מדוע בכלל פרשת המרגלים באה לעולם
האם יתכן כי בנסיבות מסוימות לא הייתה לנו בתורה פרשת המרגלים. שהרי מבחינה הגיונית לא היה בה כל צורך לבד מהצורך של "מציצנות",חסרת כל תועלת ממשית
הקב"ה וודאי לא נזקק לחוות דעת והתרשמות של מרגלים.
ואף לא מצינו בכלל הייתה גם דרישה מצד העם. ההפך אלה כל פעם פזלו שוב למצרים ולא ניתן להניח כי הם בקשו ליזום אופציה אובייקטיביתונטראלית להתרשם חיובית.
אם כן למה באה לעולם פרשת המרגלים . האם יכול להיות שזה היה רעיון של משה שמשה חש שיתכן שלא יזכה לה לארץ ישראל וביקש לטעום משהו ממנה.
רמז לך הינן המילים מהכוננות :
"שלח לך"
אם אתה שולח. מדגיש לו הקב"ה
זה רק בעבורך.
שכל השאר אין להם ענין וצורך בשליחות זו.
דווקא משום כך ובהמשך לתגובתינו מספר 1 ביקש הקב"ה ממשה לעמול קשה על מנת להכין ככל האפשר את האנשים שיצאו לתור את הארץ.
גם את זאת ניתן ללמוד מהמשך הפסוק לאמור :
"ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל"
שתבהיר להם שזו כבר ארץ "כנועה"ולא שייך כלל לגביה ענין של יכולת כיבוש אנושית משום שאני נותן אותה.
ואין אתם צריכים כלל להתרגש מהעוצמה שתראו שם.
ענין זה לבסוף כעולה מתגובתינו הקודמת ביקש משה גם לחדד בדרמתיות ובסימליות בקריאת שמו החדש של יהושוע
שבת שלום
למה קרא משה שם ליהושוע הסיפור מאחורי הקלעים
פרשה זו לא הכל נגלה לנו עדיין בה.
קריאת השם של יהושוע הינה סופו של תהליך והוא הניסיון של משה להיפגש ולהשפיע על כל נשיא ונשיא תוך ניסיון ללמוד משמו שלו כיצד עליו לנהוג או באיזה כיוון עליו לילך.
שהרי כך הקב"ה ציווה על משה מראש לאמור :
"איש אחד איש אחד למטה אבותיו תשלחו" .
לא בכדי הכפיל "איש אחד" .
אלא רמז הקב"ה למשה שב עם כל אחד בנפרד ותשפיע עליו שלא ישכח את מורשת אבותיו [מטה אבותיו]
ושכל אחד יצדיק את מעמדו כ"נשיא" ויתרומם להבין גודל השליחות והזהירות המוטלת עליו
לבסוף מי שלא הצליח, העמיד את יהושוע כמנהיג לפני כולם ואמר להם ראו מגדר שמו החדש כיבוש הארץ הוא ענין לתשועת ה´ בלבד.
לפיכך זכרו משמו זה החדש על משמעותו המיוחדת והיא,שלא משנה מה תראו שם הקב"ה הוא שבסופו של דבר יושיע וינחיל לנו בניסים את הארץ
ושורת סיכום:
משום שלא היה לו לקב"ה לומר למשה
"לך לך"
כאברהם
חס עליו הקב"ה לאמור למצער:
"שלח לך"