המתח בין ה´ ליונה - קדושת החיים מול האמת המוחלטת
מי הקורא בדקדוק ובעיון את הפתיח לספר יונה מיד, חש ,
כי בכלל ,הנרטיב העיקרי של הספר, כלל
איננו סיפורם של אנשי נינווה.
סיפורה של נינווה הוא אולי גם מטאפורה ספרותית. על כל פנים הוא אך פלטפורמה
לבטא ולהעצים ויכוח תיאולוגי בין אדם לאלוהים
בין יונה לה'
והכל על מנת להכריע בויכוח עקרוני קשה ומר בין :
האלוהים לאחד הקרוי: "יונה בן אמיתיי"
ודוק לא בכדי בשם זה.
בניגוד לאברהם שביקש להכתיר את קדושת החיים על זו של האמת המוחלטת
בביטויה הנחרץ כמידת הדין.
יונה סבר בדיוק ההפך
לא יתכן כי האמת המוחלטת תתבטל תמיד בפני קדושת החיים.
יש עוולות ופשעים שאנשים עושים, הטיח יונה בקב"ה :
שרק מידת הדין של האמת הממצה והמוחלטת.
אותה מידת הדין החורכת היא והיא בלבד
שצריכה לפותרן.
זו הייתה השקפת עולמו של יונה
אשר תבע תמיד את ביטויה הנחרץ של האלוקות
במיצוי הדין הצרוף.
בבחינת :
"יו- נא" .
לאמור :בבקשה רק המידת הדין האלוקית
שהרי הוא גם בנוסף :יונה : "בן אמיתיי"
כביכול בנה המשועבד של האמת המוחלטת של האלוקות.
הנה אם כן ,סבר יונה:
כי האמת האלוקית צריכה לחרוך. ועד הסוף
בבחינת וברעת הרע מקירבך
ואחר כך שאריות הטוב יאספו את עצמן לחיות מחודשת
כך סבר יונה
ולא בכדי נקט הוא עצמו בכוונת מכוון כפושע בורח
מתוך כך שביקש שהאמת כאמור תיגע ותפגע גם כפושע , מורד ובורח
בנטילת חייו שלו.
כאילו להוכיח לו לקב"ה
"אראה לך, על בשרי יוכרע הפעם הויכוח
אגרום לך שמידת האמת, תצדיק הענשתי עד כדי נטילת חיי שלי.
והקב"ה "שיחק" עד הסוף
את אותו המשחק שכפה.
אם כן מבחינתו הדרמה מתחילה
הוא בורח מלפני ה´ : תחילה ל"אניה"
ל"אן" שוב ל"יה" [אןיה]
[אחר כך כשכבר מידת הדין תחל לפעול עם התרגשות הסערה בים
ה"אוניה" תהפוך ל"ספינה" .
בבחינת "ספי נא" משאלתו של יונה למות במידת הדין]
והוא מבקש לא בכדי הטילוני לים.
והנה הוא בטוח שהוא כבר לא בין החיים.
משנבלע למעי הדג והוא מחכה שלושה ימים, שסוף סוף ימות ימות
והוא אשר ינצח כביכול בויכוח
והוא שוב לא מת
עד שהוא נשבר חלקית
או נכון יותר,שבירת ביניים.
בהמשך הוא ישוב לסורו
להאחז שוב בדעתו
לבסוף :בהפוך על הפוך, יוביל אותו הקב"ה לחמול לא רק על חיים של בני אדם.
אלא אפילו על של הרבה פחות מזה .
הרבה פחות מחייו של אדם הקרוב אליו מאד
בשם :"יונה"
אלא סתם צמח תועלתי בשם מיוחד
שגם שמו שלו "בלוע" בו :"קיקיון"
סתם "קיק" -
של "יון".
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת
אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה
והאומר דבר בשם אומרו
מביא גאולה לעולם