כל השנים שאני חי בארץ, עיניי עדות לכל מיני עוולות ועוותות, ששום מוח היגיוני - אין בכוחו לתת להם הסבר. אחד העוולות היותר מקוממים אותי, זה מצב החינוך, כאן במדינה.

מאז ראשית הציונות, התנועה הציונית פיתחה, במתכוון או לא במתכוון, בקרב המאסות של מתיישבים ציוניים בארץ, איזה מין יחס של בוז וסלידה כלפי השכלה ודעת, כי כבר מהתחלה החינוך בארץ לא היה חינם - דבר, שמסיבות המובנות מאליהן, הביא להיפערותו של פער תהומי בין מוסדות החינוך להמוני עם, שלא היה בידם סיפק כספי לממן לימודים. חוץ מזה, המוסדות המיישבים (וביחוד מוסדות ההתיישבות העובדת) הנחילו לאנשים מחשבה, שמספיק לדעת לזרוע חיטה או לגדל ירקות, ואילו משיכה לידע זה משהו בזוי שלא צריכים להפוך עולמות בשביל להשיגו.

כשקמה מדינת ישראל, המצב לא שפר אלא החמיר עוד יותר, כאשר הנהגת המדינה החליטה, כי א)רכישת השכלה גבוהה תהיה תמורת תשלום, שבינתיים גדל ומהווה הון תועפות של ממש, העומד על עשרת אלפי ש"ח ויותר. ב)הוחלט שמי שמקבלים קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח-הלאומי, לא יוכלו ללכת ללמוד בשום מוסד חינוכי - גבוה כנמוך, כי אחרת תילקח מהם קצבה. הפיכת הצבא לסוג של פולחן שכל תושבי המדינה (או לפחות, רובם סוגדים לו עם אפיים ארצה), הפך את החינוך הישראלי לבית ספר הכי יעיל לאלימות ולחשיבה כוחנית.

הנקודות שהבאתי לעיל, מלמדות מדוע בארץ רוב האנשים בזים לידע ולמחזיקים בו. הפיכת השכלה גבוהה ומקצועית בכלל בארץ, למצרך שבעדו יש לשלם, הפכה את האקדמיה הישראלית על מוסדותיה לעולם רחוק וזר, עבור עניים מרודים והמוני עם, אשר כפי שכבר ציינתי לעיל, אין באפשרותם להשיג ממון, לממן את הלימודים, ושאינם מתלהבים באופן מיוחד מהתנשאותם של פרופסורים ועובדי אוניברסיטאות, היותר זוטרים, כלפי אנשים לא משכילים. ההתנשאות והבוז הללו, בצירוף עם בניית כל מיני מעצורים בדרכם של אנשים שבאמת רוצים ללמוד ולהשכיל, כגון: מניעת הבטחת הכנסה מאדם שהולך ללמוד באוניברסיטה; מחירי ספרי מדע ומדע-פופולארי מאוד גבוהים; חוסר נכונותה של המדינה, לעודד אנשי אקדמיה וסטודנטים לבוא לשכונות העוני, ולהתנדב להעביר לתושביהן מהידע שיש להם בשטחי דעת שונים...כל אלה מהווים מחסום קשה מאוד לפריצה בדרך להפיכת ההשכלה והידע לנחלת כלל.

כתוצאה מהתנכרות רוב אוכלוסיית ישראל להשכלה ובעקבות זאת לתרבות, כולנו עדים לאופן חשיבה פרימיטיבי שמאפיין חלקים לא קטנים בחברה הישראלית; אנו עדים לבוז ואפילו לשנאה, שתושבי הארץ נוהגים באנשים שיש להם ידע או לפחות רצון להשגתו. לכך יש להוסיף, יחס משפיל ומבזה כלפי אנשים עם נכות או כאלה שלא שירתו בצבא (אפילו מסיבות מוצדקות ביותר); אלימות במועדוני לילה ובתי-הספר פורחת כעסק משגשג לכל דבר; הגזענות ושנאת זרים - ערבים ולא ערבים - הפכה לספורט לאומי של רוב הישראלים; התהגותם של רוב האנשים החיים בארץ, ממחישה בצורה בולטת ביותר, את נכונותה לגבינו של האימרה: אדם לאדם זאב.

נשאלת השאלה: מה הן הסיבות למצב הקיים? ומה ניתן לעשות על מנת לשנות אותו? ישראל, כמעט מראשית ימיה הייתה גרורה אמריקאית מכף רגל עד ראש, שבאופן טוטלי תלויה בכספם של אמריקאים עשירים. הודות לעובדה זאת, שלטון אמריקאי, המעוניין במסווה הדמוקרטיה והחופש בקפיטליזם דורסני, אשר יאפשר לבעלי הון להגדיל את עושרם על חשבון ההמונים, תוך גרימת עוני וחוסר שיוויון הזדמנויות מוחלט, בכל הקשור לקיום ולחינוך, הצליח בלי קושי מיוחד לכפות על ישראל שקיומה תלוי על חוט שערת הכסף האמריקאי - גביית שכר לימוד עבור האוניברסיטה ומוסדות חינוך אחרים. למשל, ברוב ארצות אירופה, וכמו-כן במדינות ערב שכנותינו האוניברסיטה, בדיוק כמו השכלה יסודית, תיכונית ואחרת, הנה בחינם עבור אזרחי המדינה. לעומת זאת, בישראל עניין של השכלה, לא רק מה שהפך לסוג של מותרות שידם של מעטים בלבד משגת אותם, אלא שאף אחד לא יוצא באופן רציני, כנגד המצב הקיים; והרושם שנוצר, שלרוב תושבי הארץ אין איכפת מכך, שההשכלה בה אינה נחלת כלל.

המצב, כאשר מרבית תושבי המדינה בורים ועמי הארץ, נוח מאוד למנהיגיה הציוניים המעוניינים לשלוט בקלות במוחות ההאנשים, ובכך למנוע שביתות ומאבקי עובדים של ממש. כאשר רוב האנשים אינם משכילים ולא מסוגלים להבין את אשר קורה סביבם - קל מאוד לשלוט בהם ולמכור להם סיפורים על אוייב ערבי או כל אוייב אחר, שכאילו מעוניין לחסל את ישראל; כאנשים בורים, לא צריך להתאמץ אפילו כמה דקות, על מנת לשכנעם בצורך לצאת למלחמות ולהזרים עוד ועוד מלייארדים להתנחלויות ולגדר ההפרדה. בסופו של דבר, אנשים חסרי ידע בסיסי, קל לסמם בסם האידיאולוגיה הציונית; להסתיר מהם אמת על איך בדיוק ובאיזה מחיר הוקמה המדינה ולגרום להם להסכים לאופיה הגזעני של המדינה ולאפלייה שהיא גורמת לאוכלוסיה הערבית.

נגד המצב הקיים, יש תרופה אחת בלבד - זאת מהפכה קומוניסטית, שתוך הפקת לקחים מהשגיאות שנעשו בתקופה הסובייטית בברית-המועצות וביתר ארצות מזרח-אירופה, תדע לספק להמונים השכלה חינם בכל הרמות - החל ביסודי וכלה בגבוהה, ותשים קץ לאופיו הגזעני של החינוך הישראלי, אשר כבר מהגן מחנך לשנוא ערבים ולהעריץ כוח.

לסיכום, ברצוני להדגיש, כי כל עוד קיימת הציונות וכל עוד ישראל היא מדינה בעלת ופי פאשיסטי-גזעני, אין שום סיכוי לשנות שינוי יסודי את אופיו ותכניו של החינוך בארץ, כי הציונות, מעוניינת בכמה שפחות אנשים משכילים ובעלי הכרה עצמית.