למאמר המעודכן שלי, בבלוג תורה ומדע, אנא גלוש לבלוג תורה ומדע בכתובת:

http://toraumada.blogspot.co.il/2014/05/Bechukotay-Tuberculosis-Disease.html

מחלת השחפת

מחלת השחפת מוזכרת בתוכחה בפרשתנו: "וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת, מְכַלּוֹת עֵינַיִם, וּמְדִיבֹת נָפֶשׁ" (כו, טז). פרוש רש"י למחלה: "חולי שמשחף את הבשר, אנפולי"ש בלע"ז (בועות), דומה לנפוח שהוקלה נפיחתו ומראית פניו זעופה" (שם). לדעת רש"י שחפת היא מחלה של התייבשות הבשר ושינוי צורתו, כבועה הנגרמת מכוויה לאחר שהנפיחות יורדת והעור שינה מראהו. הרמב"ם בהלכות טומאת צרעת (ה, א), משייך את מחלת השחפת לקבוצת מחלות שמשחיתות את העור. הרש"ר הירש מסביר שמחלת השחפת מאופיינת בחולשה גדולה: " ´השחפת´ - נגזר משורש שחף שהוא קרוב לסחב ולסחף. שחפת היא מצב של חולשה שבה אדם כביכול נגרר ונסחב. הוא סוחב את עצמו באדמה ואין לו כוח לשאת רגליו בהליכה מאוששת". ע"פ תיאור זה נראה שהכוונה לכל מחלה המתישה את הגוף עד כדי מוות. הרס"ג מפרש: "שחפת – חמא אלסל" והכוונה לחום המרזה את הגוף ומכלה כוחותיו.

ב"תורת כהנים" ההסבר למחלה שונה: "את השחפת-יש לך אדם שהוא חולה ומוטל המיטה ובשרו שמור עליו ת"ל ´את השחפת´-מלמד שהוא נשחף. או עיתים שהוא שחוף, אבל נוח לו ואינו מקדיח ת"ל ´ואת הקדחת´-מלמד שהוא מקדיח. או עיתים שהוא מקדיח, אבל סבור בעצמו שיחיה ת"ל ´מכלות עיניים´. הוא אינו סבור בעצמו שיחיה אבל אחרים סבורים בו שיחיה ת"ל ´ומדיבת נפש´ ". לפי המדרש אין מדובר בפסוק במחלות שונות שתבאנה בנפרד, אלא על מחלה אחת שיש בה מכיליון הבשר, החום הגבוה, הדיכאון והייאוש.

אכן, אין עדות במקרא ובחז"ל שהכוונה בהכרח למחלה הנקראת בשם זה בעברית המודרנית, היינו מחלה זיהומית מדבקת מוגדרת, אשר נגרמת על ידי חיידק מיוחד. בשורות הבאות, נעסוק במחלה הקרויה בימינו "שחפת".

 

עדויות למחלת השחפת ניתן למצוא עוד בתקופות קדומות, בשרידיהן של מומיות שנתגלו במצרים. חיידקי המיקובקטריום טוברקולוזיס (Mycobactericum Tuberculosis), נתגלו לראשונה על-ידי ד"ר רוברט קוך, ב-24 במרץ 1882. בתקופתו, גרמה המחלה למוות של אחד מכל שבעה אנשים ביבשות אירופה ואמריקה. מכיוון שהמחלה מתאפיינת בסימפטומים רבים, לא זיהו אותה כמחלה אחידה עד לשנת 1820 בערך, ולמעשה - עד שנת 1839 כלל לא קראו לה שחפת.

 

מחלת השחפת מועברת באמצעות רסיסי רוק. מחולל המחלה - מיקובקטריום טוברקולוזיס - מתג דמוי מקל (=סוג של חיידק בצורת קו), עלול לפגוע כמעט בכל איבר או רקמה בגוף, אך פגיעתו העיקרית היא בריאות, שם הוא יוצר גבשושיות, וכך הוא משחף את הרקמות והאיברים. גוון העור משתנה-בחלק מהמקרים, אך אם היא פוגעת בעור היא עלולה ליצור בו כיבים עמוקים. חום מתלווה למחלה בפחות מ-50% מהחולים. גם קצרת נשימה, שיעול, הזעה, הצטמררות ועייפות מתלווים למחלה. כיום, קשה יותר לזהות את השחפת משום שתסמיני המחלה מאוד כלליים.

שחפת היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר למוות בכל הגילאים ברחבי העולם. 95% ממקרי השחפת מופיעים בארצות מתפתחות. ההערכה היא שבעולם כולו 2 מיליארד בני אדם נגועים בשחפת. מספר המקרים החדשים בשנה הוא כ-8 מיליון, ומקרי המוות לשנה בעולם כולו משחפת מוערכים ב-3 מיליון, 7% מן התמותה בעולם. מקרה אחד למאה ממקרים אלו הוא שחפת שעמידה לטיפול תרופתי.

מנתונים שנמסרו באתר משרד הבריאות עולה, כי בשנת 2005 התגלו 406 מקרי חולי שחפת חדשים, שיעור של 5.8 ל-100,000 איש, לעומת 519 מקרי של חולים שנתגלו בשנת 2004, שיעור של 7.5 ל-100,000 נפש. "למעלה מתשעים אחוזים מהמקרים שהתגלו במדינת ישראל הם לא של ילידי הארץ, וגם מתוך עשרת האחוזים הנותרים, מדובר בעיקר באנשים שנסעו לטייל במזרח הרחוק", מוסיף ד"ר דוד שטרית, מנהל המרכז לשחפת ברחובות וסגן מנהל מחלקת ריאות בבית החולים בלינסון.