זה חדר.
שטיבלעך פרושו חדרים.
זה אומר בד"כ בי"כ שיש בו מלא חדרים קטנים וצפופים שאפשר למצוא שם מניין שחרית בעשר בלילה ומניין מנחה של לפני שבת צמוד להבדלה...
משהו כזה.
יש כל היום מניינים.
קמת באחת עשרה וחשקה נפשך במניין שחרית?
אם אין בסביבה מניין חב"ד או שאתה בצפת ותוכל ללכת לקאסוב, חפש את השטיבעל המקומי....
זה אמור להיות עצוב?
ריקני?
שטיבלעך עם מניין אחד לא ממלא את תפקידו...
זאת הכוונה?
אני מת לדעת....
[ליצירה]
שטיבעל
זה חדר.
שטיבלעך פרושו חדרים.
זה אומר בד"כ בי"כ שיש בו מלא חדרים קטנים וצפופים שאפשר למצוא שם מניין שחרית בעשר בלילה ומניין מנחה של לפני שבת צמוד להבדלה...
משהו כזה.
יש כל היום מניינים.
קמת באחת עשרה וחשקה נפשך במניין שחרית?
אם אין בסביבה מניין חב"ד או שאתה בצפת ותוכל ללכת לקאסוב, חפש את השטיבעל המקומי....
זה אמור להיות עצוב?
ריקני?
שטיבלעך עם מניין אחד לא ממלא את תפקידו...
זאת הכוונה?
אני מת לדעת....
[ליצירה]
המשפט מתוסבך מידי או.....?
(אני יכולה להסביר אם צריך....פשוט תחשבו קצת ותבינו את הכוונה....אני אתן לכם רמז לחכם שהתשתמש באמביציה שלו ואולי זה יעזור לכם להבין- שי גבסו).
:) יומשמח!
[ליצירה]
הסבר קצר-ארוך.
יש עניין שנקרא "גזענות חיובית" ויש "גזענות שלילית".
השלילית היא כזו שיש בה אחד מועדף, וכל השאר פשוט נחשבים לעומתה כלום, ומתייחסים אליהם בצורה נוראית, כי הם לא מהגזע הנאור, והם מוכנים להשפיל את הגזעים הנחותים על כך שהם לא כמוהם, ועד שהם יהיו כמוהם- כי לפי הגזענות שלהם, כל מי שלא כמוהם ועד שהוא לא יהיה כמוהם, אין לו מה לעשות כאן.
החיובית היא כזו שיש בה אחד נבחר אך הוא לא ירע לפחותים מסוגו ולא יגיד שהם לא שווים כלום. אלא פשוט יתייחס אליהם ככל השאר, בכבוד, אבל הוא יודע שהם לא כמוהו. והוא לא ינסה להשפיל אותם על שאינם כמוהו, הוא מעדיף שהם ישארו מי שהם, כדי שהוא יוכל להישאר מיוחד.
אני גם אכנס לעניין שהדס הזכירה- השואה.
בשואה ודוג' נוספת- באינקוויזיציה היתה גזענות שלילית כנגד עמ"י (עם ישראל). הגרמנים רצו להרוג כל מי שלא מגזעם (ולכן בנוסף ליהודים הם עסקו גם בהריגת צוענים ועמים אחרים) והם רצו להשאיר רק את הגזע הארי שולט בעולם כולו.
ובאינקוויזיציה מי שהתאסלם לא נהרג. ומי ששמר על יהדות בסתר, חי בפחד, או שנספס, או שלא. אבל לשתי אלו ועוד רבים יש גזענות שלילית.
ולעומת זאת, לנו, ישראל, יש גזענות חיובית. ולהלן ההסבר. אנחנו לא הורגים כל מי שלא כמונו, אנו מנסים להשיג את מטרתנו במהלך הדורות- ארץ ישראל ושמירה לפחות על מסורת יהודית. ואנו לא טובחים סתם ככה בכל מי שלא מהגזע היהודי. עובדה נוספת לכך היא שאנו, בניגוד לגרמנים ולאחרים, לא רוצים שיתווספו אלינו יהודים. אנו מעדיפים שהם ישארו גויים ויקיימו את 7 המצוות שלהם, ובכך הם ישאירו אותנו נבדלים מהם. ובצד השני, כל מי שלא הצטרף אליהם- הייה מועד להריגה, או לפחות להשפלה מסויימת.
ככה שבהקשר לדרוזים, זו אינה אפלייה של גזענות. אנו פשוט לא מתייחסים אליהם כיהודים, כמו שאנחנו לא רוצים הרבה גויים מארצות אחרות שיבואו להשתקע כאן. אז הדרוזים חיים בתוכנו, בסדר. יש להם את היחס שלהם, אבל זו מדינה יהודית, ככה שאם לדעתך צריך להתיר להם כל מיני דברים כמו המכירת חזיר שהותר למקום בו יש ציבור רוסי, אז זה לא אמור להיות ככה. ואם לדבר כזה את קוראת -אזרח סוג ב' (כי לא נותנים לו משהו שהוא מבטא אותו) אז זה לא מסיבה גיזענית ונוראית. ואם את מנסה לעורר אותנו למחשבה שאנחנו זונחים שאנו למעשה לא מתייחסים טוב אליהם... אז דווקא לי זכור שהרבה פעמים מבקרים באוהל בדואי, דרוזי למכל מיני טיולים וממש אוהבים את זה ומכבדים את הרעיונות. ובקשר לקניית דברים מדרוזים.... מה הם מוכרים?.
(אני לא המצאתי את העיניין של סוגי הגזענויות, זה משיעורי מחשבת על ספר הכוזרי).
[ליצירה]
אמיצה
יש לי שני דברים. 1. זה דבר אמיץ לעשות שינוי כזה כשכולם מסתכלים...וזה באמת מעצבן שמסתכלים עליך באינספור ביקורות....כל הכבוד לך שעשית מה שרצית!.
2. אם לא אהבת את זה אז אם תסכימי לומר...מה הניע אותך לעשות את זה?
[ליצירה]
מאוד נכון ומתאים לכל האנשים שאוהבים לנער האשמות- זה לא אני זה היד שלי... וכו'.
בעיקר אהבתי את העובדה שיש כאלו שמוציאים דברים מהקשרם... יש כאלה שיודעים לפנח זבוב לפיל בצורה משגעת!.
[ליצירה]
שיר יפה מאוד. מעביר את תחושת הפספוס שחוזרת מפעם לפעם -כשיוצאים לסופים. והוא נשמע עמוק מעבר למה שהקוראים קוראים.
המבנה, הקצב של המילים מסודר היטב (זאת אומרת כמו החלוקה של שורה יחידה למילה "אני" כי היא חזקה יותר.... או מפרידה בין מילים בשביל שהשיר ישמע בפיסוק הנכון) -טוב לרוב אנלא כזו פלספנית, אני פשוט אהבתי את הקצב.
תגובות