למאמר המעודכן שלי, בבלוג תורה ומדע, אנא גלוש לבלוג תורה ומדע בכתובת:
http://toraumada.blogspot.co.il/2013/10/blog-post_13.html

מכת הסנוורים בפרשתנו מודגמת ומומחשת רשעת אנשי סדום, בתביעתם להתעלל באורחי לוט. אורחי לוט בתגובה ליחסם של אנשי סדום אליהם, היכו את אנשי סדום בסנוורים: "ואת האנשים אשר פתח הבית הִכּוּ בַּסַנְוֵרִים מקטן ועד גדול וילאו למצוא הפתח"(יט, יא). מהי מכת הסנוורים? רש"י מפרש בד"ה "סנוורים": "מכת עיוורון". בתרגום יונתן מתרגם את המילה 'בסנוורים' כך: "בְּחַוַודְרוּרַיָא". ומפרש בפירוש יונתן [על תרגום יונתן]: "בחוודרוריא-פירוש, לשון עיוורון. מלשון רז"ל, פירוש: אלו מומים בחוודור, ופירש רש"י: חולי שיש טיפין לבנות בעין". וכן ה"תורה תמימה" לפרשת אמור (ויקרא כא אות קיח) , מביא את דברי הגמרא, בבכורות (מד, ע"א), שבכלל "איש עוור", שנאמר בפרשת אמור (כא, יח) שהוא מן המומים שבכהנים הפוסלים לעבודה בבית ה', כלול "חורוור", ומפרש התורה תמימה: "החורוור הוא זה שיש לו טפות לבנות שבעין ומונעות הראיה". לפי הגדרת רש"י והתורה תמימה מכת הסנוורים היא מחלת עדשת העין הנקראת בימינו "קטרקט" או בעברית-יָרוֹד. באותה מחלה הכו המלאכים את אנשי סדום, וכן מום זה הוא מום שפוסל כהן לעבודה בבית ה'. עדשת העין היא מטבעה צלולה ושקופה. אם היא נעכרת הרי מן הסתם לקתה בירוד. הירוד יכול להיות מלא, שהעדשה כולה עכורה, או חלקי, כשרק חלק מן העדשה נעכר. עכירות העדשה מלידה נגרמת בעיקר ע"י גורמים תורשתיים. לירוד שנגרם במהלך החיים הגורמים הם: הזדקנות, פציעות, מחלות עין מסוימות, פגמים בהפרשה הפנימית ורעלים. הטיפול הסופי בירוד הוא סילוק העדשה העכורה. כיוון שאי-אפשר להחליף אותה באחרת מתמלא החלל, בנוזל מלישכות-העין, כך מקפחת העין את כושרה לכנס את האור. חסרון העדשה יתוקן באמצעות משקפיים, או בעדשת מגע חזקה-כדי לאפשר לחולה חדות ראיה. לעדשה מלאכותית אין כושר הסתגלות כמובן, ולפיכך א"א לסגל את הראיה למרחקו של העצם. ישנו כלי מיוחד בו משתמשים לניתוחי ירוד. כלי זה ששמו "קריופרוב", דומה לעט נובע והוא משמש להקפאה עמוקה של העדשה, כך שאפשר להסירה מבלי להזיק לריקמה הסמוכה לה. עד לפני שנים אחדות, הסירו את הקטרקט באמצעות מכשיר אולטראסאונד, אותו הגדירו בטעות כמכשיר לייזר. בניתוחי האולטראסאונד מבצעים המנתחים חתך יחסית גדול, מפרקים את העדשה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית. תהליך ההחלמה נמשך מספר ימים והמנותח יוצא מחדר הניתוח עם תחבושת על העין. בשימוש במכשיר הלייזר החדש, כמוהו יש בעולם 25 יחידות (נכון לאוגוסט 98), מבצע המנתח פתח זעיר. באמצעות הלייזר המנתח "מקלף"-מסיר את השכבה הפגומה בתוך רבע שעה. המנותח יוצא מחדר הניתוח וחוזר במהירות לראות כפי שראה בנערותו. אבחון מוקדם של קטרקט: באמצעות ציוד לייזר חדשני, ניתן כיום לגלות סימנים ראשונים ביותר של קטרקט-עוד בטרם החלו עדשות העין להתכסות ב"עננה עכורה". הציוד הזה נבנה במעבדות "לואיס" של נאס"א. תחילה יועד לצרכי מחקר ולניסויים במעבדות החלל ואח"כ הוסב לצרכים רפואיים. מיתקן הלייזר משגר קרן אור בעוצמה נמוכה מאד דרך עדשת עינו של הנבדק. באמצעות מערכת המחוברת למחשב, עוקבים אחר תנועת החלקיקים המיקרוסקופיים של החלבון ש"מרקדים" בנוזל העדשה. המחשב מנתח את כל הנתונים שמספקת קרן האור, לאחר שהיא מוחזרת בידי הרישתית-וקובע את גודל החלקיקים. כך יכולים הרופאים להעריך, מבעוד מועד, מתי יתחיל להתפתח קטרקט בעין. מומחים סבורים שהציוד החדשני הזה יאיץ פיתוח תרופות נגד קטרקט.