"והייתם נקיים מה' ומישראל"

בעיקרון על זה גלומה התשובה טמון הפתרון הנכסף.

להיות נקי מה' לעולם איננו מתאפשר ,בלא להיות נקי מישראל

 לעומת זאת ההפך כן

 שהרי חייבים אנו לילך אחר מהות הפועל "נקיים"

 הביטוי להיות נקי במשמעו המידית להיות ממורק במה שנראה לעין האדם

 ואכן כך גם ברוב מופעיו במקרא מתייחס הוא ,דווקא לנורמות שבין אדם לחברו

 ואם אתה לומד את כל משמעויותיו במקורות כאמור

 אתה מהר מאד מסיק כי להיות נקי עם ישראל משמעו להיות נקי עם ה'.

 יתר על כן בשלוש עשרה המידות יש ביטוי לשני פניה של האלוקות בשם הוויה :

 פן אחד בכל הקשור למצוות שבין אדם למקום שהוא רחום וחנון ונושא עוון, פשע וחטאה

 אך בפן השני של בין אדם לחברו ,ששם צריך להפגין "נקיות" במובן שעמדנו עליו

 בענין זה אין פשרות ומחילות

 מי שאינו נקי מחברו מתקיים לגביו כלפי ה' "לא ינקה"

מכאן בלאומיות הממלכתית המתחדשת שלנו

 צריכה להיות נקודת הכובד המכרעת של "והייתם נקיים מישראל

 שמתוך כך בהמשך כבר נגיע גם לנקיים כלפי ה'

שזו גם משמעותה של הגאולה השלימה

 שה' אחד וגם שמו כאמור אחד