בין שמירה לשמירה אתה לוקח נשימה
בין נשימה לנשימה אתה חוטף תנומה קלה
ובין תנומה לתנומה אתה חולם חלום
ובין חלום וחלום אתה שוב שומר
ובין שמירה ושמירה מופיע לך דה ז'ה וו מאותו חלום, שכבר הספקת לשכוח ;).
[ליצירה]
שיר עמוק...ומבאס על זה שכולם עברו כאן, ורק אתה נכשלת...
ד.א-קראתי מהשירים והמשפטים שלך....יש לך פוטנציאל להיות משורר!..אתה מעמיק בכתיבה, יש לך משמעות נסתרת כזאת למה שאתה כותב. זה מאוד מיוחד. אני לרוב לא מתה על משוררים שמנתחים להם תשירים ואומרים שהם התכוונו למשהו, אבל אצל שמים לב שיש כוונה ושכל. =)
בהצלחה בהמשך ויומשמח :)
[ליצירה]
הסבר קצר-ארוך.
יש עניין שנקרא "גזענות חיובית" ויש "גזענות שלילית".
השלילית היא כזו שיש בה אחד מועדף, וכל השאר פשוט נחשבים לעומתה כלום, ומתייחסים אליהם בצורה נוראית, כי הם לא מהגזע הנאור, והם מוכנים להשפיל את הגזעים הנחותים על כך שהם לא כמוהם, ועד שהם יהיו כמוהם- כי לפי הגזענות שלהם, כל מי שלא כמוהם ועד שהוא לא יהיה כמוהם, אין לו מה לעשות כאן.
החיובית היא כזו שיש בה אחד נבחר אך הוא לא ירע לפחותים מסוגו ולא יגיד שהם לא שווים כלום. אלא פשוט יתייחס אליהם ככל השאר, בכבוד, אבל הוא יודע שהם לא כמוהו. והוא לא ינסה להשפיל אותם על שאינם כמוהו, הוא מעדיף שהם ישארו מי שהם, כדי שהוא יוכל להישאר מיוחד.
אני גם אכנס לעניין שהדס הזכירה- השואה.
בשואה ודוג' נוספת- באינקוויזיציה היתה גזענות שלילית כנגד עמ"י (עם ישראל). הגרמנים רצו להרוג כל מי שלא מגזעם (ולכן בנוסף ליהודים הם עסקו גם בהריגת צוענים ועמים אחרים) והם רצו להשאיר רק את הגזע הארי שולט בעולם כולו.
ובאינקוויזיציה מי שהתאסלם לא נהרג. ומי ששמר על יהדות בסתר, חי בפחד, או שנספס, או שלא. אבל לשתי אלו ועוד רבים יש גזענות שלילית.
ולעומת זאת, לנו, ישראל, יש גזענות חיובית. ולהלן ההסבר. אנחנו לא הורגים כל מי שלא כמונו, אנו מנסים להשיג את מטרתנו במהלך הדורות- ארץ ישראל ושמירה לפחות על מסורת יהודית. ואנו לא טובחים סתם ככה בכל מי שלא מהגזע היהודי. עובדה נוספת לכך היא שאנו, בניגוד לגרמנים ולאחרים, לא רוצים שיתווספו אלינו יהודים. אנו מעדיפים שהם ישארו גויים ויקיימו את 7 המצוות שלהם, ובכך הם ישאירו אותנו נבדלים מהם. ובצד השני, כל מי שלא הצטרף אליהם- הייה מועד להריגה, או לפחות להשפלה מסויימת.
ככה שבהקשר לדרוזים, זו אינה אפלייה של גזענות. אנו פשוט לא מתייחסים אליהם כיהודים, כמו שאנחנו לא רוצים הרבה גויים מארצות אחרות שיבואו להשתקע כאן. אז הדרוזים חיים בתוכנו, בסדר. יש להם את היחס שלהם, אבל זו מדינה יהודית, ככה שאם לדעתך צריך להתיר להם כל מיני דברים כמו המכירת חזיר שהותר למקום בו יש ציבור רוסי, אז זה לא אמור להיות ככה. ואם לדבר כזה את קוראת -אזרח סוג ב' (כי לא נותנים לו משהו שהוא מבטא אותו) אז זה לא מסיבה גיזענית ונוראית. ואם את מנסה לעורר אותנו למחשבה שאנחנו זונחים שאנו למעשה לא מתייחסים טוב אליהם... אז דווקא לי זכור שהרבה פעמים מבקרים באוהל בדואי, דרוזי למכל מיני טיולים וממש אוהבים את זה ומכבדים את הרעיונות. ובקשר לקניית דברים מדרוזים.... מה הם מוכרים?.
(אני לא המצאתי את העיניין של סוגי הגזענויות, זה משיעורי מחשבת על ספר הכוזרי).
[ליצירה]
הכותב איפושהו מזכיר את זה שיגיע שלום? שערפת הוא טוב?
מה שהוא אומר זה שיבוא יום, יהיו שתי בירות- דהיינו שתי מדינות לשני עמים וגם כשזה יהיה כך עדיין העמים יאבקו, והמאבק יסתיים רק בניצחון של אחד העמים.
הכוונה היא בדיוק ההפך משלום.... בסכ"ה מי שיותר רוצה את זה שיהיו כאן שתי מדינות לשני עמים אלו השמאלנים שביננו, אלה שמאמינים גם בשלום, והשיר אומר שגם כשלכאורה יהיה שלום- כי יהיו 2 מדינות נפרדות, אז המאבק לא יפסק.
שיר טוב בהחלט.
[ליצירה]
צחית,
גם אני חולקת עלייך ומסכימה עם ישועות ונחמות.
לא תמיד יוצר צריך לשחק אותה "מתוחכם" ולשים בשיר האנשות ודימויים לא קשורים. לפעמים מרוב תחכום השירים נשמעים מטומטמים!.
ולדעתי דווקא בגלל שהחלום הזה על השומקום הוא חלום ילדותי.. כי מבוגרים יודעיםשזה לא קיים, דווקא בגלל זה השיר מתאים למה שילד קטן בטוח שיש, ומבוגר רוצה שיהיה כזה. לדעתי הכותרת לא מפחיתה מערכו של השיר וגם לא מהפנטזיות שבו.
תגובות