בס,ד.

    לשמות במקרא  לעיתים ערך מוסף מכריע. במיוחד כשמדובר בסיפור עלילה ובמיוחד סיפור מכונן שכזה, הקשור לאבות ה"מיסדים" ולשבטים..

 תלו למשל את השם : "בנימין" .אימו בטרם מיתתה, בנשימת אפה האחרונה קראה לו : "בן אוני". ומיד נחלץ יעקב לתקן או לשנות ל"בנימין"["ימין" בד"כ מסמל העוצמה האלוקית , האמת והצדק האבסולוטי].

 אם כן, האם היה זה, אך מקרה או ענין של "טעם טוב"  שה"קפיץ" את יעקב לשנות על אתר את השם ל"בנימין".

 אנו כמובן, מוחיבים להאמין, כי וודאי בהקשר זה, אין המדובר אך בפועלם של הנפשות הפועלות, אלא בתודעה אלוקית מוכתבת.  הגם שלעיתים גם הנפשות הפועלות, אינן מבינות עד תום, מדוע נחלצות הן, לנקוט עמדות אלה או אחרות..

 אם כן, הקב"ה "שתל" בתודעתו של יעקב  .כי באמצעות בן זה, שיהא בתווך בין האחים , בסופו של דבר "תפרוץ" אל חייו האמת המרה - המתוקה : גילוי מכירת יוסף ושהוא עדיין חי.

  אך בכך לא דיי, המקרא ,מוסיף לנו עוד אמצעי חיזוק  אינסטרומנטלי, משלים לדברים הללו

 "האמתחת"

   אותו כינוי מופלא לשקיהם של השבטים היורדים למצרים .

 לא בכדי, התורה מתחילה בביטוי המקורי : "שק" ועוברת אט אט לעשות שימוש מאסיבי מכוון בביטויי זה של "אמתחת". ביטויי ההולך ומשתכלל בשיאו דווקא בהקשר ל"בינימין".

 דומה עתה, כי לא צריך לכאורה, אף להפליג הרבה בדימיון על מנת לחבר בין השניים :חיבור רעיוני מתבקש.

 אם אמרנו כי "בנימין" מסמל את הבן האמור לגלם את ה"אמת"  כי אז ה"אמתחת" ,אינה אלא, האמצעי המשלים. ועל כן היא גם לכאורה מורכבת משניים :

 "אמת-תחת".

 כלומר: האמת יוצאת אט אט לאור, תחת כל השקרים והעוולות שנעשו עד עתה על ידי האחים השבטים.

 וכמו גם "אם-תחת" :אם היה שקר יבוא עתה תיקונו.

 ואכן, בסדרת החינוך שמעביר יוסף את אחיו ,יש לכאורה חפיפה רעיונית ומספרית בין הביטוי "אמתחת", לבין התיקון של כל אותם שקרים ועיוותים כאילו להמחיש לנו הנה האמת תחת אותו השקר והעוולה.

 למקרא, יש גם דרכים נוספות להעביר ולחזק מסר זה, שהרי לא פעם ה"אמתחת", מוזכרת בצמוד לביטוי : "בפי"  : "והנה הוא בפי אמתחתו".   ובהמשך התבטאות דווקנית כאמור בהקשר ל"איש"

 : "איש בפי אמתחתו".

 דומה שיותר מרמז ,כי  המהות הינה, מה ש"נפרט" בפה .מה שמתגלגל על הלשון כאמור: סוף סוף הצדק האלוקי נעשה והאמת מכסה "תחת" כל שקר"

"ימין ה' עושה חיל ימין ה' רוממה]

 ובצדקה תכונני"

 והנותן חמישה לצדקה תבואהו ברכה