1.       הקדמה:

 

במאמר זה ננסה לבחון היבטים שונים של ההשלכות  השונות מצד ההשתייכות לפורום כתיבה יוצרת אל היוצר עצמו ודרך התנהגותו במצבים שונים וההשלכות מלימוד זה אל תחומי חיים אחרים.

האם רווח יש בכך או הפסד? מה הלקחים ומה  הם אפשרות היישום של הדגשים החדשים בחיים הרציונאליים היום יומיים?  על זאת ועוד בסקירה קצרה זו.

 

 

2.       התגובות והיוצר:

 

לשון התגובות לא אחת מקוממת את היוצר, המתחיל, בדרך כלל, היוצא ומחזיר מלחמה שערה מול המגיב לו.

 

לפעמים המגיב משיב ליוצר וזה  משיב לו וכך נוצר שרשור תגובות.

 

אפשר גם שכותבים נוספים נכנסים מסיבות שלהם לתוך דו שיח התגובות הזה ואומרים את שלהם.

 

אופי התגובות ורמת השרשור הם לא אחת פונקציה של סוג התגובה (חיובית שלילית) ומידת הרגישות של היוצר.

 

במאמר מוסגר רק נזכיר שלגבי סוגי תגובות והיזון חוזר דיברנו כבר במאמרים קודמים לכן סקירתן כאן מיותרת. כאן אנו בוחנים יותר פרמטרים של עוצמה ,השפעה , תוצאות והפקת הלקחים.

 

 

3.       עוצמה:

 

עוצמת התגובה מורכבת :

 

א.      מסגנון דהיינו שפת דיבור: מעודנת, מתחשבת, בוטה, מזלזלת,

ב.       אופי התגובה  (סגנון): עניינית. עקיפה לא עניינית כלל וכלל.

ג.        יעד התגובה:  היצירה או היוצר. 

 

א.      סגנון:

 

 המגיב: מאוד תלוי באופיו, ברצונו הטוב ובמידת התאמתו לרוח הכללית של הפורום או אי התאמתו.

אלמנט חשוב  שבדרך כלל אין המגיב לוקח אותו בחשבון הוא האחריות המוטלת עליו בתגובה.

 

היצירה: בדרך כלל יחס ישיר בין דרג הרמה שלה בעיניי המבקר לעוצמת התגובה שלו. לעתים נמצא מקרים  שככל שהיא תראה גרועה יותר בעיניו כן ירשה לעצמו לפגוע יותר. וההפך. (שוב, מאוד תלוי באישיות המגיב)

 

ב.      אופי התגובה:

 

יכולה להיות עניינית נקודתית.  יכולה להתפתל סביב המטרה, מבלי להתרכז בעניין. יכולה להיות חמקנית: (שיר תגובה למשל)  תשובה דיפלומטית שאינה אומרת כלום. וכד'

 

ג.        יעד: קיימת הבחנה בפורומים בין תגובה ליצירה לבין תגובה לגופו של יוצר.

               יצויין כי בעיניי ברוב המקרים אין הבדל בין השניים מאחר והיצירה היא חלק מנשמתו      

               של היוצר. כך לפי תפיסתי.

 

 

4.       השפעה:

 

קיימות כמה הבחנות לגבי ההשפעה של התגובות על היוצר

הדימוי הוא ליוצר העומד במרכז המעגל וכל הנצים סובבים לו.

 

הפרמטרים להשפעה הם:

 

אופי התגובות הממוצע: בוטה, רגיש, מזלזל וכו..

 

אופי היוצר: רגיש מאוד, רגיש, לא רגיש, קשוח, לא אכפתי,

 

מטרה:  האם המטרה של היוצר היא  לצורך הזנת האגו.

                                                             ללמוד דבר מה מהפורום,

                                                        לבידור שעשוע והנאה בלבד.

 

וותק וניסיון:  עד כמה היוצר וותיק בנושא פורום לכתיבה יוצרת ועד כמה הוא מנוסה בתגובות וכל שכרוך בהן.

 

מידת תכיפות תגובות:  עד כמה מגיבים ליצירותיו ובאיזו תדירות. אפשר שרק שני אנשים יגיבו       

                                      לו   ובתדירות יומית למשל, אך כל היתר לא יגיבו לו אלא פעמיים בחודש.

 

כמות תגובות: כמות מגיבים ממוצעת ליצירותיו.

 

 

5.       תוצאות:

 

לפי שראיתי במספר פורומים והיכרותי הווירטואלית עם היוצרים, מצאתי כמה סוגי תוצאות שאפשר לראותם כאב טיפוס  החוזרים ונשנים בוריאציות שונות מכותב פגיע אחד למשנהו:

 

א. התגוננות ותקיפה:

 

כתוצאה מפגיעה קשה באגו היוצר נכנס למצב של התגוננות שמוצאת ביטויה א. בהצטדקות שמתבטאת בפירוש היצירה על ידי היוצר דבר שאינו רצוי. ב. תקיפה של המגיב בצורה חריפה ולפעמים גם בלא כל פרופורציה.

 

ייאוש  אי רצון לכתוב:

 

שלב חמור יותר הוא  הייאוש שמוביל להתבוננות פנימית ובמקרים הקשים להכרה עצמית של איבוד הביטחון העצמי, אוזלת יד, והרמת ידיים.

 

 

עזיבת פורום:

 

ישנו שלב של התקפלות עד כדי עזיבת פורום הכתיבה , ניסיון בפורום אחר או כניסה למצב של חידלון.

 

 

 

6.       ההשלכות מהתוצאות.

 

מאחר והיצירה אצל רובנו היא חלק חשוב מעולמנו הרוחני, הרי שכל פגיעה - איבוד הביטחון עלולה לגרום לעירור מצב נפשי במידה זו או אחרת עד כדי החלת דפוסי התנהגות שונים וחדשים במצבים דומים בחיים.

 

כלומר: קיימת זיקה חזקה בין הקורה ליוצר בפורום לבין התנהגות דומה במצבי חיים שונים.

למשל במקום העבודה, בסיטואציות משפחתיות, בהתנהגות עם חברים, בהתמודדות בבעיות שונות בחיים, בחינות שונות, וכד'

 

ערעור הביטחון באחד מתחומיו החשובים ביותר של היוצר עלול בהחלט לגרום ערעור בטחון בתחומי עיסוק אחרים.

 

 

7. עובדות שיש לקחת בחשבון

 

כל יוצר הנכנס לפורום וירטואלי חייב לקחת בחשבון את הדגשים שלהלן:

 

א.      ברגע של פרסום יצירתו ברבים קיימת חשיפה  המתפרשת בעיניי קהל הקוראים כבקשה לתגובה.

ב.      צריך להיות ברור וידוע ליוצר שכל מגיב יגיב לפי עניות דעתו בהתאם לאישיותו ורצונו.

ג.        צריך להיות מוכן לתגובות שליליות בוטות וגם מזלזלות. עליו להבין שלא הוא חינך את המגיבים לו וכל אדם הוא אדם  בפני עצמו.

ד.      עליו לזכור שאיש לא חייב להגיב לו, וכל תגובה הרי היא הקדשת זמן מצד המגיב הטורח למען המבוקר אפילו אם תגובתו היא שלילית.

 

 

 

7.       עצות הפקת לקחים

 

מומלץ לנסות להתמודד עם  תגובות שליליות הפוגעות באגו. זוהי דרך מצוינת ללמד את עצמך להתמודד עם בעיות דומות בשטחי חיים אחרים.

מובן שהתנסות זאת אפשר לה שתעשה שתתבצע עד גבול מסוים ולא מעבר לו. כדי שהיוצר לא יצא ניזוק.

 

אם תצליח לראות את בפורום גם כפן חינוכי לריסון עצמי, איפוק , אפשר שתחשל תכונות אלו  ותצא נשכר בהיותך חזק יותר משהיית ודרכך במציאות החיים תהא טובה יותר.

 

הוצא אנרגיות רק לעניין היצירה ותגובות. חבל על בזבוז זמן ואנרגיות על התלהמות שלא תורמת בסופו של דבר כלום.

 

 

 

עשה מה שטוב לך. אם טוב לך הישאר לא טוב לך עזוב את הפורום, בעוד מועד, וחפש לך פורום חדש.

 

אל תנסה לתקן את העולם. ולחנך יוצרים אחרים. ניסיון כזה נועד לכישלון חרוץ.

 

 

 

 8 . אחריות המגיב:

 

אחריות גדולה מוטלת על כתפי המגיב. ולא תמיד הוא מודע לכך או מוכן לחשוב על כך. אך זה התשלום  שכל יוצר צריך לשלם אם וכאשר הוא מחליט לפרסם יצירותיו בפורום וירטואלי באינטרנט.

 

9. סיכום:

 

על היוצר לשקול היטב את כדאיות כניסתו לפורום כתיבה יוצרת. לבחון יצירות ותגובות של אחרים טרם כניסתו ולערוך מאזן נפשי ורציונאלי האם כדאי או לא .

חשוב ,מדי פעם, לעשות רציונליזציה של הדברים , לעצור לחשוב האם כל זה כדאי.

לדעת לקחת את הטוב החינוכי ולהמשיך אתו קדימה.