והיה הדם לכם לאות". אות שאלוהי מצריםבטלו לחלוטין

 

האם יעלה על הדעת שהקב"ה צריך לו לדםעל המזוזות ועל המשקוף על מנת לפסוח על בתי ישראל.

אלא שכל ענין הדם על המזוזות והמשקוף באכדי להתמודד עם היבט קמאי מיסטי שהיה נפוץ וגרם לחרדה אצל בני ישראל

ומהו אותו הענין ?

משנדרשו לגרור את אלוהיהם ולקושרו מספרימים ואח"כ לשוחטו על הסף עדיין אפופי חרדה היו

האמינו כי הדם שהוא הנפש של אלוהי מצריםירדוף אותם.

לפיכך ניצטוו להעלות הדם מהסף למזוזות ולמשקוףבמו ידיהם ודרך זילות, כאילו לומר להם ראו דמו של זה עתה הגם שמקיף את דלתותיכם ותראושלא רק שלא יאונה לכם דבר גם כשדמו מתנוסס על הפתח ובפנים אתם גם מגדילם ואוכלים אתבשרו

אלא ההפך הקב"ה יעשה שפטים במצריםו ובאלוהיהם ויפסח על ביתכם .

זהו שאומר הכתוב : "והיה הדם לכם לאות. לכם ולא באמת לקב"ה שכלל לא נצרך לכך

הנה כי כן,היה זה עוד אמצעי היכרחי לשרשאמונה זרה מהם לרומם אותם עוד לאמונת ה´ בהם.

 

ההסבר שבתגובות לעיל[- שמסביר עתה גם
כי אין כל סתירה בין אותם הכתובים :

שמחד נאמר שה´ עצמו יגוף את בתי מצרים

ומאידך :"לא יתן המשחית לבא אל בתיכם"
הנה כי כן ,לא רק שאין סתירה בכתובים אלה , אלא שהם משלימים זה את זה .
שהרי "המשחית לענין זה הוא הוא כוחו המגי לכאורה של אלוהי מצרים שעל אף שדם חיותו מקיף את פתחיהם של בתי ישראל, הקב"ה מרגיע את בני ישראל כי במקביל הקב"הלא רק שיפסח על בתיהם, אלא שגם ידאג כי לא יכנס משחית כל שהוא לבתיהם
והכל כאמור בתגובות הקודמות להרגיע את בני ישראל ולהניח דעתם
הנה כי כן,

מחד ה´ עצמו יגוף את בתי מצרים

מאידך על אף שדם חיותו של אלוהים מקיף הפתח הקב"ה

לא יתן לשום כח של השחתה לחדור פנימה לבתי ישראל.
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או ישוב הדעת,

אנא  חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה

 

 

והנותן חמישה לצדקה תבואהו ברכה