בס"ד.
האיש הצדיק הזה יעקב , קדש מלחמה ושרר עם אל , להגיע לכלל כי ישר הוא -"ישראל".
והאל השיב לו בדקדוק הדין, בחוט השערה, מידה כנגד מידה : על בגדי החמודות אשר לעשיו שריח השדה ודם הציד נודף מהם- כותנת פסים שסופה רוויה בדם עתודים.
על חלומותיו לכיבוש הבכורה- חלומות יוסף לגדולה. ובכורה. על אהבת רבקה אך אותו- אהבתו המקלקלת את השורה ליוסף. על תעלול מכירת בכורה - מכירת יוסף. על גלות חרן - גלות מצרים. על תרמית הברכה וחטיפתה- העברת ה"בכורה" מיוסף ליהודה, שהרי לכתחילה ,ביקש יעקב להתחיל למנות תולדותיו דווקא מיוסף , וכך עוד ועוד,ואין זה סופו של החשבון.
והכל , משום אותו : "פחד יצחק" . כל מגוריו- פחדיו של אביו. כל אלה, אחת לאחת "גבתה" ממנו ארץ מגורי אביו , ארץ שנצרה כל פחדיו של אביו , שהרי היה לה שיג ושיח עמוק עם יצחק והיו זמינים תדיר , זה לזו,לשוח בשדה . אם כן, ארץ מגורי אביו, ארץ ישראל, שמבטאת את ישרותו של האל , ואשר מטבע בריאתה, אין היא יכולה, שצדיקים ישבו עליה, בלוא הסרת מידת הדין מהם, בלוא מירוק וזיכוך, ובדרך כלל ביסורין, ישבה עימו, מיד על מי דין, לשלם כאמור, אחת לאחת כל מוראות פחדיו של אביו , שבאו לו בעטיו של יעקב, .-