בס"ד

  הפרשה החותמת את ספר שמות, עוסקת בנורמת היסוד הטרויאלית של השקיפות. של פתיחת הספרים ומסירת מלא הדיווח על כל שקל ושקל ושנגבה מהציבור.

 להפיס את דעתם של כולי עלמא, כי כלל התרומות אכן  הלכו לתעודתם ולא חלילה זלגו בדרך לכיסיהם של כל מיני בעלי מלאכה או בעלי שררה..

 אבל יחודה הערכי והנורמטיבי של זו הפרשה, נוסק הרבה מעבר לאותה טרויאליות הברורה הכמעט מאליה .

 בפרשה, בניגוד לדרך הניסוח האופייני לתורה התורה חוזרת ומדקלמת כמעט לגבי כל פריט וכלי במשכן, כי הביצוע היה  כפי שציווה ה' .

 אך לא רק בציון עובדה זו, אלא בתוספת לכאורה שוב מיותרת של הביטוי : "כן עשה".

  והשאלה היא מדוע עשתה כן התורה ?

 .

 אלא שביקשה התורה להעביר לנו מסר אופרטיבי ערכי חשוב ביותר, גם לימינו אלו .

 צריך להיות זהיר מאד מאד בהטרחת הציבור במן תרומות ליעדים ואובייקטים פולחניים. אז המשכן וכליו והיום בתי כנסת , כוללים וישיבות.

 סדרי העדיפות של תורתינו הקדושה הינם שונים בתכלית .

בשביל להפנות משאבי ציבור שכאלה למטרות פולחניות מרמזת התורה צריך להיות ציווי חיובי ברור מאת ה'  ציווי שנלמד אותו אומנם מכלל מורשתה של התורה אך צריף הוא שיהא חד משמעי וברור ועל פי צורך מובהק כאילו עתה ממש טרח ה' לצוותינו - לעשות כן.

 אך בהגדרה צורך כאמור הוא מראש בטל בפני אותם צרכים חיוביים שוטפים של מתן צדקה וגמילות חסדים.

 אומרת לנו למעשה התורה : אותה פעלתנות פולחנית מצריכה שכנוע עמוק ומוחלט כי בנסיבות הנדונות זה מה שהתורה הייתה מצפה שנעשה, בבחינת כך ציווה ה' לעשות ..

 לכן התוספת של : "כן לעשות".

 לרמז שיש גם עשייה חיובית נוספת ואחרת, שלגביה ציווי ה' הוא מובן מאליו ולעולמי עד ואסור שציוויי ה' הספציפיים לענין המקדש, יטשטשו את אותו העיקר של  "כן לעשות דווקא בעשייה החברתית

 ועוד הדגש של : "כן לעשות".

 בא גם להפנות את תשומת ליבנו לחידוש הבא:

 יש אי עשייה אחרת של "לא תעשה" , שגם היא העיקר כל אותם לא תעשה של המצוות החברתיות כעולה מלוח השני של לוחות הברית,  לשם לכתחילה, צריך לתעל את האנרגיה  וכדבר יום ביומו, בלי הצורך בציווי פוזטיבי עדכני מטעם ה'.

 ה"כן לעשות" של המקדש, לא שווה כהוא זה, אם לא משמרים מכאן ואילך את ה"לא תעשה, החברתי,  שמתוך כך שמשמרים באדיקות את הלא תעשה החברתי באים גם לכלל ה"תעשה" החברתי .

 ואכן, שני בתי המקדש נחרבו בגלל הכישלון ב"לא תעשה" החברתי.

 ובית שלישי יבנה רק אם נשכיל להפנים הערכים כאמור של בניית חברת מופת מתוקנת

 דברי תורה אלו מוקדשים לעילוי נשמת דודי היקר :

צדיק בן טאווז ז"ל

 אשר מחר יום פקידת שבועו