אין כסף למזוזות

שור וסייר בחוצות תל אביב היפה והמתפתחת, בשכונותיה הצפוניות והמטופחות, בבתיה המחודשים והמשופצים. השלך מבטך על גינות הנוי שמי טפטפות מזינים את פרחיהן טיפות טיפות שקופות כיהלומים וציפורים קטנות מתכנסות בענפי עצי הסרק שהובאו לשם ליופי וחתולים מסתתרים בסבך המעוצב שלהן ואפילו קיפודים מדי פעם שולחים חוטם החוצה ממאורתם.

וגולת הכותרת של הפאר והתפארת הוא שער הכניסה המחודש לכל אותם בתים, מעוצב במתכת מגלוונת בצבעים שונים, ובמרכזו לוח עם כפתורים ושמות הדיירים, ומשטחי זכוכית שקופים קבועים במסגרותיו כדי שכל הבא יחזה בעושרו ויפעתו של חדר המדרגות המשופץ מבפנים וכל היוצא יוכל להבחין מראש בגנבים ושודדים ושאר פושעים האורבים בחוץ וכך יהיה מוגן מאימתם.

 

ורק דבר אחד חסר שם.

חסרה המזוזה !!!

 

הדלתות הללו עוצבו ללא משקוף מובנה. ולאחר כל ההוצאות האדירות שהשקיעו הדיירים, אין בהן מקום למזוזה ובידוע הוא שיהודי הרי לא יצא ויטריח את עצמו מגדר הקיים ובמיוחד שמדובר בעוד כמה מאות שקלים ויזמין בעל מקצוע כדי שיקבע מזוזה במיוחד על הקיר ליד דלת הכניסה ובמיוחד ש"לא עלינו"  ארצו של היהודי מלאה במיסיונרים שמחזירים את בניהם הטהורים בתשובה ועוד יגזלו את נפשם התמימה ויחדירו בה מספר מידות מאוסות כגון קריאת שמע ישראל על המיטה או הדלקת נרות שבת חס ושלום ויגזלו את הילדים מהוריהם, רַחְמָנָא לִיצְּלַן.

 

והנה המזוזה הזו השתמרה דווקא בבתים הישנים, ובשכונות לא "צפוניות", ובשכונות השומרונים ששם היא חרוטה על לוח שיש בכניסה לבית, ובכניסה למבני ציבור כגון בנקים, מרכולים, קופות חולים – שהרי שם – לא עלינו – אנו זקוקים לברכתו ולהגנתו של הקדוש ברוך הוא.

 

והלכה אמתכם הנאמנה כותבת דברים אלה, שלא האמינה למחשבותיה, וסיירה בשכונתה והלכה והקיפה ומצאה שאכן כך הדבר ומתוך כל 10 שערי בתים חדשים ודלתותיהם המפוארות והעשויות בחוכמת האינטרקום רק 1 מתוך 10 לערך הוא בעל מזוזה.

 

ומה אומרים האנשים ?

"מה, באמת ? אין מזוזה ?"

"מה, אבל בדלת לדירה יש, נכון ?"

 

וגם בביתה של אמתכם הנאמנה, בכניסה המשופצת, אין מזוזה. וכשבאה ושאלה את מנהל העבודה, שהוא פועל מבני דודינו ומאמין באלקים שהוא קורא לו אללה, היכן יתקינו את המזוזה, בא להראות לה ואז ניצב נדהם ועוד אומר לה, הוא, "מזוזה מתקינים על המשקוף ! – ואין משקוף.

הביט בה והיא הביטה בו ואמרה לו "בית של כופרים"! – והוא פרץ בצחוק והסתלק. מאי מיניה ? כנראה ביפו שבה ייתכן שהוא חי יש ערבים ויש יהודים ויש בפירוש מזוזות.

 

והיו הדברים אשר אנוכי מצווך היום על לבבך.

היום , 18 באפריל, יומיים לאחר יום השואה.