בס"ד.
לפניכם מונחת תיזה אשר יכול , שהיא מופרכת מיסודה, אבל דומה בעיני ואחרי לא מעט התלבטות, שצריך בכל זאת, ליתן לה ההזדמנות לצאת לאויר העולם , שמא יהא בה כדי לשנות לפחות אוירה.
הרבה דברים סתומים משהו, מוצאים אנו, בקשר לחטא העגל . אחת השאלות הינה:
אם בני ישראל ביקשו תחליף למשה החי מדוע יצא להם דווקא "עגל"מסכה.
והנה , לכאורה, נראה כי לענין שאלה זו, מצוי לכאורה, רמז בגופו של הכתוב .
שימו לב !
אהרון מבקש מבני ישראל זהב יחודי , דווקא אותו הזהב הקשור לקישוט האוזניים [העגיל] וכך כתוב לאמור :
"פרקו הזהב אשר באוזני נשיכם בניכם ובנותיכם והביאו אלי"
ואכן ממש כך רק אותו הזהב - זהב האוזניים הובא לאהרון וממנו הוא יצר את העגל שנאמר:
"ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באוזניהם ויביאו אל אהרון"
הנה אם כן אולי התשובה .
יכול להיות, שבגלל שמדובר ביצירה אשר החומר הגולמי שלה היה תכשיטי אוזניים "עגילים". לכן גם שמא נגזר להיות מאותו השורש ואותו הרעיון : "עגל".
אין הדבר סותר בהיכרח את העובדה כי פיזית היתה צורתה של אותה יצירה כשל עגל ממש.
לפרשנות זו , יש אולי גם תימוכין רעיוני די ממשי , המתח שבין מעמד סיני לחטא העגל הוא אותו המתח שבין "שמיעה" לראיה".
בני ישראל כעם של עבדים, התקשה להסתגל עד מאד למהות אלוקית מופשטת לגביו "ראיית הקולות בהר סיני , לא היה בה די ותחליף לראיה הפיזית הממשית ולכן משה האיש החי פיזית מילא השלים לענין זה את אותו הצורך החזק.
וכשמשה איננו .
מחפש העם באמצעות אהרון ממשות פיזית שתהא קשורה איך שהוא גם עם אותה ה"שמיעה", שנשמעה בסיני ולכן חומר הגלם שנבחר היה דווקא:
זהב האוזן שהפך מעגיל לעגל
תגובות