[ליצירה]
ויש אומרים, אמר להם הקב"ה אף על פי כן יבוא,
אלא שראה הקב"ה שאם בא עתה רוגמין אותו באבנים ואמר: עדיין אינם מוכנים לו.
("אתם פנאטים משיחיים! רוצים מדינת הלכה! אתם רוצים להפוך את המדינה לאיראן!")
[ליצירה]
אשכרה נעשית תורה כשתי תורות.. התחלנו להסתפק בקריאת התורה ואת עיקר הלימוד אנחנו לומדים מהספרים החדשים עם הגירסאות שלנו... בעזרת ה' נחזור לתורה ההיא, האחת!
והמדרש כתוב יפה, ראוי שיכנס בין שאר המדרשים..
[ליצירה]
חוצפה.
"ראוי היה יום ה' באייר שהוכרז בו על הקמת המדינה שיעשה בו נס ויופיע המשיח"? מה כל כך "ראוי" בו? המסגרת המוסדית והשלטונית של המדינה אינה יהודית, למרות שיוסדה ומנוהלת ע"י אנשים ממוצא יהודי. ונראה מגמת פעולותיה של המדינה נוגדת את מגמת הגאולה ולא מקדמת אותה.
ו-שמע, הקביעה הזאת, שנתת לה ע"י העיצוב החיצוני מעין תוקף של אמת מוחלטת כמו דברי חכמינו, הקביעה שכביכול היה ראוי שמשיח לא יבוא ח"ו כי יש כאלה שאינם "אומרים שירה" והלל על הקמת אותה ישות שלטונית שתיארתי לעיל, הקביעה הזאת היא ממש חצופה!!
[ליצירה]
מעניין מאוד. ועוד יותר עם הסברך.
יש פה כל מיני דברים לא תואמים כמו משקל וכו'
אך את זה אני אשאיר למביני דבר.
יש פה משהו מיוחד ללא ספק.
תודה לך.
[ליצירה]
הוא פונה אלינו
כמובן, ובכך למעשה עוסק כל השיר ("ואמר אליו:"). אבל הנקודה הסופית, הפניממית היא נקודה של דממה, של עצירה ואליה צריך להגיע.
אי אפשר לשכנע את מי שנעקד לסלוח לעוקד, אלא חייבים לחכות בשקט עד שישתכנע מעצמו, כפי שה' מחכה לנו כבר אלפי שנים. רק מתוך הבנה שאנחנו מחכים אפשר לפנות החוצה.
[ליצירה]
רעיון מעניין מאוד.
"הביאני לשם, הניחני" - לאן? הוא כבר הביא אותו והדליק את המדורה, לא?
הזכיר לי את השנא הבוער.
מה הכוונה "אל תנוע"? במה זה דומה לקב"ה ולמה זה נצרך עכשיו?
מקווה שלא הגזמתי בשאלות (כן הגזמתי, מקווה שתסלח).
[ליצירה]
שמע נא אדם לא פשוט פתרוני,
אם צדקתי אלבש בגדי שש עם שני.
אך גם אם טעיתי זה לא נורא,
תמיד אפשר לשאול את המורה.
אמור לי האם יש יקר מחבר?
את זאת היה על התם לברר.
וגם החכם שלמערות נשלח
להתבודד ולחשוב על התם האח
לא יפגשו מסלולים מקבילים,
מסלול יחיד לא נפרד עולמים.
אם זאת לא יבינו החכם והתם,
לא יפגשו דרכיהם לעולם.
[ליצירה]
אהבתי את הקריאה (שאולי לא הייתה מודעת): אין יאוש בעולם - (זהו) כלל, אבל בפרטים...
עוד דבר שאני לא יודע אם התכוונת אליו, זה העובדה שהבית הראשון (העוסק ב"כלל") מחורז, והאחרונים לא, וכך מתבטאת השבירה והעצבות.
מבחינה מילולית אהבתי הכי את "הסכורות בעבים"
[ליצירה]
אם הבנתי נכון...
אז בא לי לבכות.
מעולם לא הבנתי, ברובד הפשוט והנסתר כאחד, מדוע להמשיך לתת את הפירות והפרחים...
ואולי... אולי בכיוון אחר אפשר לומר, שכדאי לא לקדם את פני הבא בפרחים, אלא ברמזים שיובילו לאוצרות, אחרי הכל לא קל למצוא אותם...
[ליצירה]
לא הייתי מקבל זאת כפירוש לחייו של 'אחר', אבל כתיאור חוצה זמנים ומקומות זה טוב מאוד.
האם התשובה בסוף של "בדה לך דת" שאינך אחר בה היא תשובה מספקת בעיניך? הרי כופר אמיתי (כמו 'אחר' בזמנו, או ניטשה וברנר לקראת ימינו) לא יוכל להרגיש בבית ב'דת בדויה' וזו גדולתו.
[ליצירה]
דווקא
הייתי אומר להיפך.
אהבתי את הבית השני למרות שהמשפט הספציפי באמת לא ברור. הבית הראשון טוב גם כן, אך ישיר מדי לטעמי, אולי הייתי מוריד את השורה השניה.
[ליצירה]
יפה
עצוב ומרגש מאוד.
עורר אצלי המון אסוציאציות, לאנשים, לעולם, למקומות
למרות נימת העצב, נראה לי שעדיין יש בשיר תקווה וזה יפה
נ.ב. בשורה "היית מלך לילה אחד
ואז הגיע הבוקר
ושוב הייתה לבד"
יש טעות הקלדה- הייתה במקום היית.
[ליצירה]
ייתכן ואכן על התם והחכם לברר זאת, אך לא לכך כיוונתי בשירי. כיוונתי ליחס שבין דרכי חשיבה שונות ויסודיות בעולם, ותקוותי לחברם (נכתב בהשראה, ביחס ובשוני לסיפורו של ר' נחמן "החכם והתם") .
תודה על הערת הכתיבה, צדקת.