שקספיר , "יוליוס קיסר" ,
     ברוטוס :
    " בֵּין רְחִישַׁת-לֵב עַל מַעֲשֶׂה נוֹרָא
      וְעַד בַּצְעוֹ אוֹתו-ֹדָמֹה תִדְמֶה
      שְׁעַת בֵּינַיִם זֹה לַחֲזוֹן אֵימוֹת
      אוֹ לְסִיוּט. אוֹ אָז יַמְתִיקוּ סוֹד
      הַנֶפֶשׁ עִם אֵבְרֵי- הַגוּף יַחְדָּו,
      וְלֵב-אֱנוֹשׁ מָשׁוּל אָז לִמְדִינָה קְטָנָה
שֶׁמֶּרֶד יַסְעִירֶנָה, מַשְׁבִּית שְׁלוֹמָהּ   

 

     נבוכדנצאר    -     מאת יוסף עוזר    
 
 

 לַיְלָה זֶה שֶׁבּוֹ שָׁכְחוּ  הַכּוֹכָבִים אוֹתִי
   גַּם חַרְטוּמַי שׁוֹטִים, אֵינָם יוֹדְעִים מחלוֹמִי
אֶלֶף ארצות אני דורס בפרסותי
וְאַיֵה אָדָם לומר לִי מַה היָה לִי בְּגַנֵי מוֹחִי.
 אני המלך הגדול והאדיר- כובש ירושלים
אֲשֶר חֲלוֹם עמים אחפון בכף ידי האדירה

גם מנורת מקדש היהודים דולקת בביתי

ולאורה הטוב אסוך רגלי ולאורה אֶשְכַּר ואתהולל

אַךְ מַה טָעָם חֳכְמתם וּמַדָעָם שֶׁל חַרְטוּמִים

אִם כֹּה חסר הוּא וְנִרְפֶּה לִפְקוֹחַ בִּינָה וַחֲלוֹמוֹת אָדָם


אֲנִי הַמֶלֶך – חַיִל רַב יָנִיעַ בְּמִילָה

אבל חילות השכחה שבמוחי מי הוא שר צבאם ?!

עד יעמדו כיעד מבוצר מכל חומות בבל

האין במדעַי החרטומים הקֶז נִיצְחָם , כי יפרשו חלום חלמתי ?!

 

האם את גביע הזהב שכיליתיו אשאל ?

יין היהודים הטוב מגיתֵי יהודה העליתיו    

יהודֵי בלי יין מלהגים שמימה ערומי מקדש חה חה

אשר שכח א-לוהיהם חלומותיו גם הוא – שכח כמוני

חלומות בניין ימות עולם ושנות דורות ואהבה

 

הלא בחלומות מנהיג – פרות שמנות כמו כְּרֵיסִי המכאיבה

הו יין בֹּא ושמע איך יהודי לפתור חלום הִסְכִּין

כמו תמיד- גם אז- שבולת ופרה ונער יהודי נוהג בהן

ואם נוהג בו בחלום , גם בעולם כֻּלוֹ נוהג עד עולמות אין קֶצֶה !

 

הנה ידעתי: לא קם כמוני מפואר בכדי לסבול

שֶׁחֲלוֹמוֹת יחמוקו , כך , כַּחֲתוּלִים מִבֵּין רִיסַי

הן גם לפרעה אנשי מדע- הם חרטומי גְאוֹן מצרים

מים מלאו פיהם עד בא זה האסיר :

יהודון כמו תמיד- מדלג מבור וּמַחֲנוֹת - יוסף הוֹ לוּ יהיה לי

ולמולי יפול - מסורק ומגולח, וחלומי יעשה פֶּרִי.

 

הו מלך מפואר ומבוייש שחלומו אובד

הו יהודים לוכדי חלום  מוֹלְכֵי הַ

מַחֲשָבָה אֲשֶר פּרְחָה וְנעלמה ממוחות מלכותיים

אם מדעני בבל האדירה גם הם כחרטומי מצרים

 הגידו לי  אתם , חלמתי מה ,    פושעים !

הגם כאן תיעשה הנבלה הזו

 ושוב רק יהודי יפתור חלום עולם?!

הרי לְשַׁד מַחְשֶׁבֶת המדע לזה נדרש ;

להציב ציונים למשאות נפשי המלכותית, לצבור חלוֹמְלָכִים

כל אשר חולמים לכם ואשר ירצו האש והשמים

 

הן אם יִכָּלֵא חלום ודאי אֶתְכַּלֶה

ובכלותי , עולם ידעך – גם זה הזהב  מזוהרו

הלא אביט על סביבותי, הן זה בכל :

בהעצם גבורתי מתוך עיני , כל תהילות בשר ורוח

על חזי החושן , ציץ הזהב על מצחי הנחושה לדעת

בְּטֶרֶם יְחַלְחֵל חֵילִי אֶל מְחִילוֹת חוֹלוֹת בָּבֶל

 

כי זרם החידקל הגאה - ואין גאה ממני

חותר אֲנִי, מִכָּל הַפְּרַת, יִלְאֶה הוּא , הַנַּהַר - וְלֹא אֲנִי !

אם לא אאלף אנשי מדע

לרתום חלום מנהיג לחומר ולרוח

הן כבר מחר יבואו לפני בכריעת ברך

זה דניאל מחרטומי היהודים , להעיר חלום משיכחה

 

יאמר לי המשורר להיכנס כאלקטרון מִמוֹדֶם פאקס

לחפש את החלום שמא גֻלְגַל בַּ - קאפיטאל - 

חלום על תיקון האדם כי ראוי להיות , להחלם

ואיך פשרו לפתע התפורר , הו משורר

חלום שמור בזכרון של ניירון קיסר , נבער מול תבערה

יפה כתבערה אשר הבעיר נבוזראדן יקירי בירושלים

שאלו את בני בניו היהודים

אש אשר יכול לה אברהם אביהם אש כיבשן

אשר ראוי לו למנהיג להצעיד בה ממיטב בני יהודה

 

הנה הוא לב קיסר בודד, נידח בסנט הלנה

סנהדרין הקים להם לאילמי החלומות

כי פענחו כבר חרטומיו את כתב החרטומים

אבל שפה ברורה לשגיונות אדם מהם והלאה

מהם והלאה סוד הַגֶנוּם המתעתע במוחי

הקורא תיגר על שר השכחה

 

חלום חלומי, עֲשׁוֹת את כל האדם כַּיַבָּשׂוֹת בְּטֶרֶם הִפַּרְדָם

ומה פתר כמעט הנער היהודי יוסף

שהצַלָחָת לא תהיה ריקה לאזרחים ?

שהאדמה תפצה את פיה על פי מצוות ריבונו ?

 

דניאל הו דניאל מידי ארכה לך הדרך

שלום לכם חנניה שלום מישאל הנה יגחן גם עזריה

זהב , הו יהודי , זהב , השתחוו

כי מה יפתור e=mc2 , אם חלום ירדוף כל זמן  , ישיג ויחלק שלל

מסך אחד ושתי לחיצות על עכבר או חפושית מצרית

חה , בְּקַל אכַּנס , הפכפך , בלתי נתפס לחרטומים ,  כקוואנט

אל נשמת האנושות הקשיבי לי רעייתי , הקשיבי שמירמית

הקשיבו פלא הַגַנִים ,  פרחי יהיו מקדש ולא הדם בהר המוריה

 

הקשב לי בן אדם עיוור מחלומות אשר בונה לו זכרון בדיסק קשיח

הרי אתה כאח לי, אחי התאום והשוכח

כותב בסוף האלף השישי של היהודים שבתוך אש גדולה יפה

הלכו כמו עצים לבקש מלך , ולא היו כַּסְנֵה

כריח ניחוח וְאִישֶׂה , יהיה אשר יהיה מלכם , הֵרִיחַ .

 

חולם וכותב חולם עצמו אשר הוא אִימְפְּרָאטוֹר

אשען על הגזוזטרא עם הַזָקָן לחשוב

הו יין משגע , לא על נהר כבר , לא בגולה , אבל בתל אביב

ואעלה במקלדת את התאריך שמן 15 במאי ב- 48

ועד יא בחשוון ב 95, הו יין ושירה ,

לא יהיה חלום אם לא תפרש דניאל עד אור הבקר

בירושלים שלך אין אור אין מנורה

כאן בחדר משכבי , דַּבֶּר דָבָר

פִּתְרוּ חלום פִּתְרוּ לִי .

**************

בְּעֶצֶם הַשָמַיִם הָרַכִּים הַמִתְפַּשְׁטִים אֶל תּוֹךְ נַפְשִׁי

רָשַׁמְתִּי זֹאת חוֹלֵם בְּלִבְלוּבָה בִּקְצֵה הָאֶלֶף

הוֹלֵךְ בְּתוֹךְ הַנְּפָשׁוֹת הַפּוֹעֲלוֹת -

עָלֶה הָאֹרֶן ,  כְּנַף הָרוּחַ ,  גֵן צָב מֻשְׁתָל בְּגֵן אַרְנֶבֶת

בְּתַּחֲרוּת רִיצָה אֶל קֵץ שֶׁבּוֹ תִּהְיֶה לַצָּב הַתְּהִלָּה

כִּי שָׁם בֵּיתוֹ עַל גַּב וְאַף עַל גַּב

שֶׁכָּל הַמַּעֲשִׂים יִהְיוּ הַזִּכְרוֹנוֹת שֶׁלָּנוּ , יְדִיעָה עלומה בחמוקי הַזְּמַן

מנוצחים בְּיַד חֹסֶר הָאוֹנִים שֶׁל נשיקת הַנֶּצַח

מנושקים לְלֹא שְֹפָתָיִם , בְּלִי שָׂפָה בְּרוּרָה אָבַל בְּמָתַת מָוֶת

עַד אֵין אֲוִיר בַּגּוּף אֵין אוֹר אֵין זְמָן בְּהֵד הַלְבָבוֹת

עַל אֵין מַנְהִיג נוֹהֵג עוֹבֵר לִפְנֵי הַמַּחֲנֶה

אֲנִי מְשׂוֹרֵר בִּי תִּתְאַכֵּל שִׁירָה בִּנְשִׁיבַת רוּחַ בַּעֲצֵי הַנֶפֶשׂ