בחודשים נובמבר – דצמבר שנת – 1942, הפיקוד העליון של צבא גרמניה, שהשתתף במלחמה נגד ברית – המועצות, קיבל החלטה אסטרטגית, בכל מחיר, לפרוץ לכיוון קווקז, במטרה להשתלט על מקורות – נפט סובייטיים, ובכך להכריע את מהלך המלחמה. על ביצוע – משימה זאת, הופקד יוזף פאולוס. הכוח הגרמני, שהשתתף במבצע מנה מאות – אלפי חיילים מצויידים היטב; אלפי טנקים; מטוסים וכלי – נשק משוכללים אחרים. מול הגרמנים, לחמו מיליוני חיילים ואזרחים סובייטיים, שציודם היה דל ובלתי – משוכלל, לעומת נשקו של האוייב. צבא נאצי, פתח בהתקדמות לכיוונה של העיר סטאלינגרד, העומדת לגדתו של נהר וולגה (היום: וולגוגראד), שהיוותה מעוז חשוב של מגינים סובייטיים, בדרך – התקדמותם של גרמנים. אולם, תושבי העיר ומגיניה, התכוננו להגן על עירם, מבעוד מועד וכאשר, גיסותיו של האוייב הפאשיסטי, בפיקוד – מפקדו: פאולוס, קרבו אל פאתיה של העיר, את פניהם קידמו, מיליוני חיילים ואזרחים, המצויידים בצורה ירודה ביותר, אך בעלי מוכנות נועזת, לעמוד עד טיפת – דם האחרונה, בלבד למנוע בכל – מחיר, נפילתה של סטאלינגרד לידי הנאצים. הקרב שהתפתח, היה אכזרי ביותר. כבר מראשיתו, העיר על קרוב ל – 400000 תושביה, הוכנסה במצור, שהעמיד את יושביה בתנאי – קיום חמורים ביותר. אין ספור פעמים, בתי סטאלינגרד ואתריה השונים, סבלו מהפצצות מהאוויר; אין – ספור ניסיונות, עשו הגרמנים, כדי לפרוץ את מעגל – הגנתה הבלתי – נפרץ ולהכניעה. אך רוח – עמידתם והקרבתם העצמית הבלתי – רגילה של הצבא האדום, היו חזקים מהטנקים ומהמטוסים הפאשיסטיים, והיוו את הכוח, שבעזרתו הגיבורים שעוצמתם הצבאית נפלה באופן משמעותי מהאוייב, הצליחו להתגבר עליו ובכך, להכריע את ראשית – סופה של גרמניה הנאצית. החיילים הסובייטיים, במהלך הקרבות על סטאליגרד, הצליחו להפיל, כ – 3000 מטוסים של האוייב. כמו – כן, הם פגעו באלפי טנקים פאשיסטיים. במהלך הקרבות, צבא – גרמניה, איבד מאות – אלפי חייליו ומפקדיו. מקרב מגיני – העיר סטאלינגרד, נפלו – חלל, למעלה ממיליון גיבורים, ששילמו מחיר כבד למען עירם ומולדתם הסובייטית. קרב – סטאלינגרד, הראה באופן ברור ביותר, כי חירוף – נפשם ועוז – רוחם של הגיבורים, איתנים וחזקים, מצבא פולש, כמה שמצוייד היטב ומשוכלל, לא יהיה.