סיכול ממוקד - "גדול בתורה"
לאחרונה מתקיימת כעין ספסרות
בגדלותם של רבנים.
צורכיהם של אנשים מסויימים בדרך כלל קהל החסידים
גורמים לכך שהדמות הרבנית הנערצת עליהם מכונה :
"כגדול בתורה".
ביטוי שנדמה שעולה על כל שפה כלאחר יד
מבלי אפילו להשקיע מנימום של מחשבה
מה משמעותם האמיתית של שני מילים אלו
כל אחת לעצמה
ושניהם כאחד - כביטוי
ביטוי שאם יתצלצל נכון באוזן
יתנגנו בו גם כל אותם בגוונים הנוראיים והבלתי אפשריים.
ראשית אין ולא יכול להיות בידינו מדד אנושי מוחלט
להכתיר בני אדם גדולים בתורה .
הביטוי גדול מושאל בכלל
מ"אל גדול"
ומשמכתירים אנו בן אדם כגדול בתורה
אנו קובעים למעשה שניים:
שהוא גדול ולכך אין בידינו שום אמת מידה
ושנית שגדלותו גם בתורה.
בקיצור שהוא שלם ומוחלט בכל הפרמטרים הרלוונתיים
גם ובעיקר בתורה
כדי להיותו ראוי לביטוי המושאל :"גדול"
והפעם גם ביחס לגדולה ביותר התורה.
אין כדבר הזה ואין לנו כל הרשאה להצהיר הצהרה שכזו.
על אף אדם
ואזי בואו ונחשוב מה בדיוק אנו מעוללים
כשאנו מבקשים לרומם אדם שאנו חפצים ביקרו או במנהיגותו
לכלל גדול המשפיע בה בתורה.
אנו מצמידים לו את התוית : "גדול בתורה"
כאמור מבלי שאנו יודעים בכלל מהו : "גדול"
ומבלי שאנו בכלל משיגים תהומותיה ומעמקיה של התורה
יוצא שאנו משעבדים למעשה את התורה כמעט למכאן ואילך
לשמש סדן, במה ,בסיס ומקור לגדלותו של אותו האדם
שאנו חפצים ביקרו.
יותר מזה אדם שעטה על עצמו את התואר כאמור
ובא לבית דין של מעלה אחרי מאה ועשרים
ונדרש להסביר ולהצדיק את התואר שנשא
מעניין מאד אם בכלל יוכל לאתגר זה....
יש גם גדולים בתחומים אחרים
אלופים, פרופסורים.
ודומה ששם נזהרים בחולין יותר מאשר בזו הקדושה
קדושתה של התורה ובאמת האלוקית המוחלטת
יש לנו מספיק תארים אלטרנטיביים ראויים :
הרב, צדיק, תלמיד חכם.
הניחו את ה"גדול" לאחד הגדול
לאל הגדול
--------------------------------------------------------------------------------
Re: סיכול ממוקד - "גדול בתורה"
ממה נפשך איך שאתה מגלגל את הביטוי היומרני הלזה.
אתה מגיע למבוי סתום.
שלוש וריציות.
א.שמהתורה עולה שאתה גדול אין כזה דבר.
ב.שאתה מגדיל את התורה אטופיה
ג. שאתה פרופסור במדע שקוראים לו תורה
עוד טכנוקרט יחודי וזו האפשרות היחדה
שגוירה בתואר תלמיד חכם.
אז זהו מי שהמציא גדול בתורה
ביקש למעשה להגדיל אדם על חשבון התורה
כך ולא אחרת
--------------------------------------------------------------------------------