היא לא נותנת מקום וכח להאריך ולהיכנס לפילוסופיה, אבל יש הבדל בין "אפילו האמת היא סוג של שקר" (כהגדרתך) לבין "אפילו השקר הוא סוג של אמת". ולא רק הבדל של זזה לא אותו מבט על המציאות, לא "לראות את הדגים הלבנים או הציפורים השחורות" בציור של א'שר. זה לא לומר "הכוס חצי ריקה" או הכוס חצי מלאה". זה לומר "הכוס ריקה, גם מה שנראה מלא" לעומת "הכוס מלאה, גם מה שנראה ריק". זה לטעון שני דברים שונים!
מקווה שהובנתי (ב"על עצמי" הישן שלי היה כתוב שהבעה בכתב איננה הצד החזק שלי).
מה שאתה כתבת ומה שילד כתב!
מה שאתה כתבת יותר מתאים לכותרת שלך (ולהסתכלות קצת כואבת על המציאות), מה שילד כתב זה יותר יפה ואופטימי.
לפעמים אני מעדיף ככה ולפעמים ככה.
מיגד, זו בדיוק השאלה של ההסתכלות.
למרות שהעניין עמוק הרבה יותר.
יהודית, אמת זה לא שקר שנשמע טוב,
אלא אמת, אמת ממש.
אני אסביר את עמדתי בנושא, בקצרה:
העולם סביבנו הוא עולם של שקרים(ומכאן שם היצירה).
גם האמת הגדולה ביותר, העמוקה ביותר, אינה מתקרבת לצל צלו של קצה קָצֶהַ של האמת המוחלטת, או במילים אחרות, או אין סוף.
מכיוון שאנו נמצאים בעולם כזה, אנחנו יכולים לייצג את האמת המוחלטת דווקא ע"י החומר, ולא בשום דרך אחרת. תנסו לחשוב על משוואה שבשני הצדדים יש את אותו מספר, לכן הוא מצטמצם, כך גם כאן, בגלל שאנו משתמשים בחומר כדי לייצג אמת בעולם חומרי, אז אנו בעצם אוחזים באמת המוחלטת.
אבל זה רק כשהשקר במקומו מונח, כלומר החומר, המציאות השקרית, הזמנית, המוגבלת, מושם על ידינו במקום הנכון בשבילו.
התכוונתי שבעולם הזה,אי אפשר להתנתק מקליפות החומר, העטיפות של החומר, שהוא שקר. שקר לא במובן הקלאסי, אלא יותר בכך שהוא מוגבל, שהוא דהוי.
שקרי ביחס שלו לאמת המוחלטת. לא אמרתי שכל דבר הוא שקר, או שהכל שקר. הכל יחסי.
כמובן שיש מציאויות בהן הכל אמת, והכל חלק אלו-ה ממעל וכו', אך לא בהן עסקתי. ויש הרבה מה להאריך.
וואי, חכה חכה, עוד פעם אחת שתקרא לי ככה חכה איזה קציצות תראה אני עושה ממך, אה?!!
;)
----
טוב, אני משער שמהנקודה הזאת נבעו רוב התגובות, לא? בגלל ש(לפי מה שהסברת עכשיו) הגדרתה של ה"אמת" המוזכרת ביצירתך, אינה מנוגדת והפוכה כלל להגדרתו של ה"שקר" המוזכר שם, כיוון שכל אחד בה מעולם הסתכלות שונה.
---
בוודאי שיש מה להאריך. על הכל יש.
זה שכל אמת שנתפוס בה כאן לא מתקרבת לאמת המוחלטת, זה לא הופך אותה מיד לקיצון הנגדי - שקר. ממש לא. זה רק אם מסתכלים על פיסת האמת הזאת כעל האמת המוחלטת עצמה (דבר שאני מבין את הגדרתך כאן כ'אחד והיחיד, אין עוד מלבדו', אע"פ שאני לא מסכים לגמרי עם הגדרה זו*), אז זה לא נכון (וגם אז זה לא מייד שקר) ; אבל אם מסתכלים על כל 'האמיתויות הקטנות' הללו כעל חלקים בלבד של האמת המוחלטת, אזי בוודאי הם רחוקים מאד משקר.
בכלל, אמת ושקר זה שני הפכים של לבן ושחור, ולא כל דבר אם הוא לא אחד מהם אזי הוא השני.
* - נכון שאת האמת המוחלטת במלואה אין אנו יכולים להקיף וכו', אבל זה לא אומר שאין אנו יכולים להשיג חלקים ממנה.
המשפט הזה נכון במקרים מסויימים...... :)
לא נראה לי שאני מתייחסת אליו כמו שרצית עם העולם השקרי והמציאותי וכו'.......אני מסכימה עם זה מההתבוננות שלי ואוהבת את זה, ומסכימה עם זה (למרות לא בכל מקום זה נכון).
[ליצירה]
אוי השעה...
היא לא נותנת מקום וכח להאריך ולהיכנס לפילוסופיה, אבל יש הבדל בין "אפילו האמת היא סוג של שקר" (כהגדרתך) לבין "אפילו השקר הוא סוג של אמת". ולא רק הבדל של זזה לא אותו מבט על המציאות, לא "לראות את הדגים הלבנים או הציפורים השחורות" בציור של א'שר. זה לא לומר "הכוס חצי ריקה" או הכוס חצי מלאה". זה לומר "הכוס ריקה, גם מה שנראה מלא" לעומת "הכוס מלאה, גם מה שנראה ריק". זה לטעון שני דברים שונים!
מקווה שהובנתי (ב"על עצמי" הישן שלי היה כתוב שהבעה בכתב איננה הצד החזק שלי).
[ליצירה]
יונתן שלום...
(יצא לי קצת פילוסופי, יותר דומה להודעה בפורום תרבות, אבל חפיף)
יונתן,
כפי שאתה יודע, ראיתי את המכתב על הכוננית בחדרנו, שלי ושל אמיתי, ולאחר שקבלתי את רשותך, קראתי אותו.
אני חייב לומר, לפני הכל, שקראתי את מכתבך בשקיקה. ניכר בהחלט כי כח כביר מניע אותך, ואעיז ואמר גם כי נראה שכח זה נובע מפנימיות נשמתך, שעורגת להתחברות עם מקורה, עם אושרה העילאי. כח כזה אינו נפוץ כל כך בקרב האנשים שהכרת, וגם לא אצל רוב אנשי העולם בכלל. אנשים נוטים לחיות כך סתם, בלי להקשיב לקול הפנימי הקורא בקירבם. על כך יונתן, אני מעריצך ממש. אני, שהעדפתי להאחז במוכר, בנוח, בקרוב אלי. שהסתפקתי בבינוני, ב'בסדר', ולא המשכתי הלאה, אל השלם, אל האינסופי, אל ההרמוני.
אתה מזכיר הרבה את החיפוש אחרי האש, העוצמה, הרגש המתלהט. אתה רוצה, ובצדק, קשר חי, אמיתִּי ומחמם עם בוראך, ולא תסכים להסתפק במעשים נבובים, ריקים מתוכן וחסרי פשר.
אני חושב שנק' המוצא שלך, טעונה תיקון קל. נק' המוצא לא צריכה להיות "איפה א נ י מרגיש טוב יותר, עוצמתי יותר, להט ודבקות", אלא "איפה א נ י מקיים יותר את רצונו של ב ו ר א י", או אולי בניסוח פחות *דתי*, "היכן נמצאת האמת". תהום מפרידה בין שתי הגישות.
כי בעוד שלהט ודבקות הן תחושות סובייקטיביות במהותן, האמת היא אחת, כללית וגדולה. מה שאני מחפש זה את הקישור ש ל י אליה, את מה א נ י יכול, בכלים המוגבלים שיש לי, לקלוט ממנה. דבקות ולהט היו גם במעשי העגל, בכלל במעשי עבודה זרה למיניהם. יצר עבודה זרה הוא מרכזי וחשוב מאין כמוהו בעבודת ה'. ידוע אותו הסיפור על חכמים שביטלו את יצר ע"ז ובאותו היום ראו עמ' אש שיוצא מבית קדשי הקודשים. אך צריך לדעת שהוא רק כלי שרת בידינו למלא את רצונו של ריבון העולמים ולא יותר מכך. הרדיפה אחרי התחושה, אחרי הסיפוק העצמי, היא לא זו שתביא אותנו לחיי שלמות אמיתִּיים שיונקים משפעו של הקב"ה, היא תביא אותנו לתחושת ריקנות. היא תביא אותנו לכך שאף פעם לא ממש ניגע בנקודת הכמיהה, תמיד נסתובב סביבה.
---
בהמשך לכך, חוסר הדבקות שנראה באנשים הוא אינו מדד לנכונותה או אי נכונותה של הדרך. ואדרבה בדרך חדשה, כמו זו שלנו, שעדיין לא נתבררה די צורכה. צריך להתבונן בתכנים שהדרך מציעה, במהותה, ולא להיתפס לאיך שמתנהגים כולם. כשקראתי את מה שכתבת, עלתה במוחי תמונה של אותו אדם חילוני, שדנתי איתו על דרך החיים הנכונה. בעוד שאני ניסיתי להציג את הדברים כלעצמם, הוא התעקש להאחז בעובדה ש"הדתיים מושחתים", כדבריו. ניסיתי להסביר לו שהדברים לא פשוטים, שבכל חברה יש שוליים ובודאי בחברה דורשת כל כך, כמו שלנו. ניסיתי שיבין שנתון כזה לא משקף, ולו במעט, את נכונותה העצמית של הדרך. אך הוא התעקש לנופף באמירה הזו, ולצערי לא הצלחתי להגיע איתו למקום ממנו מנהלים דיון. אותו מקום של ענווה, של הקשבה, של בחינת העובדות בצורה שאינה נושאת פנים למשהו או למישהו, מלבד האמת עצמה. כך אני חושב שהי'ה עליך לנהוג, ואולי עוד לא מאוחר לכך.
בכל צימצום יש כוח. בכל פשטות יש כוח. תורת ברסלב שמה דגש חזק על הפשטות, וניתן לראות כמה היא סוחפת. אבל בפשטות יש גם סכנה, סכנה להיתפס לפשטנות. העולם מתחלק מהר מאוד לשחור- ולבן, טובים- ורעים, מה שצריך ללמוד – ומה שלא. תפיסת העולם המורכבת, העולם על כל גווניו, המציאות ברמה העמוקה שלה, נעלמת מאיתנו לאט לאט. כאשר אני לא מנסה לבדוק מדוע הקב"ה גרם לתהליך זה או אחר בעולם, למה התפרץ כח כזה או אחר ולמה דווקא עכשיו, אני עלול להסתכן בצרות מחשבה, כזו שמקטלגת מיידית "זה משלנו- זה משלהם". אני עלול להלחם בתופעות שאינם מצריכות מלחמה, אלא מצריכות הבנה, או הפניי'ה לכיוון קצת שונה. אני עלול לזרוק אבנים על מכוניות בשבת או להתכתש עם חיילים, כשהבעי'ה עמוקה הרבה יותר, ומצריכה פיתרון עמוק הרבה יותר.
במקום שאתה נמצא עכשיו, הדברים ברורים מאוד, פשוטים מאוד. אני מאוד מבין את הצורך שיש לך בזה. אחרי חיים של "בואו נמצא את הטוב שבכל דבר", של "ממלכתיות" פאסיבית, הכח לעשות, לפעול, לשנות, פועל אצלך במלוא עוזו. אני מציע שתנסה להתנתק מהתחושות שאופפות אותך, שתנסה להקשיב למציאות כפי שהיא באמת, על כל מורכבותה וציבעוניותה, וכך אולי תזכה, והלוואי שאזכה ביחד איתך, להגיע אל אותו השביל, אל אותה הדרך, שתקרב אותנו בכל יום קצת יותר.
תודה לך על שהעזת,
אלעד.
תגובות