פרעה וארץ ישראל - אור אחר
על ידי משה אהרון
בבסיס גלות מצריים כמו בכל גלות אחרת מצוי המתח או הצירוף של שניים אלה:
מחד ההתערות המלאה בגלות בבחינת : "ותמלא הארץ אותם" .
ומאידך שחיקת הערך לעיתים עד דק של :החזרה לארץ ישראל
בבחינת : "ועלה מן הארץ.
יתר על כן ,למעשה ,גם השם : "מצרים" מכוון במהותו לשניים אלה:
צירוף של שני מסרים הרסניים: מחד התערות בגלות למרות המיצר שהיא מנחילה לנו בבחינת :"עוני מצרים" .
מאידך הזנחת ושכחת ארץ מכורה.
הזנחת הערך של :"ועלה מן הארץ מן הגלות - לארץ ישראל..
על כן כנגד כפילות זו מצינו מיד בסמוך את הכפילות הלעומתית הגאולתית של :
"ראה ראיתי" וכן של :"פקוד פקדתי".
ברוח הדברים האמורים גם שמו של פרעה, יש בו לכאורה גם הוא
מן הכפילות הענינית הבאה הוא גם
פורע ונפרע כאחד. - כדי מתפרע
פורע :לשמש המוציא לפועל של חרון אף הגלות ומוראותיה.
אך מהר מאד כמו כל מוציאי לפועל הללו מייחס את ה"פרעון "לו עצמו
עד כדי ייחוס לעצמו תכונות של אלוהות ממש .
ומשום כך אף מתפרע להיותו פורע ביתר.
והעיקר מנסה לסכל את הפתרון הסופי היחיד הרלוונתי תמיד לגלותם של ישראל
והוא : שילוחם לארצם מכורתם - לארץ ישראל
פרעה החצוף שבחצופים, בחר בפתרון סופי אחר .
כפי שגם גילגולו האחרון הצורר ימח שמו ,בחר באותו הפתרון.
להכחידם מהשורש ככל האפשר .
לענותם ולא לאפשר להם להמלט לארץ יעודם אף כמקלט.
אם כן פרעה שהגדיל להתפרע יתר על משימתו הראשונית ,לא יכל להכיל שניים אלה :
שבני ישראל ממלאים את ארצו ומצד שני הפתרון של גירושם או להראות להם את הדרך לעזוב את מצרים גם הוא לא בא בחשבון בעיניו.
לפיכך ולא בכדי אחת הסיבות להתעמרות בעם ישראל פרעה עצמו מונה :
"שלא יעלה מארץ מצרים"
ואין עליה -אלא לארץ ישראל.
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת
אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה.
והאומר דבר בשם