קראתי מאמר המוכיח כי למעשה קושיות הילדים בליל הסדר

בבחינת מה נשתנה...... הינן בלתי הגיוניות לכאורה

 

 

 

הקושיות במכוון בלתי הגיוניות ודווקא בהוויה של ילדים בלילה

 

עם כל הכבוד ,הילדים בתחילת ההגדה לא מקשים קושיות לשם מתן תשובות.

לא זו התכלית ולא זו המטרה הראשונית .

מגמת הקושיות ודווקא הילדותיות והלא הגיוניות הללו היא בכלל אחרת .

ליל הסדר מבקש להנחיל את היסוד החינוכי הראשון במעלה של כל משפחה ולכל עם השואף לגאולה.

ילדים לא מחנכים אותם להיות רובוטים. אלא משוחררי מחשבה ודמיון .ודווקא מראשית צמיחתם

מותר להם לשאול כל שאלה ותהא הלא הגיונית אשר תהא והמייגעת אשר תהא

החיבור של ילדים ולילה מוביל בהיכרח גם לשאלות לא הגיוניות.

ואנחנו צריכים לאפשר זאת

אל תחששו מכך .

גם אם מילדים שכאלה יצמחו לכאורה בהמשך שלל של בנים כולל "רשעים" .גם אם "יפלו" מהם שבבים

ההגדה מרגיעה אותנו .כי תורת אמת ערוכה גם לכך

כי כנגד ארבעה בנים דברה התורה

וכי לתורה יש מענה לכל השואלים ולכל הקטגורים .

רק שצריך לדעת בחתירה לאמיתה של תורה

כי בכל מקרה לא "מפרקים" את המשפחה בכל מקרה אחדות העם: שחכם מכאן ורשע מכאן תיכון .

וזה מתכונתה של כל גאולה

 

 

                 

 לא מתיימר לפסוק הלכה... לענין חוסר הברכה בתחילת ההגדה

ובכל זאת, לכאורה יש הבדל מהותי בין גוי שמתגייר שהוא לכתחילה,כאין וכאפס ביהדות, שאינו מברך לכתחילה .
לבינינו אנו ביחס לגאולה.
גאולה זה אושיה נמשכת ותהליך שאינו פוסק מרגע הבריאה .והוא תהליך שיסתיים הרמונית,בסגירת מעגל שהחל בבריאה במילים אחרות אנו שרויים בעיצומה של הגאולה בכל רגע נתון. אנו מושא נמשך ובלתי פוסק של הגאולה.
ולכן כל יום בתפילה אנו מברכים ברכה כפולה הן לעבר :"גאל ישראל" והן להווה :
"גואל ישראל".
לכן שני ברכות אלו שבתפילה מהוות כבר פתיחה לכל עיסוק בגאולה.
אלא שגאולה שקולה לכאורה באופיה ובמהותה כתורה ולכן : יש ברכת לכתחילה כללית כאמור בתפילה ושתי ברכות לסיום בהגדה עצמה.[כמו ברכות התורה]
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת, אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה.
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
משה אהרון