היום, יום ניצחון ה-61 של הצבא הסובייטי ובעלות ברית נוספות, במלחמה נגד המפלצת הנאצית. ככל שעוברות יותר שנים, מאז אותו יום היסטורי של כניעת גרמניה הנאצית לנציגי הצבא האדום, הולך וגדל, ברחבי העולם כולו, מספר אנשים - קומוניסטים ולא, שמבינים את גודל תרומתו של הצבא הסובייטי, לריסוקו של האוייב הנאצי ולניצחון, אשר הציל את המין האנושי מאבדון, במלחמה הכי איומה, שהאנושות ידעה עד אז.

לפי דיווחי הטלוויזיה הרוסית, המשדרת מאז שעות הבוקר סקירות ודיווחים על אירועי יום-הניצחון, היום בכל רחבי רוסיה, ובחלק ממקומות נוספים ברחבי ברית-המועצות לשעבר, נערכו מצעדים צבאיים, וטקסי זיכרון, לכבוד יום הניצחון, ולזכר החיילים הסובייטיים, שנפלו חלל בשדות-הקרב. במרכז האירועים, עמד, כמדי שנה בשנים האחרונות - מצעד בככר-האדומה במוסקבה, שבו השתתפו כששת אלפי חיילים מצבא-רוסיה, ושנפתח במעבר חיילים לבושים במדים מזמן המלחמה. נוסף לזה, מצעדים דומים, נערכו ברוב המקומות ברוסיה ורפובליקות סובייטיות לשעבר נוספות.

למרות שכבר אין ברית-המועצות, כל הדוברים והנואמים, המופיעים היום בערוצי הטלביזיה הרוסית, מדגישים את תרומתו של הצבא הסובייטי (אני רוצה להדגיש: סובייטי ולא רוסי!), למפעל השגת הניצחון, שהושג במחיר מיליוני חיים, שהוקרבו בידי בני עמים ולאומים שונים, מברית-המועצות וממדינות נוספות, למען אלה החיים היום. כמו-כן, הודגשה אחוות עמים, שאיפיינה את הצבא הסובייטי בעת המלחמה, להבדיל מהיום, כאשר כל אחד מנסה להתגדר ולהתבדל בתוך המסגרת הלאומית המצומצמת משל עצמו.

מה שמאפיין את ימי הניצחון בשנים שלאחר קריסת האיחוד הסובייטי, אז זה הכרת תודה גוברת בקרב עמי העולם (כולל במדינות של מזרח-אירופה, ש"שוחררו" מהסוציאליזם בזמן גורבצוב), לחיילי הצבא האדום, שאילולי הם ועמידת הברזל שגילו מול הפולש הנאצי, ספק אם הניצחון היה מושג. גם השנה, ברחבי העולם, מילוני אנשים, כולל צעירים, מניחים זרים ופרחים על אנדרטאות לזכר החיילים הסובייטיים - משחררי העולם.

בין היתר, אלפי אנשים באו לאנדרטאות לחיילים הסובייטיים בצ'כיה וסלובקיה. כמו-כן, אנשים רבים, כמדי שנה הגיעו לפארק טרפטוב בברלין, כדי לכבד את זכרם של החיילים הסובייטיים שנפלו בקרבות על ברלין.

קרב סטאלינגרד, שהחל בנובמבר 1942, והסתיים בפברואר של 1943 בניצחון מזהיר של בעלות הברית בראשותם של חיילות סובייטיים מהוללים, היווה נקודת מפנה במהלך המלחמה כולה, כאשר זאת הפעם הראשונה, בעלות הברית, הצליחו לשבור את כוח ההתנגדות של הנאצים. אין ספק, שבלא ניצחון בקרב סטאלינגרד, לא הייתה שום אפשרות לבצע את הנחיתה המפורסמת בנורמנדי שבצרפת, ולהביא לפתיחתה של חזית נוספת - דבר שבסופו של דבר דילל את כוח ההתנגדות של הנאצים והביא לתבוסתם המלאה.

נסיונותיו של האימפריאליזם העולמי, וארצות הברית ובריטניה בראשו, למעט בתרומתה של ברית-המועצות לניצחון, המוצאים את ביטויים, בין היתר, בניסיונות חוזרים ונשנים, להציג כנקודת מפנה במלחמה את הנחיתה בנורמנדי, תחת קרב סטאלינגרד - נתקלים בהתנגדות הולכת וגוברת של מיליונים ברחבי התבל; התנגדות, שביטויה העז ביותר, זה הכרת תודה ללוחם הסובייטי, שמביע מספר הולך ורב של אנשים סביב העולם.