האדונים מאו צה-טונג, קים צ'איי מיר, גוטוואלד, פידל קאסטרו ועוד רבים וטובים), שלידה השואה שאירגן לנו מר שכלגרובר (שם משפחתו המקורי של היטלר) היא משחק בגפרורים של ילד בן חמש.
הקומוניזם - עבר זמנו, וטוב שכך. יימח שמו וזכרו, וברוך שפטרנו ויפטרנו מעוולה ותועיבה זו!