חה. ואני בטח היחידה שמחכה בדרך כלל שיהיו 33יצירות אחרי כדי לשחרר את החדשה המוקפאת שלי, כדי שלא לחוש עד כדי כך חשופה..
(וברוב המקרים גם אחרי כמה שעות גלויות נתקפת שוב בהלה ומתקנת את "המעוות")
אני חושב ש- "סימן שאלה"- לא ממש הבינה את הכוונה שלך...
אני מכיר את ההרגשה, איך זה להשקיע ולטרוח, לשפוך את תוגת לבי הכורע אל תוך יצירותי ובסוף לזכות להתעלמות מוחלטת, לא תגובה, לא כלום - אין קול ואין קשב..
לפעמים אני תוהה אם משהו בכלל טורח לעיין ביצירות שלי...
[ליצירה]
חה. ואני בטח היחידה שמחכה בדרך כלל שיהיו 33יצירות אחרי כדי לשחרר את החדשה המוקפאת שלי, כדי שלא לחוש עד כדי כך חשופה..
(וברוב המקרים גם אחרי כמה שעות גלויות נתקפת שוב בהלה ומתקנת את "המעוות")
[ליצירה]
מכיר
אני חושב ש- "סימן שאלה"- לא ממש הבינה את הכוונה שלך...
אני מכיר את ההרגשה, איך זה להשקיע ולטרוח, לשפוך את תוגת לבי הכורע אל תוך יצירותי ובסוף לזכות להתעלמות מוחלטת, לא תגובה, לא כלום - אין קול ואין קשב..
לפעמים אני תוהה אם משהו בכלל טורח לעיין ביצירות שלי...
[ליצירה]
אני בד"כ שונא להסביר ספרות - כי, לדעתי, בשונה מהגות , הספרות , והאמנות בכלל , תפקידה לעורר , בעזרת הכוח האסוציאטיבי מעין "צביטה בלב" וההסברים רק ירוקנו את היצירה מיכולתה לעשות זאת - משום שאדם לא מתרגש מדבר שהוא מבין .
אעפ"כ , מכיוון שכבר שאלת ובכדי שלא יחשדו בי שאני כותב דברים ריקים מתוכן ואז מערפל ע"מ להתהדר ב"עומק" לא לי הרי ביאור:
הנושא הוא דווקא אדם הראשון וחטאו
"בהר המור אור טרם גונז" - מתייחס, כמו כותרתו של השיר , ל"בין השמשות" הבראשיתי בתרם נגנז לצדיקים אור ששת ימי הבראשית . הר המור - כמובן לא ישיבת הקו וגם לא הר סיני (מ"יונה מצאה ") אלא המוריה ("למה למה מה נקרא וגו')
"ראו! לפנות ליל אייל בסבך נאחז" - מתייחס למשנה בפרקי אבות המזכירה , כ"יש אומרים" את הדעה שהאייל שעקד אברהם נברא בין השמשות
" בליל במחז" - ברית בין הבתרים (הנקרא "מחזה")
"שבעבור אדם דם תמימים כמים ניקז" - בגלל חטאו של אדם הראשון יש רצח בעולם שבגלל המצאו נצטווה אברהם לעקוד את יצחק לאחת הדעות
"ציווּי ותודה כאחד פעמים מים השליך כמים פחז" -
חז"ל אמרו: " האשה אשר נתת לי" - מכאן שכפר בתודה
מים - אין מים אלא תורה
"כמים פחז" - ע"פ - "פחז כמים על תותר"
"אוצרות אבותיו מנגד הגד השליך כמונבז"-
כיוון ש"אדם" פה הוא לא דווקא אדם ההסתורי אלא אדם בכלל אזי מותרת מעין פרואקציה הסתורית לימינו:
אוצרות- "יראת ה' היא אוצרו"
אבותיו- "שמע בני וגו' "
"הגד" - במובן של תורה
"מונבז" - הגמ' מספרת על מונבז המלך (מלך בארמניה של היום שהתגייר יחד אם אמו הלני)
שפיזר את אוצרות אבותיו לעניים
"ויאכל וישת ויקום וילך ויבז" - מקווה שקוראינו מכירים את הפס' הזה על עשיו ואת סופו ( "...את הבכורה")
כך אדם הראשון בעבור אכלו מעץ הדעת נושל מה"בכורה" - הייעוד האלוקי
לסיכום: השיר מתאר את חטא אדם הראשון
נכון שהרסתי ?
[ליצירה]
מי שאמר
"אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן"
הוא אם כל הכבוד לא הרב קוק אלא רבי נחמן.
לא הבנתי מה כ"כ פוסטמודרני בסיפור.
כמו כן, הייתי ממליץ , בחלקים שבהם הגיבורים מדברים, לשים את הדוברים בשורות אחת מתחת לשניה ולא להשתמש במרכאות
ושאלה אחרונה: למה "מרב" ולא רחל?
תגובות