ישמע אולי הדבר מביך אך יש וביד האדם להגדיל את כח ה´

 שממשה למדנו בסנגוריה שלו על ישראל לאחר חטא המרגלים

  כי יש בנו הכח להגדיל את כח ה´ המתבטא במידותיו הראשונות  רחום וחנון וארך אפיים ורב חסד

 הביטויים "ארך" ורב" הם מסגרת אלסטית גמישה הצמודה לקו האין סוף של האלוקות

משה מחדש כביכול לקב"ה לגבי כוחו שלו


"יגדל נא כח ה´ כאשר דיברת לאמור" :
אומר משה לקב"ה את הוא שדיברת לאמור ארך אפיים ורב חסד".
וכל זה ביחס לשם ה´ בכפולה להביע גם את מידת האין סוף.
ועתה מוסיף וטוען משה וכי יעלה על הדעת שלגבי האין סוף תהא סופיות באותן המידות של: ארך אפיים ורב בחסד.
אם כן אומר משה מדבריך שלך הקב"ה
אני למד כי אין גבול לגביך לענין מידת ארך אפיים והחסד והיא חייבת להשתרע ,להמשך ולהתגדל עד אין סוףלכל כיוון ועומק[גם כרוכבת על מידת פוקד עוון ומכניעה גם אותה]
על כן אומר משה אם זה הפתיח ודרך חלון זה אני מבקש לשכנע כי אז הנסיבות שבכאן לא יכולים להסתכם אך במידת האמת. מידת האמת חייבת להדחק. אותה מידת האמת האלוקית האבסולוטית שמגדרה יצא גזר הדין המידי של השמדת העם.לאמת .
אנו פה במקרה זה כל כולנו אך בארך אפיים ובחסד ובאליטיות האין סופית של אלה.
ואם לענין זה אומר משה לקב"ה שיכנעתי אותך כי כוחך יכול לגדול כמידת האין סוף אני עותר במפגיע שכך יהיה שמידת האמת ותוצאתה גזר הדין של השמדה תתבטל ומוסיף ואומר משה
אני מבקש ממך שלפי שעה תסלח לעם הזה . דגש על העם הזה ותסלח עכשיו.
אבל הואיל ואתה גם "נקה לא ינקה" כלומר אי אפשר לו לחטא נורא כזה במסגרת הסליחה המידית להמחק כליל .
כי אז אומר משה לקב"ה במסגרת אותה גדילת הכח אין מניעה כי על פוקד העוון תלביש גם את הרכיב של החסד : "לאלפים" כלומר במקום שהעוון הנדחה יושת על שילשים וריבעים ידחה הוא ויתפזר לדורות של אלפים.
אם כך מה השיג משה:
ראשית שיכנע את ה´ כי מידת האין סוף איננה יכולה להיות מוגבלת בארך אפיים ורב חסד לכן כמענה לשאלה דילג כאן משה על האמת.
וחלק מהאין סופיות הזו של ארך אפיים ורב חסד, חייבת להיות מוחלת וכרוכה גם בפקידת העוון ואף יותר מזה.
גדילת הכח הזה של ארך אפיים ורב החסד יכולה להגיע עד כדי כאמור כפי שהתקיים במקרה זה השעיית האמת האלוקית המוחלטת.
שנית הואיל וחטא המרגלים כבד מאין כמוהו וחלה עליו כאמור מידת ונקה לא ינקה כי אז תפזר את העוון הזה [במסגרת גדילת הכח כאמור] לאלפים כלומר לכל הדורות שיבואוהו.
ברור כי בנסיבות אלו בכוונת מכוון השמיט משה כאמור את מידת האמת האלוקית האבסולוטית שהרי מכחה יצא גזר הדין המידי להשמדה.
וכאילו להוכיח את כל הדינאמיקה האמורה משיב לו ה´ :
"סלחתי כדבריך"
שראשית גדילת הכח של ארך אפיים ורוב החסד דוחקת את האמת ויש לפי שעה השעייה של מידת האמת במילים אחרות אין גזר דין של השמדה על העם
ולפיכך
כדבריך יש מידית סליחה לעם "הזה" דגש על העם הזה.
אך כאמור מגדר העיקרון של ונקה לא ינקה
העוון מושת על כל הדורות שיבואו טיפין טיפין
אלא שהקב"ה נעתר שדחיית הפרעון לבנים תהא לא בעתיד סמוך של שילישים ורבעים אלא של אלפים[כאמור מכח העיקרון של גדילת הכח]
זה אם כן שהדגיש הקב"ה בתשובתו :
שהסליחה היתה כ"דבריך"
על בסיס כל הטיעונים והתנאים שלעיל
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה.
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם

 

סגירתו של מעגל :"ינאצוני" והנאצים

 

בתגובה מס´1 שנכתבה בשטף - כתב

ובלא כל סדר שיטתי משהו, חסרים הרבה יסודות.

על כל פנים הערת פתיח אחת חשובה לא חידדנו את ההבדל הגדול שפנייתו של משה כוללת רק שם הוויה פעם אחת בלבד. הכל בהמשך לדברים כי בהיות משה מבקש לדלג על האמת הצרופה האלוקית אשר משתקפת בפעם האחת הראשונה של שם הוויה.

לכן משה נוקב רק בפעם השניה הסמוכה לארך אפיים ורב חס.ד סמיכות זו היא הנותנת לאותו העיקרון של להגדיל...

ששם ה´ הראשון המיוחס ומשוייך לאמת נפרד ממנה [אין סמיכןת בין שם ה´ לאמת] ופה שם ה´ השני הסמוך לחנון ורחןום ולארך אפיים ורב חסד סמוך אליהם.

ואכן גם הביטויים הנילווים "ארך" ורב" משמשמים אינדיקטורים למתחם של התעלות והתגדלות אין סופית כעולה מתגובה 1

ואם כבר רעיון שאני נושא עימי שנים רבות

האם יכול להיות שמעגל החטא של המרגלים ניסגר בשואה האיומה.

שהרי הן כאן בפרשה, התורה עושה שימוש בביטוי :"ינאצוני" וגם בשירת האזינו בהקשר של הסתר פנים וגוי אכזר.....

האם יתכן כי חטא המרגלים ממורק סופית בכך שכנגד ניאצוני יש את הנאצים הנוראיים.

רעיון זה שורשו בטעם שלדידנו חטא המרגלים ודיבת הארץ חזר על עצמו בדורות הקודמים לשואה.

קול התור שנשמע בארץ ישראל והדהד בכל הגלויות הושבת כנגד קול התורה של החרדים בחצרות האדמורים בערבות אירופה. הם מרדו שוב בארץ ישראל ויתכן שבנסיבות יותר חמורות. כשכל הסימנים הראו שצריך לעזוב הכל ולבא בעקבות החלוציםהם בתואנות מגוחכות שבחלקן גם היום עושותבהם ובנו שמות מרדו שוב בארץ ישראל.

ונדמה שהסתר פנים כלומר הווקום של הסתלקות האלוקות מהעולם וזניחת העולם לפעול על מי מידותיו וגורלו העצמי בלבד ללא כל השגחה, יצרה את הווקום הנורא שהאדם בלא אלוקים מסוגל להגיע לשיא של שפל

כך או כך חטא המרגלים לטעמינו מורק סופית עם האתחלתא