בס"ד
, המוכמן ואשר יביא ל"מהפכה"...
הפסוק המצוטט של לקיחת אישה חדשה שעל האיש לשמחה שנה אחת ראשונה. הוא פסוק פוטנציאלי מכונן. הוא מכמין בחובו דעתה ואף ציוויה של התורה לענין עקרון יסוד בגירושין והוא הקו"ח הכפול והגואל: מה אדם מצווה לשמח אשה חדשה בשנתה הראשונה. הרי שקל וחמר שבהופכה ל"אשה ישנה" קרי מגורשת, אסור לו לענותה בהליכים שמתמשכים יותר משנה אחת . אבל תורת אמת גם לא יכולה להרשות אפילו עינוי של רגע לפיכך, באה פרשת אשת שביה בראש הפרשה ללמדנו את הקל וחומר היותר מקיף, היותר כולל. שאם לגבי אשת שבייה נאמר : "ואם לא חפצת בה ושילחת לנפשה ומכור לא תמכרנה בכסף לא תתעמר בה תחת אשר עינתה". הרי שלכאורה, קל וחומר ובן בנו של קל וחמר, שהציווי הנ"ל תקף ובלוא פחות שאת גם לגבי אשה שקידש אותה כדת משה וישראל . והיא למעשה כעין "שבויה" במלחמת היצר של האדם, לכתחילה ובדיעבד. ועתה צאו וראו איזה חילול שם שמיים נורא מתרחש כל אימת שהליכי הגירושין נמשכים שנים ולעיתים אף עשור ויותר
משה אהרון, הר-צל-יה (ז´ באלול תשס"ט, 27/8/09)
2. "צרורות" אחרונים - הקל וחומר המכריע.
והלא כשפתחה הפרשה ב "כי תצא למלחמה", ביקשה היא לומר, כי לעולם לא תצא ל"מלחמת פנים". אלא מלחמה אחת היא בהוויתו של כל יהודי ואך ורק "על אויביך" שמבחוץ. ולא עוד שהנצחון עליו בבחינת : "ונתנו בידיך" כפוף לנקיון מ"מלחמה" פנימית כפוף לשלום הפנימי ולאחדות כלל ישראל. ואם יש מלחמה פנימית "גרעינית" שהיא מתועבת ביותר בעיני התורה היא המלחמה שבין "איש לאישה". לפיכך דווקא בפרשה זו הרבתה התורה לפרט היבטים וזויות שונות במשברים שבין האיש לאישה. אין התורה מתעלמת מהמציאות של שנאה מתפתחת שבין איש לאישה לכן ביקשה התורה לרמז כי די במציאות של "שנאה" כדי להשים קץ לזוגיות , שהרי אם לא כן השלב הבא זה "ושם לה עלילות דברים" והוצאת שם רע. והנה אם איש נגרר לכך הטילה התורה חיוב קשה ביותר על "זקני העיר" שלא יהיו שאננים וניתנה להם הסמכות : "לייסר אותו" ו"לענוש אותו" והעיקר לחייבו "שלא ישלחה כל ימיו". ועתה קל וחומר מכריע אם בית דין מגיע למסקנה כי חייב לגרשה והוא ממשיך לענותה שנים ועורם עליה שם רע כהנה וכהנה שהם רשאים
משה אהרון, הר-צל-יה (י´ באלול תשס"ט, 30/8/09)
3. המשך - בבקשה [בלי התפכחות אין תוחלת] - תודה למערכת !
לכפותו לגרשה. מי שניתנה לו סמכות לחייב על האיש שלא יוכל לשלחה כל ימיו ובכלל זה לייסר ולענוש אותו . וודאי שניתנה לו הסמכות גם לגרשה שתוכל להמשיך לחיות את חייה[שהרי החיוב כאמור שלא ישלחה מתוך דאגה שאף אחד לא ישאנה]. ואם נותר ספק יבוא הכתוב הנוסף בהמשך על האיש ששכב עם בתולה ששוב נאמר שלא ישלחה כל ימיו תחת אשר עינה אותה ושוב קו"ח לזה שמענה אותה שנים שחייב לשלחה לכל ימיה כדי להקים חיים חדשים. עתה אולי יובנו הוראותיה המנדטוריות של התורה שאם מצא בה ערוות דבר עליו לכתוב לה ספר כריתות לתת בידה ולשלחה מביתו. ציווי זה הינו כאמור מנדטורי , חד משמעי ורציף . שתי מילים "בונות" את כל ה"סיפור" "והיה" ו "ספר", ברגע שהזוגיות נקלעת להוויה [ והיה] של חוסר חן משום "ערוות דבר" [משהו שאינו זמני] האיש חייב לכתוב לה "ספר כריתות" מדוע ספר . לרמז על משך הזמן של כתיבת וקריאת ספר - שנה [להבדיל ספר תורה] אם כן ,מי יגלה עפר מעיניכם להבין כי תורת ישראל זו שהיא תורת חיים לא יכולה לעולם לעמוד מנגד על "קיפאון" של החיים
משה אהרון, הר-צל-יה (י´ באלול תשס"ט, 30/8/09)
זהו בדיוק הענין. ברגע שהמבוכה וחוסר האונים המשפטי נובע מחוסר האפשרות והכפיה לחיוב האיש כשצריך כאמור לעיל. הרי שגם ההפך כתלונתך. אנו שרויים, באותה המבוכה למעשה גם במקרה ההפוך. הפתרון פשוט והוא הוא נקודת המוצא של כל דבריי לעיל. ברגע שהתורה נתנה ביד האיש את ההובלה. את הסמכות לפעול והגבילה אותו באופן מפורש רק למקרים בודדים בהם חלה עליו הסנקציה של : "לא יוכל לשלחה כל ימיו". כי אז לכאורה, בכל אותם המקרים האחרים שבהם בית הדין קובע חלותה והתקיימותה של עילת גירושין , האיש יוכל לשלחה בגט כריתות . כל זה כאמור אמור להתברר ולהיות מוכרע לכאן אם לכאן, לכל היותר בהליכים של עד שנה , כאמור לעיל]. תודה על ההזדמנות לומר את הדברים על אף שלכתחילה הם נראים ונשמעים לכאורה, "מקוממים" . במוקדם או במאוחר אמיתה של תורה תציף ותמלא את הכל כמיים לים מכסים. והנותן חמישה לצדקה תבואהו ברכה
משה