[ליצירה]
אני יגיד לכם מה היצירה הזו מזכירה לי??
זה מזכיר את הציירים שרואים פלקט ענקי תלוי על קיר באיזה מוזיאון מכובד, וכשמתקרבים לציור ה"מדהים" רואים שיש בו נקודה שחורה קטנה. וכל שאר הפלקט לבן ומצוחצח...שלא נגעו בו.....
יש כאלה שיחרבשו ויגידו שזו אומנות המופת שאולי -אני אמציא לכם משהו מופרח שיכולים לומר- אולי אותו אדם ניסה לבטא כאב מודחק שלו ולכן ישנה נקודה קטנה ושחורה... בלה ,בלה,בלה.
אבל לדעתי.... צר לי לאכזב היצירה "כישלון" היא אפילו לא משפט. אולי בשביל הכותב היא תבטא משהו, אבל זה לא משפט. זה כמו שהוא אמר- זעקת כאב של רגשות... אבל מעולם לא שמעתי על זה שמילה אחת היא משפט... אז אפילו לשונית זה לא נכון.
(לכל המעוניין יש לי ב"שיר בדיחה" שיר על האומנות מהסוג הזה.... הלא מובנת אבל מוכרזת כאומנות...)
[ליצירה]
הסבר קצר-ארוך.
יש עניין שנקרא "גזענות חיובית" ויש "גזענות שלילית".
השלילית היא כזו שיש בה אחד מועדף, וכל השאר פשוט נחשבים לעומתה כלום, ומתייחסים אליהם בצורה נוראית, כי הם לא מהגזע הנאור, והם מוכנים להשפיל את הגזעים הנחותים על כך שהם לא כמוהם, ועד שהם יהיו כמוהם- כי לפי הגזענות שלהם, כל מי שלא כמוהם ועד שהוא לא יהיה כמוהם, אין לו מה לעשות כאן.
החיובית היא כזו שיש בה אחד נבחר אך הוא לא ירע לפחותים מסוגו ולא יגיד שהם לא שווים כלום. אלא פשוט יתייחס אליהם ככל השאר, בכבוד, אבל הוא יודע שהם לא כמוהו. והוא לא ינסה להשפיל אותם על שאינם כמוהו, הוא מעדיף שהם ישארו מי שהם, כדי שהוא יוכל להישאר מיוחד.
אני גם אכנס לעניין שהדס הזכירה- השואה.
בשואה ודוג' נוספת- באינקוויזיציה היתה גזענות שלילית כנגד עמ"י (עם ישראל). הגרמנים רצו להרוג כל מי שלא מגזעם (ולכן בנוסף ליהודים הם עסקו גם בהריגת צוענים ועמים אחרים) והם רצו להשאיר רק את הגזע הארי שולט בעולם כולו.
ובאינקוויזיציה מי שהתאסלם לא נהרג. ומי ששמר על יהדות בסתר, חי בפחד, או שנספס, או שלא. אבל לשתי אלו ועוד רבים יש גזענות שלילית.
ולעומת זאת, לנו, ישראל, יש גזענות חיובית. ולהלן ההסבר. אנחנו לא הורגים כל מי שלא כמונו, אנו מנסים להשיג את מטרתנו במהלך הדורות- ארץ ישראל ושמירה לפחות על מסורת יהודית. ואנו לא טובחים סתם ככה בכל מי שלא מהגזע היהודי. עובדה נוספת לכך היא שאנו, בניגוד לגרמנים ולאחרים, לא רוצים שיתווספו אלינו יהודים. אנו מעדיפים שהם ישארו גויים ויקיימו את 7 המצוות שלהם, ובכך הם ישאירו אותנו נבדלים מהם. ובצד השני, כל מי שלא הצטרף אליהם- הייה מועד להריגה, או לפחות להשפלה מסויימת.
ככה שבהקשר לדרוזים, זו אינה אפלייה של גזענות. אנו פשוט לא מתייחסים אליהם כיהודים, כמו שאנחנו לא רוצים הרבה גויים מארצות אחרות שיבואו להשתקע כאן. אז הדרוזים חיים בתוכנו, בסדר. יש להם את היחס שלהם, אבל זו מדינה יהודית, ככה שאם לדעתך צריך להתיר להם כל מיני דברים כמו המכירת חזיר שהותר למקום בו יש ציבור רוסי, אז זה לא אמור להיות ככה. ואם לדבר כזה את קוראת -אזרח סוג ב' (כי לא נותנים לו משהו שהוא מבטא אותו) אז זה לא מסיבה גיזענית ונוראית. ואם את מנסה לעורר אותנו למחשבה שאנחנו זונחים שאנו למעשה לא מתייחסים טוב אליהם... אז דווקא לי זכור שהרבה פעמים מבקרים באוהל בדואי, דרוזי למכל מיני טיולים וממש אוהבים את זה ומכבדים את הרעיונות. ובקשר לקניית דברים מדרוזים.... מה הם מוכרים?.
(אני לא המצאתי את העיניין של סוגי הגזענויות, זה משיעורי מחשבת על ספר הכוזרי).
[ליצירה]
הכותב איפושהו מזכיר את זה שיגיע שלום? שערפת הוא טוב?
מה שהוא אומר זה שיבוא יום, יהיו שתי בירות- דהיינו שתי מדינות לשני עמים וגם כשזה יהיה כך עדיין העמים יאבקו, והמאבק יסתיים רק בניצחון של אחד העמים.
הכוונה היא בדיוק ההפך משלום.... בסכ"ה מי שיותר רוצה את זה שיהיו כאן שתי מדינות לשני עמים אלו השמאלנים שביננו, אלה שמאמינים גם בשלום, והשיר אומר שגם כשלכאורה יהיה שלום- כי יהיו 2 מדינות נפרדות, אז המאבק לא יפסק.
שיר טוב בהחלט.
תגובות