אין "כהן" אלא "נכה" -באותיות ובמהות
אמר להם הקב"ה לכהנים אינכם אלא "נכים" רעיוניים שכל חסרונם הרוחני של בני ישראל כולם אינו אלא אני מדביק בכם .
ומכאן ואילך אינכם בהגדרה אלא "נכים" ועליכם עול ההוכחה להוכיח כי מבנה האותיות "נכה" הופך בכם ובידכם לכלל : "כהן"
לפיכך אין לכם כלום בעולם, אלא דווקא לעמול בתיקונם של כלל ישראל ובמיוחד הרחוקים שבהם .
ומתי תהיו בבחינת יוצאים ידי חובה כלפיי [כלפי הקב"ה] כשאתם יוצאים למדבר הפרוץ של "מחוץ למחנה" שנאמר :
"ויצא אל "
ויצא ידי חובת האל
אך
"מחוץ למחנה"
קיום הפונקציה בתוך המחנה היא לכל היותר יציאת עצמך לחברך .
היציאה האמיתית שמובילה לקב"ה היא דווקא על הדרך של החוץ .
של קירוב הרחוקים
ומה מצער כיוםשאך מעט "כהנים" ראויים לתוארם זה
המצורע הוא אם כן גם בבואתו של הכהן .
כשיש מצורע באה לו לעולם, כמין אספקלריה מאירה שבה יביט בה הכהן וימצא בה גם את הרע שלו את כשלונותיו .
לכן המושג "מצורע" הוא דו כיווני .
יש לו לכאורה משמעות גם לכהן עצמו.
אגב הטיפול במצורע והסתכלות עמוקה בו ימצא הכהן גם את ה"רע" שלו בבחינת :
"מצוא - רע
ולפיכך יש לפרש את הכתוב שלהן גם הוא באופן דו כיווני:
"וכיפר עליו הכהן וטהר
שהביטוי "עליו" מכוון גם לכהן עצמו.
וכך למעשה נסגר מעגל של הרמוניה לה שואפת התורה תמיד