נאום מסדר בוקר-בה"ד11- 9.4.08- אלי אייזנר

 

 

בוקר טוב! שמי אלי אייזנר ואני רכז פיתוח בקורס נתיב.

 

בעוד כשבוע וחצי, יחגגו רוב אזרחי מדינת ישראל את ליל הסדר, ויציינו את יציאתם ממצרים. לכאורה, התכנסות זו נראית מלאכותית, שכן כמה מאיתנו זוכרים את אותה יציאה ממצרים שהתרחשה לפני שלושת אלפים, שלוש מאות ועשרים שנה? כמה מאיתנו עדיין עבדים בעולם המודרני, המספק את כל צרכינו? נראה שהחג איבד אקטואליות לימינו.

 

 האמת היא שתופעת העבדות לא חלפה מן העולם ובעולם כיום יש מעל עשרים ושבע מליון בני אדם משועבדים, ולמעלה ממספר זה, אנשים ברחבי העולם המקבלים שכר מתחת לשכר המינימאלי ואינם זוכים לזכויות סוציאליות בסיסיות. תופעת העבדות לא מסתכמת בעבדות פיזית בלבד, אלא בעיקר בעבדות נפשית. מהטמה גנדי, שהיה מנהיג ואיש רוח הודי במאה ה-20 ולחם עבור חירות עמו מהאנגלים, טען כי "חירות ועבדות הם מצבים נפשיים." נראה שדבריו תואמים למציאות. כמה אנשים חיים בעולמנו מלא השפע וחיים בעצב ומרמור לא מוצדקים, לא מבינים לשם מה הם קמים כל בוקר?

 

מסתבר שלא רק סוציולוגים ופסיכולוגים מתעסקים בתופעת הדיכאון הקיימת בחלקים רבים מן האוכלוסייה. בכתב העת 'סיינס', פרסמו, כי מדענים חקרו מה גורם לאנשים לשמוח. המדענים גילו כי מי שתורם את כספו לאחרים שמח יותר ממי שמשתמש בכספו רק לצרכיו.

 

היהדות הכירה את נפש האדם כבר לפני אלפי שנים ולא לחינם אנו חוגגים את ליל הסדר בזמננו. יציאה ממצרים היא לא רק ממקום פיזי. אילו כך היה הדבר, יתכן והיה מיותר לחגוג את החג הזה, שכן החג איבד מהרלוונטיות שלו לעם. המילה 'מצרים' באה מלשון מיצר, מחסום. מצרים הוא מצב נפשי של אדם בעל מחסומים נפשיים. במצרים שלפני שלושת אלפים ושלוש מאות ועשרים שנה, עם ישראל היו משועבדים נפשית ולא רצו לצאת לחירות. גם האדם המודרני, משועבד נפשית למצוקותיו, בעיותיו ותכתיבים חברתיים המוכתבים ע"י בעלי הכוח בחברה, למרות שפיזית לא חסר לו דבר.

 

היהדות מביאה פתרון למצוקותיו של האדם באמצעות הנתינה לחלש. היהדות ידעה את מה שהמדענים היום מנסים לגלות. אדם שהוא לא מרוכז בעצמו אלא נותן מזמנו או מרכושו לזולת, הוא אדם מאושר יותר, מאדם אגואיסטי, המרוכז רק בעולם של עצמו. לא לחינם אנו מזמינים לקראת תחילת הסדר, את העניים והחלשים לסוב איתנו בליל הסדר, במילים, "כל דכפין יתיי ויאכל"-כל רעב יבוא ויאכל. אין שמחה ללא שיתוף החלש ולכן מצווה התורה, "ושמחת בחגך, אתה ובנך ועבדך ואמתך והלוי והגר והיתום והאלמנה אשר בשעריך." הנתינה לאדם השבוי במצוקה, העני, העולה החדש, היתום והאלמנה, עוזרת לנו לצאת 'ממצרים' הפרטי שלנו לעולם של חירות. חג חירות שמח ובוקר טוב!