ספר שהייתי שותף בכתיבתו:

הספר חבורת חלא"ס הוא ספר מעניין. אחד מהראשונים העוסקים בעניין איכות הסביבה, הרס משאבי טבע והפרת האיזון האקולוגי העולמי.
יש בו חבורה הנבנית לאיטה ומורכבת מילדים החיים בשכונת הדר יוסף בתל אביב וכן מידידיהם המבוגרים. הדר יוסף אינה שכונה "צפונית" במובן המלא של המילה, אלא שכונה רגילה וממוצעת.
העלילה נפתחת בתיאור גוף שלישי, מספר כל יודע המספר על אי קסום הנהרס על ידי תעשיין תאב בצע שחפץ למצוא בו יהלומים. הוא הורס את האי על מנת להגשים את תאוותו ומחריב את החי והצומח שבו. בנס בורחות כמה חיות אל ספינות העוגנות במקום ומפליגות איתן אל גורלן, אל מקום מפלט- ממש כמו תיבת נוח מודרנית.

הפרק השני (ושאר הפרקים למעט מקטעים) המתואר בגוף ראשון מפגיש אותנו עם נער אחד מהחבורה. המשמש הדובר בסיפור. זהו תלמיד בית ספר יסודי בשם גל. גל הוא נער מלא חיים האוהב ספורט. הוא מספר על עצמו וגם מספר על חיי האקולוגיה באיזור שלו. הוא מזכיר את נחל הירקון המזוהם הנמצא בקרבת ביתו. העלילה נפתחת כשהוא וענבל ידידתו יוצאים לרוץ בפארק הירקון ובדרכם חזרה הם נתקלים בחיה מוזרה המאיימת על חתולים. התוכי בביתו של גל מכנה את החיה בשם "ערפדילו"
הם מחפשים מידע נוסף באינטרנט ותוך כדי כך מתחברים לפרופסור פפדופולוס חובב הג'חנון הגר במגדל דירות ברמת גן. יש כאן מוטיב של מגדל שן- כאילו הפרופסור מתנתק ומתנזר מן הסובב. אפשר לומר כי פפדופולוס משתייך לז'אנר של הזקנים התמהונים אך החכמים המשמשים מנחים או מורי דרך לצעירים – ממש כמו פרופסור קתרוס ב"דנידין" או אחד האבות של הילדים בסדרה "מנהרת הזמן" של גלילה רון פדר. הוא מספר להם על החיה, על האי בו חיה וקורא להם לתפוס עבורו את החיה שכן מחד היא מסוכנת ומשבשת את האיזון האקולוגי ואידך היא נדירה ובסכנת הכחדה.
כאן אנו עדים למסע הרפתקאות משעשע שעובר דרך רחוב שינקין. שוק הכרמל ורחובות העיר. הגיבורים נתקלים בסיטואציות משעשעות במרדפם אחר החיה שמתגלה כ"תחמנית".
אחר כך מוביל אותנו גל אל בית ספרו. כאן אנו מתוודעים לעוד שני גיבורים שיהיו חברים בחבורה: עינת – מלכת הכיתה, הספקנית, המתייפה. גיא – חברו של גל – "יורם" פריק מחשבים שאינו אוהב לקחת סיכונים. דווקא בשניהם המסמלים אנטי- גיבור, אלו שהקורא אינו מצפה מהם ליתר גבורה, צפונה ישועה ועזרה לגל ולענבל.
בהמשך מבקר פרופסור פפדופולוס בכיתתם של גל וענבל. שני אלו, בעזרת פבלו ידידו של הפרופסור-מצליחים לתפוס את הערפדילו. הערפדילו מועבר לפינת החי. גל ענבל וכן עינת וגיא מבקרים אותו, אך כאן טרם מסתיים הסיפור. הפרופסור מגלה שמדובר בנקבה ושהיא ילדה גורים. הוא מנסה להצמיד לה מעקב. אך היא בורחת ושוב יש פה מסע לגילוי החיה שהפעם נוספת סיבה שלישית לתפיסתה – היא וגוריה בסכנה..
הפעם מסתייעים הילדים בשני אמצעים מודרנים: בלוג אינטרנט שמוקם בסיוע גיא ה"פריק" וכן השתתפות של עינת בתכנית טלוויזיה.
ושוב עוברים הילדים סדרת הרפתקאות הקשורה באיצטדיון ספורט בו מסתתרת החיה – החל מצפיה במשחק כדורגל מפתיע, דרך הנסיעה לשם עם נהג המונית בובי שעריים. עבור דרך מחסני האיצטדיון בו הם מגלים את הערפדילה וגוריה וכלה במרדף חם – הפעם הם הנרדפים – על ידי שני פושעים עלובים. אלא שידידם החדש- נהג המונית בובי שעריים מושיע אותם. שוב מבוגר המסייע לנערים
בסוף טסים כל בני החבורה עם ידידיהם לאי בסגנון גארלד דארל. בו שימר סיר ג'ונתן מקלאוד מינים נכחדים של בעלי חיים. אנו זוכים להציץ באי המעניין ולהנות ממעט נחת ואופטימיות.
הסיפור פותח באי ומסתיים באי – הוא פותח באי שהחיים הטבעיים בו מושמדים על ידי תעשיין רודף בצע ומסיים באי אחר – אי בו נשמרים התנאים הטבעיים על ידי אוהב טבע. יש כאן מעגל ויש כאן תיקון. אוהב הטבע יתקן באי שלו את מה שהרס שונא הטבע באי האחר.
את הסוף לא נגלה כמובן.

 

חבורת חלא"ס והמקרה המוזר של הערפדילו בתל אביב/ הוברט פיליפ ואורן / הוצאת גוונים / 2008