אבות כבני אדם - אור אחר

 
על ידי משה אהרון
אבות האומה [גם האמהות] גדלותם לא לקחה מהם
את היותם בני אדם.
ככל בני האדם, היה גם להם חולשות ומעידות.
לא זאת אף זאת, גם לגביהם חל הכלל של :
"הולך ופוחת הדור".
אם אברהם נזקק תחילה לשקר הלבן ביותר להציל את נפשו
באומרו על אשתו : "אחותי היא"
הרי שבהמשך נזקק הוא לשקר יותר רציני בהעלים מיצחק את היותו
הקורבן לעקדה.
גם יצחק נזקק שוב לשקר הנדוש כאמור:
להציג את אשתו כאחותו
אלא שאצלו השקר היה יותר קשה ו "שלם"
לגביו לא הייתה שום אחיזה לדבר שהרי
לא הייתה אשתו מאותו האב כמו אצל שרה ואברהם
ושוב, אצלו היה גם שקר ממוחזר ושקוף.
אצל יעקב כבר השקרים הלבנים, הפכו לתרמיות של ממש.
הוא ורבקה אימו מרמים כך או אחרת את יצחק.
בניו של יעקב כבר מתגלגלים לתרמית היותר מתועבת .
מעלימים ממנו מיעקב, שמכרו את בנו יוסף .
ואף מוסיפים ומגדילים להונות אותו :
כי הוא גם נטרף על ידי חיה רעה.
ואפילו כשהוא לא חדל מלהתאבל.
אין בהם בשבטים את הכח והיושרה
להתוודות בפניו
וכשיהודה כבר לא יכל לראות בסבל אביו
וביקש לפחות לעשות מעשה שבדיעבד
לירד מצרים לחפש את יוסף.
התנגדו שאר האחים.
פחדו מגילוי האמת.
עד כי יהודה נפרד מהם בזעם
והעדיף את חברתם וקרבתם של הכנענים.
שנאמר :
"וירד יהודה מאחיו"
אחיו שגרמו לו ירידה של להפריש עצמו מהם
ולהדבק דווקא בכנענים על כל המשתמע מכך
מדוע חשוב היה לנו לעלות את הדברים הללו
[ בתמצית בכתב.]
משום שהניסיונות להפוך את האבות למלאכים
ואת כל שבטי - יה לצדיקים גמורים
גרם לכך שהאמת המקראית טושטשה.
ולכך השלכות שליליות רבות .
אבות ואמהות האומה היו גדולים
אך בשום פנים ואופן לא היו מלאכים.
אם לא נלמד את האמת לאשורה לגביהם.
לעולם לא נוכל לאחוז בשרשרת האמת עד סופה
והמבין יבין.....
יש לנו היום פיראמידות לא מעטות של מבנים רעיוניים מקראיים
שלמרבה הצער הבסיס שלהם כאמור - רעוע ונגוע בשקר
או בפירוש מגמתי ושגוי .
ואלה במוקדם או במאוחר יקרסו
ומוטב מוקדם.
יותר מזה אם שמו של אברהם שונה כיעוד
להיותו אב המון גויים
הרי שמו של יעקב שונה כיעוד גם
לישר- אל
לרמז על המתח היעודי גם במידות
שבו יעקב צריך לשאוף לשינוי
בין "יעקב" של תרמיות - ל"ישר-אל"
שהוא ישר עם אלוהים ואנשים
זו גם הסיבה מדוע השם יעקב עדיין רודף אותו
ובמידה מסויימת גם אותנו
שעדיין לא הגיענו אל מחוז החפץ של :
ישר- אל .
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת
אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם