עבדי פרעה סוף סוף "מתעוררים" דווקא במכת הארבה וכל כך מפני

שעבדי פרעה החלו להבין כבר את המכניזים העולה של המכות ,שכל מכה מוסיפה חושך וכי מכת החשך המוחלט ואחריה מכת המחץ תבא בשלב ההכרעה.

והנה נאמר ביחס לארבה : "וכיסה את עין הארץ ולא יוכל לראות את הארץ .סברו לתומם,שהנה באה המכה המבשרת את מכת המחץ וההכרעה.....

 "רעה":

"רעה נגד פניכם" כיוון להפחידם גם בכך שהם מובילים עצמם לאותה הרעה של אחרית הימים ,שעליה אמר משה מאוחר יותר "וקראת אתכם הרעה באחרית הימים"...

 תנאי לגאולה החיבר של אנכי ה' ולא תרצח:

גלות מצרים הייתה ביצה של שפיכות דמים ביקש הקב"ה לרמז להם לישראל כי כל אותם דמים נעצרים על כל סף של כל משפחה בישראל זה תנאי ובשורה של גאולה.

וכי במקומם של אותם דמים פסולים ישנם "דמים" אחרים של:

בדמייך חיי בדמייך חיי.....

סודם של התפילין :

התפילין כל כולם אמצעים של חינוך לאדם מישראל לחינוך בניו ולכלל ישראל

הם סמל כפול הן לחולשת ידינו ושכלנו והן לחוזק יד ה´.

והנה השכילה התורה לחזור על ענין זה ולא בכדי פעמיים :

פעם לאדם כיחידי

ופעם נוספת לככל

לכל ישראל

כיחיד בפסוקים הראשונים :"והיה לך לאות על ידך הדגש כאן על "לך"

ועל ידך - כיחיד

ועל זכרון אישי ליחיד

והנה בפסוקים הנוספים בהמשך

אין את הדגש של "לך" ולא עוד שאין את "ידך" אלא אותה היד הקולקטיבית החלשה של כולנו והפעם- כעם :

"ידכה"

ובמקום סתם "זכרון" אישי יש את המילה המצביעה על זכרון קולקטיבי : "טוטפות".

אם כן כך נחנך עצמינו וילדינו כי כל הזכרונות שלנו כיחידים וכעם :כי חוזק יד יש רק לקב"ה והוא אשר גם יוציאנו גם מכל אלה המיצרים בדרך לגאולה השלמה.

והיה אם יש קורא לאלה הדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת, אנא חמישה לצד