[ליצירה]
מדהים.
אטול לי את הרשות לנתח, כפי ראות עיניי והבנת שכלי הדל:
-----------------------------------------------------------
הכותבת בשירהּ "יד סולדת" מתארת את הקשר בין אדם לתורתו, בהשפעת חג השבועות, שהינו חג מתן תורה וחג הקציר. שני אלמנטים אלה - תורה וקציר החיטים - משולבים יחד בפעולה של "אפיית תורה", כאפיית הלחם (שהוא תוצר החיטים). כמו כן, התורה נמשלה ללחם. הכותבת בחרה להראות את המבט האישי שלה על חג השבועות וההשתתפות שלה בו. לפי הכותרת של השיר אפשר כבר להבין בתחילה שיש כאן ריחוק מסויים מדבר חם (ואח"כ מתברר - קדוש) שהאדם וידו אינם מורגלים בו.
בית א': אפיית התורה, כאפיית הלחם (כפי שהזכרתי). החום שאינו גבוה ואינו נמוך מסמל את הלהט הפושר לאורהּ של תורה והמבט הנייטרלי על לימוד התורה. האפייה היא בעצם התהליך האחרון לפני קבלת התוצר המושלם, והציפייה לקבלת התוצר כנראה אינה גבוהה. יכול להיות ש"חום בינוני" מראה על זהירות של השלבים האחרונים כדי לא להרוס את התורה. למרות הזהירות - התורה נאפית קרעים-קרעים. אינה מושלמת. אינה "טובה לאכילה". אולי כבר מתחילה הוכנסה התורה לתנור קרועה ולא מוכנה לאפיה. במקרה כזה יש אולי ניגוד למה שהזכרנו בתחילה - הכותבת כ"כ להוטה כבר להינות מן התורה שאינה שמה לבה למעשיה. התורה הקרועה מרמזת על חטא העגל ושבירת הלוחות. הכותבת מקבלת תוצר שבור וקרוע מכיוון שחטאה, אולי. הכותרת "יד סולדת", מקבלת מירב משמעותה כאן ובסיום, כאשר המושג "יד סולדת" משומש במשנה ובתלמוד כדי להראות על דבר חם מאוד, שאין היד יכולה לגעת בו. הכותבת מנסה להמחיש עד כמה התורה "חמה" בשבילה (למרות שחיממה אותה על חום נמוך), ועל כן אינה יכולה לגעת בתורתה ולתקן את הקרעים שנוצרו בה.
בית ב': בבית זה הכותבת שוב מקשרת את התורה לפעולת הכנת הלחם, אך "קופצת" כמה שלבים אחורה, לשלב הקציר. הקציר מעיד על כניסה קרובה של חג השבועות, ושיש להתכונן אליו התורה "מוכנה". הקוצרים הם האנשים האחרים המתכונננים לחג ומכינים את תורתם. הכותבת עומדת בין הקוצרים שתורתה כבר בידה, אך טבולה בחומץ. למרות שהיא הקדימה את כולם בחיפזונה (רמז לפסח מצרים), תורתה כבר "החמיצה" והתקלקלה. ההטבלה של התורה בחומץ, המסמל דבר רע, יכולה להיות עקב החום של התורה. כדי שיד הכותבת לא תסלוד בתורתה, היא טבלה אותה בחומץ, בדברים רעים וחיצוניים, כדי שתוכל לאחוז בה. תורתה הפכה למעין דבר טמא. שוב, יש כאן תורה שאינה שלמה, שאינה חלק מהאינסוף. ה"נתחים" מעלים אסוציאציה של סיפור "פילגש בגבעה", ושוב מכניסים את עניין הטומאה והחטא.
בית ג' וסיום: עירוב דמות הפונה אל הכותבת. מיד עולה הקשר שבין השיר למגילת רות, שבעיקרה הדמויות של רות ובעז - בעל השדה. סיפור מגילת רות גם הוא קורה בזמן קציר חיטים. הדמות רואה את "עוניה" הרוחני של הכותבת ואת תורתה שאינה תורה, ומאירה לה שישנם עוד קשרי תורה, עוד אלומות של אור אלוקי שאפשר ליטול מן השדה ולאפות מהן לחם (שהרי לעניים נותרו לקט, שכחה ופאה). אפשר לעזוב את הורה שהחמיצה ולקחת לשבועות תורה חדשה. הדמות השנייה מבקשת לעזור לכותבת ולהנחות אותה בהכנת התורה - "בואי נטלנו" "נתפור לנו...". בניגוד לקרעים ולנתחים, הדמות השנייה מבקשת לעבוד בדקדוק על הכנת התורה ולתפור לאט לאט כל חלק לפני האפייה.
בסיום השיר הכותבת כבר ממהרת ללכת ולעזוב את השדה עם תורתה הישנה והחמוצה. רחיצת הרגליים נהוגה כשנכנסים למקום קדוש, וכאן ה"מקום" הינו חג השבועות. היא אינה שומעת לאחרים הקוראים לה שתורתה אינה מתאימה ויש לעמול על התורה ולתופרה, וישר יוצאת מן השדה. רחיצת הרגליים היא גם עניין של טומאה וטהרה, ועולה אירוניה - איך ייתכן שהכותבת מכינה עצמה לקבלת תורה ורוחצת רגליה כשתורתה הישנה החמיצה מחטאה? רחיצת הרגליים באה בקשר לסלידת הידיים כדי להדגיש עד כמה הכותבת אדישה למעשיה. היא רחצה את ידיה כבר כשאפתה את הלחם מרוב חומו, ועכשיו רוחצת היא את רגליה ועוזבת מפני חום התורה הסובב אותה, אך אינה בודקת מהו מקור החום אלא מתעלמת ומגנה על עצמה מפניו. תיאור רחיצת הרגליים מזכיר את המלאכים הבאים אל אברהם - הוא מבקש מהם לרחוץ את רגליהם מחשש לעבודה זרה.
-----------------------------------------------------------
אין צורך לומר שאהבתי.
תודה!
[ליצירה]
מ-ד-ה-י-ם.
איני יכול להוסיף על השאר.
שילוב מעולה של המשל לסיפור הפשוט לכאורה של סוף הההגדה בסיפור עצמו.
באמת אחד הטובים שקראתי (ומצטער שלקח לי זמן...)
תודה!
[ליצירה]
מ-צ-ו-י-ן!
אם הייתי שם, הייתי רוגם את הצדוק הזה באתרוגיי...
דרך יפה להעביר את הרעיון דרך סיפור "אישי", ואפילו עם קריצה ב"ברקאי" ו"ג'ק רובינסון"...
ביצוע יפה לרעיון מקורי.
[ליצירה]
תגובה ראשונה לתשס"ו!
כתוב נפלא כרגיל, (התהליך הנפשי כמסע, ההרמזים למעשה מבתמלך, הקישורים לאקטואליה).
עצם היציאה למסע והחיפוש הוא כבר סוג של הרהור תשובה לא...
לא כל כך הבנתי את הסוף, זה נראה קצת מבוסס על חוויה אישית
תהה שנת סליחה ומחילה (או לחילופין סוודרים וחצילים)
שמואל
[ליצירה]
לגבי גת- אני לא סגורה על זה.
המאמר הרציני היחיד שהצלחתי למצוא הוא באנגלית- אז יקח לי קצת זמן לקרוא, להבין ולהשתכנע... בעז"ה עד הראשון לספטמבר (אז אני אמורה להגיש דו"ח חפירה). אם יהיו עדכונים- אני אדווח.
חוצמיזה- הקטע על הכתובת אמיתי. היא אותרה היום בשלוש בצהריים! (נא להריע ולמחות דמעה) אף אחד עוד לא יודע מה היא בדיוק אומרת- אבל בטוח עוד ייכתבו על זה ספרים...
[ליצירה]
אכן. כמה פעמים אמרתי לך שאין סיכוי שתגיעי לירח, סומסום? יפה. חזרי אחריי: סופר-סתם תמיד צודק! תמיד!
את טועה בנקודת המבט שלך. זה לא שלא תפסת אף כדור. הכדורים "בורחים" ממך.
גם אני מבכה את התמוז בסיטואציה שהצגת.
עלי והצליחי. במלים אחרות: אהבתי.
[ליצירה]
כיון שהכרזתי מלחמה
וכיון שאתה לא עומד בהבטחתך ממילא:
אז בואו ננסה קצת פסיכולוגיה (גם אתה עשית את זה בנסיון לנתח מישהו ע"פ משקפיים משוערות או, לא עלינו, חולצה משובצת)- מה קרה מאיר? קיוית שהמון פשיסטי יתלהם על תוכן יצירתך ותוכל להשתלח בדעותיהם המסוכנות, ואז, אבוי, קיבלת בקורת צורנית עניינית?
דוגרי, לא הייתי שמה לב לדברים שהפריעו לערוגה, אפילו די חיבבתי את השיר (אבל כיון שאני פשיסטית, פוסטמה, ואולי בינתיים גם עוד כמה דברים, נראה לי שאני אשתדל להפסיק את זה),
אבל האתר הזה היה מקום הרבה יותר טוב בלי כל הזבל הילדותי הזה.
[ליצירה]
אולי לא כותבים מה שאנשים רוצים לקרוא, החשד שלי הוא שמה שקוראים משפיע עלינו. ולכן, אם משוטטים באתר מעבר לשעות שהמשטרה מרשה, מתחילים לאט לאט לכתוב כמו
שכותבים
כאן,
וגרוע מכך, להיתפס לדימויים שרווחים כאן.
ואפילו להתאים את עצמנו, לא במודע לתכנים.
כי קראנו יותר מדי דברים כאלה, והפנמנו יותר מדי.
ילדים, הזהרו מ"צורה"!
[ליצירה]
אכן.
יש ציניות מצחיקה- שהיא בד"כ מנותקת (!!)
ויש ציניות שמגיעה ממקום כואב, כואב עד כדי כך שאי אפשר להתמודד איתו בשום דרך אחרת.
זו לא צניות של אדם שפוקח עיניים ואומר "הממ... העולם מצחיק, אז צוחקים" אלא של מי שכבר לא מבין מה קורה סביבו.
ואעפ"כ, נראה לי שלא היית כותב את זה עכשיו, אחרי הלויה (לא של המחבל ימ"ש, של הרוג צדיק אחד)
ואני דווקא אהבתי את זה שאין חרוז בבית האחרון.
[ליצירה]
[ליצירה]
אה.
התלות הארורה הזו במי שילטף את האגו...
[ליצירה]
קצת מבינה בעתיקות, באנשים, ובאיך שהם חיים זה עם זה- ולכן זה שיר מקסים!
הלוואי שהיינו יכולים להכיר את הסיפורים שמאחורי השריטות העתיקות...
את השורה השניה לא הבנתי- אם אתה יכול להסביר בלי להרוס אני אשמח, בכל מקרה למילים יש קסם משלהן.