בסד

 את הרשימה הראשונה תחת כותרת כללית זו, של "זיקוקי משפט",פתחנו בהתיחסות לתשתית היסוד של אותו חזון בראשית של הנחלת :

 "דרך ה´ לעשות צדקה ומשפט"

 אלא שעתה אנו מבקשים להסיט את תשומת הלב לכך, כי היסוד המרכזי והראשוני אליו מתיחס חזון זה, הנו דווקא אותו ענין חשוב "ירושת הארץ" הדבר בא לידי ביטוי מידי, במילים שבהמשך לאמור "

 ]""למען הביא על אברהם את אשר דבר אליו ה´" [ירושת הארץ

   גאולתה של ארץ ישראל, אם כן, רק במשפט  -

 ובמשפט שמיים בלבד.

 הראשון לדעת זאת היה כמובן אברהם , אשר כפי שכבר ראינו הופקד בידו   אותו חזון בראשית של להנחיל ולישם בארץ : "צדקה ומשפט".

 וכלפי כל .

 גם ובעיקר, כלפי גויי הארץ.

 אברהם, שככל שהיה נערץ בקרב גויי הארץ  ואף נדמה היה בעיניהם : "כנשיא אלוקים בתוכינו" , הרי שבעיני עצמו היה ונותר אך סתם" "גר ותושב".

 והלא כבר אז ידע אברהם כי הארץ כולה נתנה לו בהבטחת אלוקים .

ובכל זאת הבין, כי הכל צריך לההתנהל תחת הכותרת והמהות של : "צדקה ומשפט" ב"הבאת הדברים ,לא על ידי ועוצם ידי, אלא על ידי שמיים.[למען הביא ה´...]

 וכי בכל מקרה, גאולת הארץ ,לעולם נעשית בשלבים .

 טיפין טיפין, במהלכיה הנפתלים של ההשגחה.

 אם כן, מפרשת יסוד זו. חובה וצריך, לכאורה, לזקק שני עקרונות יסוד אשר רלוונתיים אחרית כראשית :

 בגאולת הארץ ממש, אין להקדים את המאוחר [ להבדיל מקיבוץ גלויות]

 

 בכל שלב ושלב, צריך להצמד להוראת העל של: "צדקה ומשפט" .

ולנהוג גם בגויי הארץ, בכבוד בהגינות ובמשפט..

 

 לפיכך , בעוד על פי מעמדו היוקרתי של אברהם וקשריו המיוחדים עם שועי הארץ , יכל אברהם בהינף יד ממש לקבור את שרה אשתו המוטלת בפניו . ובכל זאת ביכר הוא את : הבקשה , את המו"מ  ואת התמורה המלאה - טבין וטקילין.

 יחס הוגן ומכובד זה ,מכה בדיוק באותם רבדים בתת הכרתם של גויי הארץ .

 ולא די, אלא שגישה טהרנית זו ולא מתוך חולשה, מחוללת מבלי משים זרמים עלומים באותה תת ההכרה. בכל אותם : "עפרונים בני .."עד כי הם מיוזמתם מבקשים להציע לא להסתפק אך במערת קבורה, אלא להוסיף ולרכוש גם את כל השדה אשר סביבה, כפי שעפרון עשה אשר הציע גם את השדה סביב המערה.

 תת ההכרה הלזה, מזהה מגמות של קדושה טהורה של של חיוב הראוי לקבל לידיו הפקדון.

של הזכיון השממי.

 תת ההכרה הלזה, מבין ומזהה כי מי המוכן לשלם בעבור קבר מעל ומעבר  הוא גם זה שמתכוון להוציא ולהפיק מאותה הארץ גם חיים של אמת ונצח .

 של אדנות ראויה, שאין בה שביב של ספק.

 ולכן רק בצדקה ומשפט גם כיום עם ישראל, יכול להגיע לאותו המעמד העל של : "נשיא אלוקים אתה בתוכינו". אשר משמעותו אחת, הכרת גויי הארץ ברוממות עם ישראל ובזכותו המועדפת לארץ - כזכות תיאולוגית, אלוקית .

 רק הכרה תיאולוגית דתית שכזו, תתיר, בסופו של דבר את הפלונטר אליו נקלענו.

ולכן גם צריך להתמקד.

התפזרנו לדעת ביומרות משיחיות מוקדמות,  עד כי    דימינו שאנו אך בכח ידינו נקדים את המאוחר , לרשת את כל הארץ ולהתנחל בכל מקום בה.

 ועל כן, גם  לא יפלא, כי הגענו אל המבוי הסתום. אל עבר שוקת שבורה.

 עלינו לעצור לחשבון נפש לאומי נוקב ולשוב לדרך הנכונה של : "צדקה ומשפט" ודווקא בזה הסדר  והעדיפות:

 "צדקה" בתוך תוכינו ["בצדקה תכונני

 ו"משפט", כלפי כולי עלמא