[ליצירה]
ויש אומרים, אמר להם הקב"ה אף על פי כן יבוא,
אלא שראה הקב"ה שאם בא עתה רוגמין אותו באבנים ואמר: עדיין אינם מוכנים לו.
("אתם פנאטים משיחיים! רוצים מדינת הלכה! אתם רוצים להפוך את המדינה לאיראן!")
[ליצירה]
אשכרה נעשית תורה כשתי תורות.. התחלנו להסתפק בקריאת התורה ואת עיקר הלימוד אנחנו לומדים מהספרים החדשים עם הגירסאות שלנו... בעזרת ה' נחזור לתורה ההיא, האחת!
והמדרש כתוב יפה, ראוי שיכנס בין שאר המדרשים..
[ליצירה]
חוצפה.
"ראוי היה יום ה' באייר שהוכרז בו על הקמת המדינה שיעשה בו נס ויופיע המשיח"? מה כל כך "ראוי" בו? המסגרת המוסדית והשלטונית של המדינה אינה יהודית, למרות שיוסדה ומנוהלת ע"י אנשים ממוצא יהודי. ונראה מגמת פעולותיה של המדינה נוגדת את מגמת הגאולה ולא מקדמת אותה.
ו-שמע, הקביעה הזאת, שנתת לה ע"י העיצוב החיצוני מעין תוקף של אמת מוחלטת כמו דברי חכמינו, הקביעה שכביכול היה ראוי שמשיח לא יבוא ח"ו כי יש כאלה שאינם "אומרים שירה" והלל על הקמת אותה ישות שלטונית שתיארתי לעיל, הקביעה הזאת היא ממש חצופה!!
[ליצירה]
מעניין מאוד. ועוד יותר עם הסברך.
יש פה כל מיני דברים לא תואמים כמו משקל וכו'
אך את זה אני אשאיר למביני דבר.
יש פה משהו מיוחד ללא ספק.
תודה לך.
[ליצירה]
הוא פונה אלינו
כמובן, ובכך למעשה עוסק כל השיר ("ואמר אליו:"). אבל הנקודה הסופית, הפניממית היא נקודה של דממה, של עצירה ואליה צריך להגיע.
אי אפשר לשכנע את מי שנעקד לסלוח לעוקד, אלא חייבים לחכות בשקט עד שישתכנע מעצמו, כפי שה' מחכה לנו כבר אלפי שנים. רק מתוך הבנה שאנחנו מחכים אפשר לפנות החוצה.
[ליצירה]
רעיון מעניין מאוד.
"הביאני לשם, הניחני" - לאן? הוא כבר הביא אותו והדליק את המדורה, לא?
הזכיר לי את השנא הבוער.
מה הכוונה "אל תנוע"? במה זה דומה לקב"ה ולמה זה נצרך עכשיו?
מקווה שלא הגזמתי בשאלות (כן הגזמתי, מקווה שתסלח).
[ליצירה]
שמע נא אדם לא פשוט פתרוני,
אם צדקתי אלבש בגדי שש עם שני.
אך גם אם טעיתי זה לא נורא,
תמיד אפשר לשאול את המורה.
אמור לי האם יש יקר מחבר?
את זאת היה על התם לברר.
וגם החכם שלמערות נשלח
להתבודד ולחשוב על התם האח
לא יפגשו מסלולים מקבילים,
מסלול יחיד לא נפרד עולמים.
אם זאת לא יבינו החכם והתם,
לא יפגשו דרכיהם לעולם.
[ליצירה]
אז זהו
שלדעתי המחוייבות הראשונית היא כלפי העולם כולו. וכאשר הבחירה היא בין הילד לעולם, העולם (עם כל הצער) גובר.
כאשר האל פונה אל האדם בדרישה כזו, זה לבטח (לאדם מאמין) הגלל שהילד עומד כנגד הועלם.
אינני רוצה לפתוח דיון, שממילא לא יגרום לאף אחד מאיתנו לשנות את דעתו, אך הרגשתי חייב להעמיד 'זה לעומת זה' (לתמיהה- כיצד יכול להיות שהקרבת הילד קשורה לטובת העולם, אענה שזו בדיוק הסיבה שהוא לא הוקרב...).
כתבתי מה שכתבתי בראשי פרקים בלבד, בעקבות פירוש הרב קוק לסיפור בספרו 'עולת ראי"ה', אם רוצים להבין את העמדה לעומק, צריך לעיין שם.
שיהיה לך יום טוב
[ליצירה]
חמוד ומצחיק
קראתי פעם טענה, שבעל החיים החכם/השולט בכדור הארץ הוא החתולים - שהצליחו למצוא סידור נח ביותר. בני האדם עובדים ומרוויחים ומשלמים כסף בשביל אוכל לחתולים העצלנים. לא שוווה?
[ליצירה]
אם הבנתי נכון...
אז בא לי לבכות.
מעולם לא הבנתי, ברובד הפשוט והנסתר כאחד, מדוע להמשיך לתת את הפירות והפרחים...
ואולי... אולי בכיוון אחר אפשר לומר, שכדאי לא לקדם את פני הבא בפרחים, אלא ברמזים שיובילו לאוצרות, אחרי הכל לא קל למצוא אותם...
[ליצירה]
לא הייתי מקבל זאת כפירוש לחייו של 'אחר', אבל כתיאור חוצה זמנים ומקומות זה טוב מאוד.
האם התשובה בסוף של "בדה לך דת" שאינך אחר בה היא תשובה מספקת בעיניך? הרי כופר אמיתי (כמו 'אחר' בזמנו, או ניטשה וברנר לקראת ימינו) לא יוכל להרגיש בבית ב'דת בדויה' וזו גדולתו.
[ליצירה]
אהבתי את הקריאה (שאולי לא הייתה מודעת): אין יאוש בעולם - (זהו) כלל, אבל בפרטים...
עוד דבר שאני לא יודע אם התכוונת אליו, זה העובדה שהבית הראשון (העוסק ב"כלל") מחורז, והאחרונים לא, וכך מתבטאת השבירה והעצבות.
מבחינה מילולית אהבתי הכי את "הסכורות בעבים"
[ליצירה]
שם בדוי,
הערותיך רבות מכדי לענות על כולן.
אומר לגבי "חלפו" שזה כמדומני צורה מקובלת בכתיבה ספרותית של ימי הביניים לציון הווה ממושך. אני לא זוכר דוגמא, כך שזה יישאר בגדר תחושתי שלי.