בס"ד עם ישראל חי!תשרי התשס"ח

 

מיכל וחגית בעולם החיצון 2

 

לגיבורים מהפרק הקודם נוספו עוד כמה להלן העידכונים:

*ילדי משפחת שטרית

*ילדי משפחת חנקין

נתנאל-שליח בני עקיבא במדרשה

רגינה-מדריכה בסניף

וֶלַד-הקומונר ומדריך בנוסף,

גרשון(ז'ניה)-שהוא אחד הסטודנטים בפרוייקט "סטארס" לסטודנטים יהודים במדרשה.

ו..זהו נראה לי לבנתיים..(וכמובן התלמידים שלנו שרובם נכנסים לקטגוריית השמות:סשה,משה,ז'ניה,נסטיה,אנדריי,ולד וסשה-אמרנו?)

 

אז בפרק הראשון סיפרנו בעצם על היומיים הראשונים שלנו עד שעות הצהריים בערך...בערב הוזמנו לסעודה מפוארת במדרשה לשליחי הסוכנות והמדרשה לכבודו של זאב ביילסקי (ראש הסוכנות טס איתנו במטוס ולא קפץ ממחלקת העסקים לומר לנו שלום...)היה ממש מפואר וחגית באה למרות הרעלת הקיבה שקיבלה שבזה האשמנו את המלפפון האוקראיני עם היבלות,שם הסתבר שזה לא מהמלפפון כאשר אסיה פרייסמן הזהירה אותנו באיחור קל לא לשתות מים מהברז-ואנחנו הרי ישראליות...(אמא יקרה שלי תודה שהחלטת להרגיל אותנו למים מינרלים עד כדי כך שנגעל ממי ברז ולא נשתה מהם גם באמצע מדבר...תודה!!!),אחרי כל המצגות והנאומים התפנינו לאכול-יותר נכון-אני אכלתי וחגית עשתה כאילו...בסוף,זאב ביילסקי ניגש אלינו והציע את עזרתו מתי שנצטרך+כרטיס ביקור-כך שעכשיו גם אנחנו מקושרות!חזרנו לאיזבושקה (נראה מי זוכר מה זה..)עייפות אך מרוצות וזוכרות שמחר צריך לקום מוקדם לבצפר....(מוקדם זה אומר 7:20 בערך כי הלימודים פה מתחילים ב9:00...בערב הכנו בנוסף לפעילות בכיתות גם שוקולד עם "שנה טובה" למנהל ולסגנית (כדי שנתחיל איתם ברגל ימין..)...

יום חמישי בבוקר קמנו התארגנו וחיכינו למונית למטה (אגב-בקייב מונית זה לא סתם-זה תעשיה שלמה שכוללת תהליך שלם של הזמנה..-להתקשר למרכזיה כלשהי,להזמין מונית ולתת גם את מס הדירה לאות זיהוי,ואת מספר הטלפון שלך והיעד,אחרי דקה חוזרים אליך ואומרים שבעוד כך וכך זמן תגיע מונית כזו או אחרת-היום זה היה שברולט כחולה..)ונסענו עם אחד משליחי המדרשה (אליעזר)לבצפר אורט,שעתיים ראשונות היתה שיחה של אליעזר לכבוד יום כיפור-אני נהנתי-רק חבל שרב התלמידים הם גויים...ואח"כ ישר נכנסנו לכיתה ז' להעביר את הפעילות-

כשאני לא אמורה בכלל להבין רוסית,עשינו להם את המשחק עם סליל החוטים  שבו כל אחד אומר את השם שלו מחזיק את החוט וזורק לילד אחר שאומר את שמו-וזה במטרה לזכור שמות-אבל מרוב סשה  ואלכס (שברוסית זה אותו דבר)אני בספק אם זה עזר,המשכנו בהצגת תמונות של הספר "זום" וסיכמנו שביום כיפור ובכל התקופה הזו אנחנו בעצם תחת זום אצל ה' ושגם אולי המעשים שלנו קטנים עבורנו אבל עבור חבר נפגע מאיתנו הם גדולים ומשמעותיים...המשכנו לכיתה יא-שזה הכיתה האחרונה בקייב והיה ממש כיף גם איתם-למרות שמהם הכי חששתי שהם גדולים ויבשנים-אבל הם  די נהנו וזרמו-וביקשנו מאחת הבנות שדוברות עברית (היא גרה ליד נוה יעקב לפני כמה שנים-איזה עולם קטן..)שתתרגם-ואז בסיכום שנפרדנו ואמרנו שנה טובה וכ'ו ומֵשה         עמדה לתרגם אז ביקשתי רגע ופצחתי בתרגום נלהב ברוסית-הם היו בהלם!!!!!וזה היה כ"כ כיף!!(למרות שהיה עדיף אם הייתי מחזיקה מעמד קצת יותר זמן...וכה המשכנו ועברנו בעוד כיתות..לאיזבושקה הגענו  ב5 ומשהו עיפות ומותשות,

שם הכנו אוכל שקשוקה ותפוחי אדמה-כאשר הדגש הוא א-ד-מ-ה!!!(אח"כ כבר קירצפנו אותם לפני הקילוף כדי להקל על הקילוף..) תכננו לצאת לעיר לקנות כרטיסי סים מקומיים אבל אלישע חזר מאוחר ואני נרדמתי למלא זמן..

יום שישי-ערב יום כיפור היה לנו יום חופשי  ויצאנו עם רעיה לברודצקי שם זה בי"כ חב"ד והחנות הכשרה- נסענו בטרמפ-זה די שכיח פה למען האמת רק שפה משלמים לנהג על הטרמפ...החלפנו דולרים ונסענו לסילפו-שזה הסופר (כמו זול פה רק ביקר..)שם רעיה תדרכה אותנו לגבי האוכל שמותר לנו לקנות...(אחחח קשה להיות יהודי...)

קנינו מכשירים וסים קארד (שעולה פה 25 גריבנה-משו כמו 18 ש"ח מספר לטלפון..)  הלכנו לחנות של הפלאפונים (זה נמצא בכל חור-לטרמפיאדות יש גם אגף סגור שזו חנות ממש)וביקשנו את המכשיר הכי זול (שעלה 297 גריבנה שזה בערך206 ש"ח לנוקיה ממש נחמד!!!)היה רק אחד מסוגו אז ביקשנו שיזמינו עוד אחד אז המוכר הזמין ואמר שזה יגיע תוך....(ציפינו יומיים ככה..)20 דקות,ממש התלהבנו וחגית התלהבה בעיברית לעיני המוכר התמוה שממש צחק על זה,כי הוא לא הבין מה היא רוצה ממנו.חזרנו לאיזבושקה וחגית הכינה את הבצק לאפיית הלחם-מקמח מלא (תראו לאן הגעתי-אני שותה מים ואוכלת לחם מלא וגם עוגיות מקמח מלא!!! It is not funny! התארגנו לכבוד יום כיפור,הכנו לנו חגורה מיוחדת למפתחות (כי אין פה עירוב ואסור לטלטל..היהודים האלו..)ויצאנו לשטרית-בדרך אספנו את הפלאפונים.ויצאנו לדרך עם פקלאותינו, פלאפונינו ולחמנו הלא אפוי... הגענו לשטרית שם שיחקנו עם הילדים,ואכלנו סעודה מפסקת,ורצנו למדרשה לפתוח את יום הכיפורים ולמרבה ההפתעה דוקא היה קהל (אצל הנשים לפחות..אבל גם אצל הגברים..(בדקתי מלמעלה.. J)שם גם הכרנו את מרים ולודה שישנו וישנו אצלנו במהלך החגים..

חזרנו לאיזבושקה עייפות,קצת רעבות ומופתעות לטובה...בבוקר קמנו (התפילה במדרשה מתחילה ב9 גם ביום כיפור)

הכרנו קצת את לודה ומרים והיה ממש נחמד איתן..התפילה נמשכה עד 16:00 בערך שזה כולל מנחה,ועם כל העייפות אח"כ הנשים הזמינו אותנו לטייל איתן לפארק-וכמו שחגית אמרה:לא יכולנו לסרב...

סווטה שממש התחברה אלינו גרה בישראל בגבעתיים משהו כמו 7 שנים-וכשראתה אותנו אורו עיניה והיא התלהבה-היא גם מדברת עברית,והיא ממש נהיתה חברה שלנו-והיא גרה מרחק שעתיים הליכה אז מיהרנו להזמין אותה לחגים אלינו כדי שתמנע מההליכה או מהנסיעה בחגים..,יש גם את לֳרה שבחודש הקרוב עולה לארץ ותגור בישוב עלי,

היא מבוגרת חביבה ומגניבה ממש-הבן שלה גר בפתח תקווה והיא כולה נושמת וחיה את ישראל...

יש את דבורה אישה מבוגרת וחרדית למראה,"שרה"-היתה בת 40 ביום כיפור,אימצה ילדה אתיופי בן 9-מוישיק (זה אחד הגדולים לראות אתיופים דוברי רוסית פשוט קורע...)ויש עוד שאיני זוכרת כ"כ..הפארק-זוהי שמורת טבע ענקית ומגודרת-פשוט יער ירוק ועצום-ממש יפה שם!דיברנו גם עם מישה-אחד הסטודנטים שגם מתפלל במדרשה הוא קצת חמוץ פנים אבל לא נורא-עכשיו שאנחנו שם... J ב6וחצי חזרנו לנעילה,ערבית והבדלה,נפרדנו מכולם ורצנו לשטרית לאסוף פקלאותינו ובדרך תכננו איך נשבור את הצום באיזבושקה...אנה ויעקב היו בטוחים שאנחנו נשארים לאכול אצלם (אבל אנה אמרה שהם גם מצפים לאורחים אז לא רצינו להעמיס...והם ממש התעקשו שנשאר אבל סירבנו בנחמדות..)כשהגענו לאיזבושקה פגשנו בדרך את לודה ומירים שכבר יצאו לדרך הביתה נפרדנו מהן,ועלינו למעלה,שם אלישע ורעיה הזמינו אותנו לשבור את הצום ולמרות סירובנו הוא שכנע אותנו בתואנה שיש שם אנשים שצריך להכיר...(נתנאל ו ולד-הקומונר)אז שברנו את הצום אצל שכנינו ממול,והיה נחמד וטעים...ואחרי שכולם הלכו אלישע העביר לנו סקירה על כל אחת מחברותינו החדשות... סווטה-אינה יהודיה בכלל,לאחרונה היא פנתה לרב בייקר שאחראי על הגיור אבל היא נמשכת וטוענת שיש לה קשר ליהדות...דבורה-סיימה את תהליך   הגיור לפני חודשיים..

ובקיצור לכל אחד יש כאן סיפור משלו..(ותהרגו אותי אבל אני לא מבינה למה שאנשים ירצו להתגייר –כלומר אני ממש שמחה שזכיתי להיות יהודיה ולהכיר בה' ובכל מה שיחד עם זה-תורה ,שימחה מציאות אחרת לחלוטין וכ'ו אבל מי שלא נולד לזה ועוד בחוץ לארץ שגם ככה ממש קשה לשמור על חיים יהודיים וזה לא הכי "קול" להיות יהודי שם ויש צומות והלכות ואוכל והכל פה זה בעיה תכלס מבחינת שמירת מצוות כמו שצריך!!!).

יום ראשון-היה טקס ממלכתי לציון הטבח בבאביאר-66 שנים, התלמידים שלנו –של אורט חויבו להגיע למרות שזה יום חופשי עבורם,הונחו זרים ונשאו נאומים-שרובם היו באוקראינית ולא הבנתי אף מילה(ופה הזדהיתי עם חגית...)

פגשנו שם את רגינה ולייסה-שטסה יום שלישי ללמוד בארה"ב...הזמנו אותן לאכול אצלנו ארוחת צהריים ושב2 נלך לישב"צ במדרשהסניף..הגענו לשם ב2וחצי-כי השקענו בארוחה!!!!חיכינו עוד שעה וחצי בערך עד שהתחלנו (מסתבר ששעון בני עקיבא זה עולמיJ)ופצחנו בישב"צ לגבי פעילות פתיחת שנה זה נמשך בערך 3 שעות (גם ישב"צים מדהים עד כמה שבני עקיבא זה בני עקיבא בכל מקום ובכל סניף בעולם..)גם סיכמנו  על חיפוש שירים לשימחת בית השואבה ל"סטארס"(זוכרים מה זה.?)ולי התחילה לכאוב הבטן-כנראה בגלל המלפפון המיובל שפה...אח"כ קפצנו לקניון וקנינו חומרי נקיון לדירה-אם תראו באזור מטאטא או מגב עם מקל בגודל סביר נשמח לשמוע-תמורת כמה גריבנה שתרצו-המגבים והמטאטאים פה בנויים לגמדים(ועם כל הגובה הרב של שתינו -1.60+J)!חזרנו לאיזבושקה ופצחנו בשיעור רוסית לחגית...אח"כ אלישע בא לסדר לנו את הטלויזיה וחגית ניסתה להציע לו עוגיה ברוסית-בעברית  זה נשמע משו בסגנון :אתה רצוני עוגַיה?-אחרי שהוא הבין למה הכונה הוא לא כ"כ רצה..הכנו את הפעילות לסוכות (שיצא ממש יפה!!!) ופרשנו למיטות...

יום שני-נסענו לסוכנות במונית שירות-שנסיעה בה זה בערך שקל-גריבנה וחצי,מהתחנה חיפשנו את הדרך עד  הסוכנות במשך שעה בערך עד שאישה אחת מהקצה השני צעקה לנו אם אנחנו מחפשות את הסוכנות...(אחרי שהצצנו למשרדים בבינין אחד בנסיון להבין אם הגענו..)כשהגענו-רעיה ערכה לנו  הכרות עם כל מני אח"מים,קיבלנו חדר עם שיחות חינם לארץ(חינם-על חשבון הסוכנות..)ואינטרנט...אח"כ ירדנו לתדריך אצל גילי הקב"ט-אחרי שכבר שיערנו  שעברנו על כל מה שאפשר בערך מבחינה בטחונית- קפוצ'ון בנ"ע בחוצות העיר,שרות וממדברות בעיברית משו אנחנו... ואח"כ חזרנו עם רכב מפואר של הסוכנות הביתה עם סלוויק-שיסדר לנו את האינטרנט נכון לעכשיו לא הלך לו...הכנו אוכל של בית (יאמי.....) ויצאנו למדרשה לשיעור של סטארס,שם אלישע הציג אותנו,ואחרי כמה הלכות סוכות הבנים יצאו לסיים את הסוכה ואנחנו עם הבנות הכנו קישוטים ממש יפים (נראה לי שנים לא עשיתי משהו חוץ משרשרת לסוכה...)היה ממש כיף איתן אח"כ קישטנו את הסוכה הענקית והיא ממש מתוקה!

יום שלישי-היינו באורט וכל החבר'ה שהכרנו כבר  ממש מקבלים אותנו ב"שלום" וחיוך וזה ממש כיף לנו!

אני ישבתי עם 4 חבר'ה על עיברית וחגית הלכה להסתובב שם כמה תלמידים בור ענק אז חגית שאלה אם הם הרגו מישהו...אח"כ ישבנו קצת במחשבים והדפסנו-קיבלנו קוד למחשבים (לכל תלמיד יש פה קוד אישי) ויש לנו גישה גם לחומרים חסויים –ממש כמו למורים!בשעתיים האחרונות היינו בכיתה י' והכנו איתם קישוטים לסוכה,ואחד התלמידים-איליה אפילו צייר לי ציור של השם שלי באנגלית-(micha.. ( ככה הוא הבין שקוראים לי וזה ממש שימח אותי!!!וזהו-חזרנו לאיזבושקה,אכלנו-אני בישלתי!!!!(הפעם הראשונה הפתיתים נשרפו ונזרקו לפח אבל הנגלה השני יצאה מוצלחת)רעיה ביקרה אותנו עם הילדים והשתוללתי איתם קצת-זה כולל נסיונות שלי לעצור אותם מלהפוך לגמרי את האיזבושקה שלנו....

היום-(נכון לכתיבת שורות אלו...)ערב סוכות-אתמול ב23:00 בערך עדכנו אותנו שנהיה באורט שוב..

אז נסענו בבוקר לאורט  ביקשתי מרעיה-אחת המורות המקומיות למסורת שתתרגם לי את המשימות והשאלות לרוסית-מה שאמור היה לקחת 5-10 דקות לקח שעה וחצי-על כל שאלה ומשימה היא חשבה,וחפרה על המטרה שבה ומה הפואנטה בלסדר את כל נעלי הקבוצה לפי הגודל  ב10 שניות...זה היה מתיש!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אבל אחכ  העברנו את הפעילות 5 שיעורים רצופים והיה ממש ממש כיף-אנחנו נהננו וגם הילדים!!?...אח"כ לכבוד החג התפצלנו-אני הלכתי לעשות קניות וחגית שטפה את הדירה-לצורך הסיפור מעט רקע על חגית-היא גרה בבית קרקע במרכז שפירא...ולבסוף אחרי שחגית מילאה דלי מים מלוכלכים באופן בכי טבעי בעולם היא יצאה ושפכה אותם מהמרפסת של הסלון שפונה...לרחוב די ראשי...מיד נשמעו קולות צעקה באוקראינית ורוסית וחגית המבוהלת נשכבה פזצט"א על רצפת המרפסת ואח"כ רצה לנעול את הדלת פן יעלו אנשים רטובים עד לאיזבושקה....

בסוכות התפללנו במדרשה,ואכלנו בערב ובוקר יו"ט ראשון בסוכת המדרשה,ערב שבת אכלנו עם רעיה והילדים ומרים שישנה אצלנו ובבוקר אחרי חצי תפילה ארוכה להחריד אכלנו עם אנה והילדים...

זהו לבינתיים,אני מצרפת תמונת בברכת חג סוכות שמח ומהנה !

לכל מקום שאליו אני הולך אני הולך לארץ ישרא-ל!!!!(אומן זה באוקראינה לשם ניסע בחופשת הסתיו..יש פה 4 חופשות שנתיות..ננה בננה!!!)

שלכם בהמון אהבה

מיכל.