למאמר המעודכן שלי, בבלוג תורה ומדע, אנא גלוש לבלוג תורה ומדע בכתובת:
http://toraumada.blogspot.co.il/2014/09/Haazinu-Goose-bumps-and-adrenalin.html

האדרנלין נאמר בפרשתנו (לב, יז): "חֲדַשִים מִקָּרֹב בָּאוּ לא שְׂעָרוּם אֲבֹתֵיכֶם". מפרש רש"י בד"ה לא שערום אבותיכם: "לא יראו מהם, לא עמדה שערתם מפניהם דרך שערות האדם לעמוד מחמת היראה, כך נדרש בספרי ". דבר ידוע הוא, שהגורם לשערה לעמוד בשעת פחד, זהו ההורמון הנקרא אַדְרֵנָלִין היוצא בשעת הפחד. בשורות הבאות נעמוד על תפקידו וחשיבותו של הורמון זה. האדרנלין המכונה "הורמון מצב החירום" (או "הורמון המרץ"), המופרש מבלוטת יותרת-הכליה, תפקידו להכין את הגוף למצב של חירום, המחייב גיוס מהיר של כוחות הגוף לשם לחימה או בריחה. פעולותיו העיקריות הן: 1. הוא מחיש את קצב פעולת הלב ומגביר את כוח התכווציותיו. 2. הוא מרחיב את הסימפונות ומשפר את הנשימה. 3. הוא מרחיב את צינורות הדם של שרירי השלד (שעמם נימנים שרירי הגפיים) ושל שרירי הלב, וגורם להתכווצותם של צינורות הדם של העור ושל הקרביים (המעיים, האיברים הפנימיים של הגוף) פרט ללב; כתוצאה מכך הוא מפנה את מרבית הדם ללב ולשרירי הידיים והרגליים - איברים שמשמשים ללחימה ובריחה. 4. הוא מעלה את לחץ הדם. 5. מרחיב את אישון העין. 6. מזרז את הפיכת הגליקוגן , האגור בכבד, לגלוקוזה ומעלה את ריכוזה בדם. 7. עליית ריכוזה של הגלוקוזה בדם מלווה בהמרצת התהליך של חימצון הגלוקוזה וממילא גם בהגברת ייצור חום בגוף. 8. מעלה את כושר הקרשת הדם (קיימת סכנה של פציעה פתאומית ושל שיטפי דם). 9. סימור השערות: קצהו התחתון של שורש השערה מעובה וקרוי בצל-השערה; בתוכו פיטמת השערה, המכילה כלי-דם. מעט מעל לבצל השערה מצוי השריר זוקף-השערה. התכווצותו גורמת את זקיפת השערה. האדרנלין פועל על שריר זוקף-השערה ועי"כ השערה מסתמרת. יתכן שמטרת זקיפת השערה, ככל הנראה, הטלת מורא על האויב בעת הלחימה, כמו זקיפת השערות של חתול.