הצעת-חוק לאיסור על גביית תשלום עבור שירותי בריאות וחינוך

ברצוני ליזום מהלך ציבורי-פוליטי, לקבלת חוק, שמטרתו הטלת איסור מוחלט, על גביית תשלום עבור שירותי בריאות וחינוך במדינת ישראל. כידוע, הן בריאות והן חינוך, הנן בין זכויות היסוד, המגיעות באופן שווה לגמרי לכל אדם ואישה. גביית תשלום, עבור שני שירותים הללו, או עבור אחד מהם, זאת הפרה בוטה ביותר של זכויות האדם הבסיסיות.

אדם, שאין לו כסף לשלם עבור ביקור אצל רופא, או עבור תרופות, חייו נמצאים בסכנה מתמדת. אדם שאין בידו מספיק כסף לממן שכר לימוד, בין בבית הספר לבין במכללה, אוניברסיטה או כל מוסד לימודי אחר - נפגעת זכותו היסודית לשיוויון-הזדמנויות בהתקדמות והגשמה עצמית.

מאז תחילת התקופה המהפכנית המודרנית באירופה, שראשיתה במהפכה הצרפתית של 1789, במקומות שונים בעולם, נעשו נסיונות להעניק שירותי יסוד, וקודם כל חינוך ובריאות, ללא שום תשלום מצדו של מקבל השירות. כאשר ברוסיה פרצה מהפכת אוקטובר, אחד העקרונות שהנחו את המשטר המהפכני החדש בהנהגת ולדימיר לנין, היה חינוך ובריאות חינם לכל. ולראיה, חרף כל השגיאות, שנעשו במדינות סוציאליסטיות במהלך ההיסטוריה שלהן, המדינות הללו הצליחו להבטיח להמונים שירותי חינוך ובריאות השווים לכל נפש.

גם ברוב מדינות קפיטליסטיות, בהשפעת מהפכת אוקטובר, ומתוך חשש למהפכות חדשות, ממשלותת מקומיות מיהרו להבטיח חינוך ובריאות חינם לאוכלוסיה. למשל, בצרפת, שבדיה, בלגיה, ולמעשה, כמעט כל מדינות מערב אירופה - יש חינוך ובריאות חינם, לאזרחי המדינה. אפילו, אוניברסיטת סורבון, אשר נחשבת בין הטובות והיוקרתיות בעולם, לא גובה תשלום מאזרחי צרפת.

גם בחלק ניכר ממדינות העולם השלישי, אומנם במטרה לשכך את זעם ההמונים ולמנוע מהפכות, נהוגים שירותי חינוך ובריאות חינם. אפילו במדינות כמו מצריים וסוריה, שנחשבות מדינות מאוד עניות, החינוך מגן ועד גמר אוניברסיטה או מכללה - הנו ללא תשלום.

ברצוני להציע הצעת חוק, לאיסור גביית תשלום על שירותי בריאות וחינוך במדינת ישראל, במטרה להעניק לתושבי המדינה, שיוויון זכויות והזדמנויות אמיתי בשני תחומים הללו.

להלן, פרקי החוק המוצע:

א) במטרה לאפשר לכל אזרח ותושב החי במדינת ישראל, ליהנות מכל שירותי הבריאות והחינוך הקיימים במדינה, הכנסת קובעת לאסור באופן הבלתי משתמע לשתי פנים, גביית כל תשלום באשר הוא, על שירותי בריאות וחינוך מכל סוג.

ב) הכנסת אוסרת על קופות חולים לגבות דמי-חבר מחברי הקופה; כמו כן, מוטל איסור מוחלט על גביית תשלום עבור ביקור אצל רופא - בין רופא משפחה, לבין רופא-מומחה, או כל רופא אחר.

ג) מוטל איסור מוחלט על גביית תשלום בעד רכישת תרופות בבתי-מרקחת. חֶלֶף זאת, על הממשלה לממן הספקת חינם של התרופות (כולל יקרות ביותר) מכל סוג שהוא, לכל אזרח ותושב, הנזקק לטיפול תרופתי.

ד) מוטל איסור מוחלט על גביית תשלומים שנתיים מילדי גן, ותלמידי בתי-הספר - יסודיים, חט"ב, תיכוניים - בין דתיים, חילוניים, מקצועים, חינוך מיוחד. כמו-כן, נאסר על אוניברסיטאות, מכללות, וכל מוסד להשכלה גבוהה אחר, לגבות שכר-לימוד מהסטודנטים - בין אם מדובר באזרחי המדינה, או בתלמידי-חוץ.

ה) יש לבטל בתי-ספר פרטיים וגני-ילדים פרטיים, אלא אם כן, התחייבו במפורש לא לגבות שום תשלום מהלומדים.

ו) על המדינה להקצות סכומי כסף הדרושים למימון הספקת חינם של כל השירותים המפורטים לעיל.

ז) על המדינה לדאוג לאכיפת חוק זה בכל האמצעים העומדים לרשותה. כל מי שייתפש על גביית תשלום עבור אחד השירותים המפורטים בחוק הנ"ל, יהיה צפוי לעונש בדמות שלילת רשיון-הוראה או רשיון-רופא, מתוקף החלטת ועדה מיוחדת מטעם הציבור, אשר תפעל בשיתוף עם משרד החינוך ומשרד הבריאות.

ח) את החוק הנ"ל יש להתחיל ליישם תוך שבוע מאז אישורו בכנסת.