. שמע ישראל" - הכל מתחיל ונגמר ב"אחדות" כלל ישראל 

 המקרא

  "והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם ושמר ה' אלוהיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך ואהבך והרבך וברך פרי בטנך ופרי אדמתך דגנך ותירושך ויצהריך..."

כל הנחלים המקראיים זורמים לים ה"אחדות.
בלשון הרבים תחילה, במקרא שלעיל, בקשה התורה ללמדנו לקח עצום : אין כל אפשרות ומשמעות לקיום המצוות באופן פרטי אישי כשאין לכתחילה את הבסיס הערבותי הכלל ישראלי
שהרי נקודת המוצא המבטיחה ביותר לקיום המצוות באופן אישי זה אותה אחדות של "ויחן ישראל נגד ההר.
 ושל שמע ישראל
לכן רק אם מתקיים בסיס ראשוני תודעתי זה.
 שרק עקב כך, שמאותה הנקודה של שמיעת כלל ישראל כאותה האחדות בהר סיני, מובטח לנו ההמשך של הצלחת קיום המצוות באופן אישי וקבלת השכר באופן אישי 
 
. ולצדיק ישולם כפרי צאן מרעיתו
וכי למה יש מי מגדולי ישראל [אם לא כולם] שמנת חלקם יסורים וכל זאת למרות שעל חלקם ניתן לומר כי הם וודאי מקיימים מצוות כהלכתם.
אלא שזו בדיוק הנקודה.
 כעולה  מהדברים שלעיל,.
הם גדולי ישראל, הממונים למעשה על מימושה של הערבות הדדית של כלל ישראל הם האחראים על :
הרישא המתייחסת כאמור לרבים.
וכך, ככל שצאן מרעיתם, חרדים לקיים מצוות, שבין אדם למקום ולעומת זאת מקלים ראש ודשים בעקביהם מצוות שבין אדם לחברו.
 ככל שנקודת המוצא שלהם לקיום המצוות אינה אהבת ואחדות כלל ישראל .
הם הצדיקים - גדולי ישראל,
 משלמים בכך ביסורים.
והנותן חמישה לצדקה תבואהו ברכה