כבר נלקח הרי בחשבון (היתה פעם עיר כזאת),  שסיחון מלך האמורי התנכל לאבותינו במדבר, ועל כן היה זה ללא ספק משגה פאטאלי מצידנו, להצטייד בשיחון עברי-רוסי דווקא בדרכינו לטיול שורשים (חשבון!) בערבות אוקראינה. למרות זאת עשינו זאת, מכיוון שאף אחד בקבוצתנו המאורגנת, המונה את רעייתי, אחותי ואנוכי, אינו שולט במיוחד בשפות קיריליות ומכיוון שידענו עוד בארץ שנצטרך לבשר לפקיד הקבלה במלון שאין מים חמים בחדר. מה עוד,  שלמרות שליטתו הצפויה של פקיד הקבלה ב7 שפות (רוסית, אוקראינית, פולנית, מולדבית, בילורוסית, קווקזית ואוזבקית), התגנב בנו הספק שמא בכל זאת לא יבין הלבלר הקטן את מוצא שפתינו.  ועל כן נכנסנו לסטימצקי בקניון  דקה אחרי הסגירה וחטפנו כל עוד הקופה הרושמת רושמת,  את השיחון העברי-רוסי הראשון שנקרא (הא´ במקור) בדרכנו. גיהצנו כרטיס אשראי בחנות ושתי חולצות רוסיות בבית,  ואצנו לשדה התעופה להמריא קִייֵבַה. במטוס בין שמים לארץ נזכרנו בשיחון מלך אמור זאת ברוסית, ושלפנו אותו מתיק היד לפגישת היכרות ראשונה ובלתי מחייבת. יותר משלושת אלפים מילים ומשפטים שימושיים הבטיחה לנו כריכת השיחון ועל כן מיהרנו ללקט מבחר משפטים שימושיים ולנסות לשננם בשפת היעד. כל השאר זה היסטוריה, מכיוון שלקט המשפטים השימושיים המוגש לכם כאן בעברית קלה, מדבר (רוסית) בעד עצמו.  הדגש הוא רבותי, על השימושיות לתייר המזדמן, ואילו המהדורה, מהדורת 2005 היא,  והרי לפניכם ציטוטים נבחרים של כמה מן המשפטים שמיהרנו לשנן לעצמינו:  שקול נא לי רבע אווז,  בבקשה ארבע עוגות ממולאות,  בבקשה קילו דובשניות,   זהו ציור קודר מדי,   אני צריך חליפה חד שולית,  אני מבקש כובעית מצחייה,  מתי המדידה הבאה?,  נא להראות לי את ילקוט האופנה,  נא להראות לי איך להפעיל מכונת כביסה,  כד בדולח זה מוצא חן בעיני,  אקח מקול חשמלי וסדרת תקליטים,  כמה עולה קשתנית ?,  אבקש דגם אחרון של עט נובע,  האם תוכל לגלף כתובת על נרתיק סיגריות זה?,  מה יפה הריקמה!,  נא להראות לי צעצועים מצלולואיד,  האם יש לכם קונסטרוקטור?,  כמה עולה קופסת פפירוסים?, הערב נלך לתיאטרון דרמאטי,   זמרית זו מפורסמת בביצוע שירי עם,   מיהו החותר מספר 1 בשמינייה?,   מתי מזנקות הרביעיות?,  איפה הדישונים?  איפה הבריכה עם סוסי היאור? ועוד כהנה וכהנה משפטים שימושיים להפליא. סופו של דבר - ודאי כבר ניחשתם.  אכן נשארנו עם מים קרים בחדרנו שבמלון, אבל מי צריך להתרחץ כאשר אפשר לחילופין לזלול רבעי אווזים, ללבוש חליפות חד שוליות וכובעיות מצחייה, ללמוד להפעיל מכונות כביסה ולקנות לילדים צעצועי צלולואיד עם מקול וסדרת תקליטים. אכן, גם  זינקנו ברביעיות לבריכת סוסי היאור לצלילי זמריות עם- וקנינו כדי בדולח בין מדידה למדידה, והכל רבותי ברוסית שוטפת! רק דבר אחד העיב על טיול שורשינו הקצר- את הדישונים לא מצאנו עד לרגע זה. אם מישהו מכם יודע   היכן הם, יואיל נא בטובו לכתוב לנו בדגם אחרון של עט נובע,  או לפחות לגלף את המידע על  נרתיק סיגריות באותיות קיריליות זוהרות.