בס"ד.

לתקופת העקבתא דמשיחה , שתי תכונות יסוד בולטות  הכרוכות והמשולבות זו בזו.

 האספקלריה המאירה, לאמור " למאורעות משמעות פרקטית מידית , באשר מתחייבת מהם , תשובה מידית, שבאופיה חייבת להיות כללית ודינאמית.

 כללית - לכולם . ובכל שלב ואירוע. וודאי אירועים טרגיים,  מתבקש חשבון נפש נוקב, פתיחות לשינוי עמדות ורעיונות ולעיתים כדי תמורות ותפניות של מאה ושמונים מעלות..

 החזרה בתשובה צמודה לאספקלריה המאירה , היא הולכת , עולה ומשתכללת עד לראש הפירמידה. [עד ה' אלוקיך -סקלה של שלבים לתשובה ]

 והנה הטרגדיה הנוראית , שפקדה אותנו, שהיא במובן מסויים כעין מודל בזעיר אנפין של ה"שואה" [שלגביה הציבור הדתי לאומי כבר הכזיב, בכך שלא הטיב לעבדה ולשלבה כראוי במורשתינו הדתית ] .  טרגדיה נוראית זו כמדומה מחזירה את רבנינולשוב ולהתחפר בעמדותיהם המסורתיות כאילו  אין כל משמעות לערך המוסף של זו האספקלריה המאירה..

 כאילו ה"מיקוד המקומי" בהקשר זה : "מרכז הרב" , לא צריך גם הוא    לאותת, לרמז, על משהו מהותי מכוון.....

 דגש על : "מרכז" והרב"