למאמר המעודכן שלי, בבלוג תורה ומדע, אנא גלוש לבלוג תורה ומדע בכתובת:
http://toraumada.blogspot.co.il/2013/08/blog-post_8998.html

הקשר בין תאריך הלידה לתאריך הפטירה נאמר בפרשתנו פרק כא פסוק ב: "ויאמר אלהם בן מאה ועשרים שנה אנכי היום לא אוכל עוד לצאת ולבוא...". רש"י מפרש בד"ה אנכי היום: "היום מלאו ימי ושנותי ביום זה נולדתי וביום זה אמות". משה נולד בתאריך ז באדר ונפטר בתאריך זה. הסיבה לכך היא שהקב"ה ממלא שנותם של צדיקים. האם יש קשר כלשהו בין תאריך הלידה לתאריך הפטירה? בכל השפות אומרים: יום הולדת שמח. אבל, לא תמיד זה באמת שמח. במחקר רחב-היקף, ראשון מסוגו שבוצע בארה"ב, נמצא כי יש קשר בין התאריך החגיגי ועיתוי הפטירה. התברר, שיום ההולדת הוא המועד המסוכן ביותר. אנשים מתים סמוך ליום הולדתם, לא ברור בדיוק למה. המחקר מבוסס על ניתוח נתונים של קרוב ל-3 מליון גברים ונשים שנפטרו בארה"ב בין השנים 1990-1960. צוות חוקרים ממספר מרכזים בדק את הגורמים הלא-שיגרתיים בחיי האדם, כמו: יום הולדת, יום נישואין, ולידות במשפחה. בסקר לא נכללו קרבנות תאונות דרכים, רצח והתאבדויות, או חולים לאחר ניתוחים, אלא רק מקרי 'מוות טבעי'. החוקר שריכז את הנתונים, הסוציולוג פרופ' דיויד פ.פיליפס, מאוניברסיטת סן-פרנסיסקו, אמר: "גם אנחנו הופתענו לגלות שליום הפטירה יש קשר ליום ההולדת, אם כי קיים הבדל בין השפעת התאריך על גברים ונשים". אז מה קורה אחרי גיל 40, בשבוע שלפני או אחרי יום ההולדת? ראשית, יותר נשים נפטרות שבוע לאחר יום הולדתן-מאשר שבוע לפני המועד. גברים נפטרים יותר לפני יום ההולדת ולא אחריו. לדעת פרופ' פיליפס, נשים שונות מגברים בעצם החשיבות שהן מעניקות ליום ההולדת, המסמל שנה חדשה בחייהן. נשים, יותר מגברים, מתכננות לחגוג יום הולדת בחיק המשפחה בכל גיל. גם נשים לא צעירות ולא בריאות, מחכות ליום ההולדת, הן מדחיקות כאבים ומחלות, ולא נותנות לשום דבר לקלקל להן את השמחה לפני. עצם הכמיהה לחגיגה מעניקה לנשים כוחות נפשיים עליונים. זה לא עובד על גברים, כנראה. אצל נשים ניצפו מקרי מוות בסמוך לתאריך של הפלה או מות ילד, אירוע טראומטי שקרה בצעירותן. אצל גברים היה מספר רב של מקרי-מוות סמוך לתאריך פטירת האב. ליום-שנה לנישואין, לא היתה השפעה על בני שני המינים. פרופ' פיליפס הופתע לגלות, שמכל 52 השבועות של השנה, השבוע שלפני יום ההולדת של גברים, הוא השבוע בו קורים יותר מקרי-מוות, מכל שבוע אחר בשנה. פיליפס: "אין לנו הסבר מדעי-פסיכולוגי-מאחר ועבדנו על ניתוח נתוני תיקי פטירות, ולא דיברנו עם אנשים מדוע יותר גברים נפטרים לפני יום ההולדת, ואילו נשים 'דוחות' את זה לשבוע שאחרי יום ההולדת. זו עובדה סטאטיסטית". פרופ' פיליפס העלה השערה שייתכן, שנטל עול כלכלי ואולי בדידות, משפיעים לרעה על הלך רוחם הפסימי של גברים מבוגרים, והם לוקים בדיכאון עד מוות, בדיוק לפני יום ההולדת, ולא אחריו. אם לגבר יש בעיות, והוא רואה -שחורות, אז מועד יום-ההולדת המתקרב אינו מבשר עבורו אביב או תקווה, אלא סיום סמלי של תקופת כשלון וייאוש. פיליפס גילה במחקר קודם מימצא שצריך לעניין אותנו: שכיחות מקרי-המוות בין נשים וגברים יהודים גבוהה ב-31% בשבוע שלפני פסח, בהשוואה לכל תקופה אחרת בשנה, מיד לאחר החג חלה ירידה תלולה בשיעור הפטירות. פרופ' ג'ואל דימסדייל, פסיכיאטר מאוניברסיטת סן דייגו, שנמנה עם צוות החוקרים, טען, שההבדלים בשיעורי מקרי המוות בין גברים ונשים שבוודאי סבלו ממחלה בגיל מבוגר נובעים מההתייחסות השונה שיש לגברים ולנשים למחלות, כוח סבל, אמונה, תקוות, ייאוש ורצון חיים. אגב, גם אצל חולים סופניים נמצאה עלייה במקרי פטירה סמוך ליום ההולדת.