מהי דמוקרטיה? את השאלה הזו, שגילה כשנות מאות דורות, שואלים מיליונים בכל קצות תבל, מאז המושג הזה, הוטבע לראשונה ביוון העתיקה. משום-מה, רוב האנשים בעולם, חושבים כי דמוקרטיה, זה כאשר כל אחד יכול להגיד כל מה שעולה בדעתו ולהשמיע ביקורת על כל אחד, צודקת או בלתי-צודקת ככל שתהיה.

היום, אנו עדים למשטרים המכנים את עצמם דמוקרטיים ברחבי העולם (כמו, למשל, בארצות הברית ובאירופה המערבית). השאלה המתבקשת להישאל, הנה: האם כל אותם המשטרים, ו/או כל משטרים אחרים, המתחפים תחת מעטה כדאי של המילה: דמוקרטיה, דמוקרטיים באמת? מצד אחד, גם בארצות-הברית וגם במערב אירופה, יש חופש ביטוי כמעט מלא (אולי בעקבות בהלת-הטרור, בעקבות פיגועי מגדלי התאומים, יש מגבלה זמנית בעיניין זה); כל אחד, רשאי לבקר ולתקוף כל אחד וכל צורה מילולית שנפשו תאווה; יש מספר רב של מפלגות; מדפי חנויות מלאי כל טוב...

אולם, מאידך, ישנם מיליוני עניים מרודים וחסרי אמצעי קיום בסיסיים ביותר. אז נשאלת השאלה: כלום חופש דיבור וביקורת, הוא התנאי היחיד, ההכרחי לקיומה של הדמוקרטיה? האם, לאדם שאין לו מה לאכול ושבקושי מכתת את קיומו מראשית חודש ועד סופו, הכי חשוב זה חופש הדיבור?! הרי, את חופש הדיבור אי-אפשר למרוח על לחם, בתור תחליף לחמאה, לשכך בו את הרַעֳב. תשובה מתבקשת מאליה, היא כי דמוקרטיה אמיתית, צריכה לכלול בחובה כמה מרכיבים הכרחיים, וקודם-כל המרכיב החברתי, דהיינו, דאגה לקיומם ולביטחונם הסוציאלי של אנשים. וכמובן, צריך גם חופש הביטוי; כמובן, צריך גם חופש השמעת ביקורת.

אבל, בעניין הזה הרשו לי לסייג כמה דברים:

א)חופש הביטוי צריך להיות בנוי כך, שלא יפגע ברגשותיהם של אזרחים פשוטים; ב)אסור, שבמדינה יינתן חופש פעולה לגורמים פאשיסטיים וגזעניים (כמו, למשל: ארגוני ימין קיצוניים בארץ, או נאו-נאצים במערב אירופה); ג)יש לדאוג לכך, שהדמוקרטיה והחופש, לא ינוצלו על ידי גורמים אנטי-מהפכניים ואנטי-פועליים, כדי לפגוע בזכויות הסוציאליים של ההמונים.

מכך, מוסקת מסקנה, כי דמוקרטיה אמיתית זה לא חופש דיבור בלבד, אלא גם הרבה דברים נוספים, חשובים לא פחות, אף יותר מבחינתם של המוני פועלים ועניים, שבראש מעייניהם, דאגה לפת לחם, הנחוצה להם בשביל להתקיים.

דוגמא טובה לכך, זה קובה וונצואלה. שם, מצד אחד יש הטלת מגבלות על פעילותן של כל מיני קבוצות פאשיסטיות ועוינות רעיון סוציאליסטי, אבל, מצד שני, ישנה דאגה ממשלתית לחינוך; בריאות וצרכים חיוניים אחרים של האוכלוסיה. החינוך הקובני, הנו אחד הטובים בעולם; נכון, קיים עוני, אולם, לא אשמתה של קובה בכך, אלא של ארצות-הברית של אמריקה, הממשיכה, מזה למעלה מארבעים שנה, במצור הנפשע שלה על חופי קובה. רופאים קובניים, יוצאים לשליחויות סיוע למקומות שונים בכל העולם, בין היתר, מזה כמה שנים, בונצואלה, פועלים יותר מ-1700 רופאים מקובה, אשר מטפלים בהתנדבות בחולים מקרב תושבי שכונות עוני. מורים קובניים, עוזרים למדינות העולם השלישי (ובייחוד באמריקה הלאטינית, להילחם באנאלפבתיות.

לסיכום, אני רוצה לומר, כי בעולם ישנם משטרים רבים, המחשיבים עצמם לדמוקרטיים; אולם, כמעט אף אחד מאלה, אינו דמוקרטי באמת. לא תיתכן דמוקרטיה, שיש בה חופש ביטוי - בלתי-מוגבל ונרחב ביותר - ושיחד עם זאת, אין בה שיוויון זכויות והזדמנויות, ודאגה ממשלתית לקיומם של כלל תושביה.