לפעמים מתפרץ -
לדמיון, סוף שחור
ואתה מתכווץ
ונרתע לאחור
ובגבור מועקה
גם אתה כבר מסכים
שהשמש תשקע
ולעד לא תשכים
אך עוד זנב הרוח
רודף זנב ענן
וריח תפוח
מציף את הגן
ושטות הסירות
מול חופים רחוקים
ופלחי הפירות
כמו אז - מתוקים
[ליצירה]
---
הוי ממזי - אתה מרמז
שאני צעיר פוחז?
שאת הגיל עוד לא עברתי
כלומר עוד טרם התבגרתי?
ובכן- כמו בלעם בן בעור
אולי ניסית בי לגעור
אבל כזות'י גערה
היא לי רק מחמיאה נורא:
לבן גילי (על פי הלוח)
לומר: "אתה צעיר-ברוח"
זו מחמאה די מתחנפת
בתחום שהוא משאת כל נפש
תודה ממזר שזאת הזכרת
אגב, אתה- ת'גיל עברת?
[ליצירה]
[ליצירה]
103
ממזר ממש הצחיק אותי
הוא מתעניין באחותי ?
שתי אחיותי אמנם לי יש
אבל ממזרי תתבייש!
שתיהן כבר סבתות הגונות
(והנכדות עוד די קטנות...)
נזכרתי ! יש לי אחיינית!
עם נתונים של דוגמנית...
בת שלוש עשרה...אתם יודעים...
רק מה? כבר מטר ותשעים!
ואם תרצה אותך נכניס
אצלה, לסוף ה - waiting list
שם רשומים שלושים בנים
(גם יעקב חיכה שנים...)
אז זהו, כך הוא המצב
אם התייאשת ממרב
וד"ש לאחותי שלחת
ממזר חביבי! הסתבכת!
[ליצירה]
---
שיצטרפו כולם, זה טוב!
אני, ממזר, ממש לא סנוב,
וזה לא מקומם אותי
אם קצת חורזים בעגלתי.
אגב- מזל טוב! יא- בא- יֶה!
אתה בכלל מזל אריה!
(זכוּר לנו ממזר קטן
איך התחזית לסרטן!)
אגב מרב (אתה זוכר?)
מזל אריה...ולא אחר!
.
[ליצירה]
----
טל רעות - סוף סוף הואלת
להתייחס להצעות
וקושיות רבות שאלת
קשות - על פי כל הדעות
כנגד ארבה בנים
ניצבת את במבוכה
דתל"ש, חרד, סרוג, קטינים
אכן - זו משימה קשוחה!
ובכן - אשיב לך כאן בלי נדר
על כל ארבע הקושיות
ונעשה סוף סוף כאן סדר
(קדש ורחץ - בלי קיטניות)
החרדים - הם ליטאים
דתל"ש - כשמו! - בלי כחל ושרק!
עם הקטינים - קצת לא נעים
נשאר אם כן - הביניש רק
והוא לומד בישיבה
אשר את שמה כאן לא נסגיר
פן תתקבצנה בסביבה
כל בתולות אותה העיר!
אבל ברמז כאן אומר
שהישיבה די ותיקה היא
ואיש לא התלונן שצר -
לו המקום שם בינתיים
אז בין הרמז, פשט וסוד
תוכלי עכשיו לקבוע חיש
מי יהיה כאן בן-הדוד
אשר בו תבחרי לאיש!
[ליצירה]
[ליצירה]
---
נו, באמת איזה חגב?
אולי אייר עם כל חגיו?
(יום עצמאות וירושלים
ול"ג, וזהו רק בינתיים
כי מחכים לנס גלוי
אשר יוליד עוד חג בילוי)
אולי חג-גב שבו שמחים
על הצלחת הניתוחים
(של אלה שלוקחים ת'ריסק
ומנתחים פריצת כל דיסק)
ואולי חג-אב שיום האם
הוא לידו - משעמם!
(אולי בעצם ה"חג-אב"
הוא ט"ו באב המאוהב)
איזה חגב אם כן מרב
לדעתכם בסוף תאהב?
ורק לידיעתכם, אגב
היא כלל לא תימנית- מרב
למרות שממזי הנלהב
כבר בשירשור לעיל כתב:
"היכן אתם שם, במצרים?
אולי בתימן, הרחוקה כפליים?"
[ליצירה]
---
ובכן - לדעתי - ישנן עליות ומורדות ברמת המוסריות של העמים האלה, והשיר הזה אגב מנסה לרמוז בעיקר על המורדות. מאז שאלתרמן כתב בשבחי הלשון השוודית "הדלה" שאין בה ביטויים כמו "קצה גבול של יכולת" (בהקשר של קליטת פליטים יהודיים במלחמת העולם השנייה), זרמו כבר מים רבים בפיורדים הסקנדינביים, והלשונות הנורדיות התעשרו בביטויים אנטי ישראליים לרוב. אגב, המדריכים במוזיאון המחתרת הדנית, טורחים לרוב להתנצל ולהדגיש שמבצע הברחת היהודים לשבדיה במלחה"ע הII, נבע משנאת המן (הגרמנים) ולא חלילה מאהבת מרדכי. יש לי גם השערות מהיכן אתה שואב מידע סקנדינבי, אבל כדבריך-בהזדמנות אחרת...
תגובות