יליד רוסיה הסובייטית, בישראל מגיל 6, כותב מגיל 8. נשוי ואב לשלושה, פסיכולוג בהתמחות קלינית. כמו בעבר כך גם בהווה מפרסם לעתים יצירות ברשת, עם חלום להגיע באחד הימים לדרגת הנייר.
[ליצירה]
דויד המלך ורבי עקיבא שניהם לא היו במקור מזרע ישראל. דויד סבתא רבתא שלו הייתה רות המואביה, וגם רבי עקיבא, סבו לא היה יהודי.ועל אגריפס (השני?) אמרו בני ישראל: "אחינו אתה, אחינו אתה".
והקדוש ברוך הוא אולי נתן ליהודים תורה ומצוות והם קוברים איפה שמצווה עליהם, אך ברקיע נשמות הגיבורים שלנו כאבני יקר מתנצנצות על כס הכבוד ושם אין גדר.
[ליצירה]
מוסכם. כל זה אכן טוב ויפה, והיעדר הגדרות ברקיע הוא דבר נפלא, אך טענתי היא על חיינו הארציים כאן.
ללא ספק, היהודים קוברים היכן שמצווה עליהם בהתאם לצווי דת משה, שקיבלה משה בצורה זו או אחרת (והויכוח בין הפרשנים עדיין ניטש האם "זו" או "אחרת") מהקדוש ברוך הוא, אך אנו שוכחים את בני זרע ישראל שאינם שייכים לדת משה ואת הגרים, כשהאחרונים אמנם לא מוגדרים כך על-פי ההלכה המקובלת היום, אך במקור היו נחשבים לגרים (ע"ע רות המואבייה שהזכרת), שהרי גֵרים הם בתוך עם ישראל וחולקים אטת חוויותיו עימו - מה שהיה התנאי המקורי להיותו של אדם גר.
אבל הנה, באה לה הבירוקרטיה של היהדות הממוסדת, אשר מניעיה הם פוליטיים-כספיים עם קומץ רוחניות ורגש דתי שבטלים כנראה לא בשישים כי אם בשש מאות, וקובעת כי אנשים שמקורם בזרע ישראל, ושנופלים למען עם ישראל היושב לו בארץ ישראל (מה שלא עושים חלקים נכבדים מאלה שנכללים גם בדת משה בנוסף לעניין הביולוגי) אינם ראויים לבוא בתוך קהל ישראל במותם, ולהיקבר בקבר ישראל.
הרי בקצב הזה חלק נכבד מרבותינו שנתגיירו בדרך זו או אחרת לפני מאות ואלפי שנים היו נקברים גם הם מחוץ לגדר לו חיו ומתו היום...
[ליצירה]
אני משער שזה הצטברות התגובות לכמה וכמה מצבים בחיים שנצפו על-ידי מהצד. שלב שלי בחיים? לא יודע, אולי... זאת אומרת - לעבור שלב עברתי, אבל השיר נכתב הרבה לפני. מה הניע את מה? לה' פתרונים.
[ליצירה]
התפעמתי. בכל דור קם אלטרמן חדש ומתעד את העם שנלחם על חייו ולא נכחד, אבל משלם בדמי בניו.
[ליצירה]
[ליצירה]
שיר מעולה ומרשים. אהבתי עד מאוד את השיר הן מבחינה צורנית והן מבחינת תוכנו, אך עם כל נפלאותיו של משקליו וחרוזיו של השיר, אתמקד ברשותכם בתוכנו החשוב. סוגיית ההקרבה עומדת במוקד השיר. כבר דיברתי בעבר על סוגייה חשובה זו מנקודת ראותו של הפרט: ההקרבה הפנימית היא תנאי להתקדמות של הפרט בכל המישורים, וההקרבה החיצונית מבטאת את האנושיות של הפרט ברמה העליונה שלה. שיר מעולה זה עוסק בנושא ההקרבה החיצונית הן מנק' ראותו של הפרט והן מנק' ראותו של הציבור אליו שייך הפרט. הוא מבקש ללמדנו כי הקורבנות שנתבעו מאיתנו אינם קורבנות שווא. קורבנות קודש אלו הוקרבו בשם מלחמת הטוב ברוע ("כי הרע - נהפך הוא לפסולת), ולטובת המשך קיומו של העם ("במקום בו נקטע - העם לא נקטע").
ואכן, במישור הלאומי אנו חייבים להכיר בחשיבותה העליונה של ההקרבה האישית. כחברה מערבית בעיקרה והטרוגנית מבחינות רבות (מוצא, שפה, דת, דרגת דתיות, מעמד כלכלי ועוד), שבו הפרט מועצם ומוגדר יותר ויותר כיישות בעל זכויות (ופחות בעלת חובות), אנו ניצבים אל מול אתגר ערכי גדול, כאשר מולנו ניצבת חברה מזרחית בעיקרה, הומוגנית מבחינות רבות (מוצא, שפה, דת, דרגת דתיות ועוד) ובעיקר קולקטיבסטית בתפיסתה העצמית.
האינדיבידואליזם של החברה המערבית מתנגד להקרבה. עבורו אין שום מטרה קולקטיבית שמולה נדחים זכויותיו של הפרט, ובראש ובראשונה זכותו לחיים. הקולקטיביזם של החברה המזרחית מוסלמית מקדש את ההקרבה. עבורו חשיבותו של הפרט היא משנית אל מול מטרות העל הקולקטיביות.
אין כל ספק כי אם חפצים חיים אנחנו כחברה וכמדינה יהודית, עלינו ללמוד (מחדש) להקריב, עם כל הכאב הכרוך בכך ברמה האישית. ההקרבה איננה רעיון זר לעם היהודי ולישראלים. זכורים לנו היהודים הרבים שנפלו על קידוש השם בתקופת ימי הביניים, הגיבורים שלחמו במלחמות ישראל בתקופת המקרא, ובראשם שמשון הגיבור שהקריב עצמו מול הפלשתים, הלוחמים שנלחמו בנאצים במסגרות השונות, לוחמי המחתרות והרוגי המלכות, אנשי כוחות הבטחון והמודיעין ובראשם אלי כהן ז"ל, האיש שלנו בדמשק, ולוחמי צה"ל וכוחות הבטחון בכל שנות קיומה של המדינה. התמערבותה של החברה הישראלית עמעמה במידה לא מבוטלת את חשיבותה של ההקרבה והצורך החיוני שלנו בה כחברה חפצת חיים. נדרש אפוא שינוי. כל אבידה היא קשה וכואבת, אבל יש להכיר בכך כי המטרה ראוייה. יש להחזיר להקרבה את מעמדה הראוי בעם ובמדינה.
[ליצירה]
אדיק,
מצד אחד נראה כאילו אתה מנסה לשמור על משקל, מבנה וחריזה, מצד שני יש לי בריחות פה ושם.
עניין נוסף, אתה מנסה להעביר איזה שהוא מסר בתוך התיאור הטבעי, אבל נראה שהלכת קצת לאיבוד בתוך התיאור הטבעי.
ודבר אחרון למה אתה מתמש במטבע של ידעתי ידע, ולא ידע ידעתי שמצלצל יותר טוב באוזן?
א.י.ל
[ליצירה]
לרדף השיג
אין ויכוח. אתה צודק. כפי שציינתי, היו לרוסים ניצחונות קטנים לפני. אבל נקודת המפנה, בה השתנה מאזן הכוחות והחלה הנסיגה הגרמנית, הייתה בסטאלינגרד ב-1943.
[ליצירה]
בתגובה לשמואל
תקשיב! אני, כיוצא ברית-המועצות, האחרון שיטיל ספק בהישגיו של סטלין. ללא ספק - היו כאלה, ורבים. גם להיטלר, גם למוסוליני. תאמין לי שאני לא רואה את העולם בשחור ולבן. אבל הבעיה שלי עם כתבתך שמשתמעת בה גאווה ושבח לאדם, שהיה מכונה "סטאלין". זה מה שהבנתי.
בנוסף לכול, חלק מהנתונים שאתה מביא הם מעוותים ומנופחים, ואני אדגים:
"יחד עם זאת, סטאלין, הצליח לבנות מדינה חזקה, הדואגת לתושביה" -
הידעת שבימיו של סטאלין התרחשה פעמיים הרעבה מכוונת מלמעלה של איזורים כדוגמת אוקראינה, שבזמנים אחרים מעולם לא סבלו מרעב עקב היותם מקומות פוריים ביותר, שאף סיפקו מזון לאיזורים אחרים?
מלבד זאת, סטאלין, בתום מלחמת העולם השנייה, היה מוריד את מחירי המזון מידי שנה ביום הולדתו - ה-21 לדצמבר. נשמע טוב, נכון? הבעיה היחידה הייתה שזה קרה הודות לעבודת הפרך בחינם שביצעו עבורו מיליוני אסירים במחנות ה"גולאג" ומקומות מעניינים נוספים...
"סטאלין, הודות לרוחק-ריאותו הפוליטית, ובזכות יכולתו הבלתי-רגילה לתכנן ולנסח מהלכים פוליטיים הנכונים לאותו רגע - , אחרי שנתיים של נצחונות נאציים בלתי-פוסקים ואחרי נפילתן של כמעט כל מדינות אירופה מול העוצמה הצבאית הגרמנית - הצליח להביא למפנה, שבעקבותיו הנאצים, כבר מאוקטובר-נובמבר 41, התחילו לנחול תבוסות מידי הצבא הסובייטי" -
קביעה לא מדוייקת בעליל! עד לניצחון בסטאלינגרד, שבאמת היה נקודת המפנה (על זה אין עוררין), הצבא הסובייטי היה בנסיגה מתמדת, כולל האוכלוסייה האזרחית (במיוחד היהודית), מאיזורים אליהם נכנסו הגרמנים. על זה יכולים להעיד בפניך סבא וסבתא שלי, שנאלצו לברוח מעירם ברדיצ'ב שבאוקראינה עם פלישת הגרמנים. אין ויכוח שהיו כנראה קרבות קטנים בהם הסובייטים נהנו לרגע קט מניצחון זעיר, אבל לקבוע ש"הצבא הגרמני נחל תבוסות" מידיהם? הגמה, ידידי, בהחלט הגזמה!
"סטאלין...הצליח מיד עם פרוץ המלחמה בין גרמניה הנאצית לברית-המועצות, לארגן תוך חודשים ספורים, את המשק הסובייטי למאמץ מלחמתי, ובכך להכין קרקע לניצחון מדינות הברית על הציר הנאצי..." -
שוב טעות. סטאלין, שתיכנן, כפי שציינתי בתגובתי הראשונה, לפתוח בעצמו במלחמה העולמית ב-1939, החל להכין את המשק הסובייטי למלחמה, ובמיוחד את הצבא, עוד במחצית הראשונה של שנות ה-30. יעידו על כך 2 עובדות:
1) עם פרוץ המלחמה, לצבא הסובייטי הייתה הטכנולוגיה הצבאית המפותחת והמשוכללת ביותר בעולם, בכל התחומים. כמו כן הוכנו מאגרי מזון ענקיים בנקודות אסטרטגיות רבות.
2) הארטילריה הסובייטית שבה נתקלו הגרמנים בגבול עם פלישתם ב-1941 הייתה מסוג התקפי וערוכה בצורה התקפית"
- תותחים קצרי טווח, בניגוד לתותחים התקפיים, שהם ארוכי טווח.
- מערומי פגזים מכוסים בברזנט. ע"פ תורת הלחימה הארטילרית, כאשר הארטילריה מסודרת להגנה, הפגזים חשופים ועומדים בהיכון, שמא כל שנייה תחל התקפה שיש להשיב עליה. לעומת זאת, כאשר הארטילריה נערכת להתקפה, הפגזים מכוסים, כי "שום דבר לא בוער", והם ייחשפו מתי שיחליטו להתחיל לתקוף.
אני לא אמשיך להלאותך בפרטים נוספים. ניתן למוצאם במקורות היסטוריים מרובים ביותר, וידיעותיי זעירות מכדי שאוכל להביא לידיעתך את כל הפרטים אף על קצה המזלג.
אגיד רק, שבבואך לכתוב כתבה על נושא כה רגיש לכמות עצומה של אנשים וכה שנוי במחלקות - אנא, אל תסתמך על מקורות סובייטיים-קומוניסטיים בלבד, שיצאו מקסימום אי שם בשנות ה-80...
ונסה להבין את חריפות תגובתי הראשונה - כבן למשפחה שנפגעה כה רבות מפשעי סטאלין, כיוצא ברית-המועצות לשעבר, וכאדםבעל רגישות מסויימת להרג של המוני אנשים חפים מפשע, אינני יכול לעמוד בצד ולשתוק, כשאני נתקל בשבחים ובסימני פולחן אישיות של בן-אדם כמו סטאלין.
[ליצירה]
רישיקש
רישיקש זו עיר בהודו, בחלקם הדרומי של הרי ההימלאיה. מרכז היוגה העולמי, מקסימה ביותר ומפוצצת בקופים לרוב שמשוטטים ברחובות בחופשיות יתר...
מפורסמת גם בזה שהביטלס ביקרו בה ב-1968 ולמדו אצל המהרישי מאהש יוגי.
ביקרתי שם לפני מספר חודשים במהלך טיול בצפון הודו.
תודה על ההתעניינות!
[ליצירה]
שמע... חייב לציין שהתקדמת המון מאז הפעם האחרונה שקראתי את שיריך. חייכתי תוך כדי קריאה. השיר זרם והכניס אותי למעין אווירה אחרת. זה לא מובן מאליו אצלי...
מספר הערות:
- החזרה על "כבר" בשתי השורות הראשונות קצת מציקה מבחינה צלילית.
- "אי שם נדלק הנר בתוך האופל
נוצץ מתוך חלון של הזדמנות,
של עוד סיפור שלא נזכה לשמוע.
אולי רק להציץ קצת מרחוק." - בכוונה ללא חריזה?
[ליצירה]
כיצד?
כיצד נוכל לישב בלי בושת
בשמוע אלו המילים?
כיצד נוכל ליתן כך ליבושת
למשול ברשת הצלילים,
שנשמעים כתגובתנו
לדבר הלל לרב-שוחט,
אשר חיסל את אבותינו
ובקרבנו עוד שולט?
גופה בת כשמונים וארבע
במאוזולאום עוד שוכנה,
והיא עוד חיה... מה נשאר בה?
שיער, ועור וצחנה...
מנהיג של ארץ לא קיימת
בגוף עודנו מתקיים
ובידו הנאלמת
מושך אחורה עם שלם.
ובציון, בעיר הקודש
קיימת לה קבוצת עיוורים
ישמעאלים הרוב, אם כי עברים יש גודש
והם בשבח לו דוברים!
אנשי השמאל והימין -
הגיע זמן להאמין
שהגידול הסרטני
אינו דמיון של תמהוני!
אם לא נפתח את העיניים,
אם לא נכרות את הקרניים
לדבר שטן המתחדש
בסוף נוכל רק לבקש
שהמורה המתהולל
של היטלר, סטאלין ופידל
כשברוחו את קיומנו שוב יחנוק -
לא יאריך את ייסורינו בצינוק.
*ותודה לאוהב ישראל ישראל, שנתן לי את ההשראה והרעיון להגיב בשיר.