תרגיל מתוך ההרצאה על "פוסט מודרניזם" בחוג, הרצאתה של פרופ´ עדנה אפק

תופעת שמואל ירושלמי

 

בהרצאה שהייתה בשבוע שעבר דנו על כך כי העולם נעשה ממוחשב. הכל נראה ומעובד בעד מסכים ומצגי טלפונים סלולרים. המדיה והוירטואליה השתלטה על חיינו. הכל מהיר, כאן ועכשיו.

ובכן, בין השלילה לחיוב. אני אומר כי יש נקודה חיובית בכל הקטע הזה והיא כי בעקבות המדיה והאינטרנט, כל אדם בעל גישה למסוף מחשב, יכול להביע עצמו בצורה די שווה. וכך החלו לפרוח אתרי כתיבה יוצרת, וכל אלו שלא מצאו לעצמם ביטוי  באמצעים המקובלים, או שמסיבות אישיות כתבו למגירה, או שכתבו לבטאוני שירה ופרוזה ובקושי נענו בתשובה חיובית מאת העורכים,(לאחר המתנה ארוכה) יכולים עתה להביע עצמם דרך המדיה האינטרנטית, כך ששירתם או יצירתם תצא לאור ולעיני כל.ואף תקבל משובים.

 

ראי לכך, מן דוגמה מוקצנת, הנו משורר האינטרנט המפורסם "שמואל ירושלמי". מדובר בדמות צבעונית, יש אומרים אף קיצונית עד זרא. מדובר בבחור בגיל שלושים פלוס, תושב באר שבע, שעלה מברית המועצות לשעבר, בתחילת גל העליה הגדול. ממניעים ציוניים שינה את שמו מסלאבה מיחוצ´לבסקי לשמואל ירושלמי. אך שמו זה נותר לו לשלל מעברו הציוני, כי בהמשך עבר מהפך מהיותו איש ימין קיצוני לאיש שמאל קיצוני.

בכל אופן, אדם זה כתב שירים למגירה. מדובר בהרבה מאוד שירים שעסקו בשירת הטבע ובנושאים חברתיים, החל מפוסט ציונות ובתמיכה ברעיון הקומוניסטי וכלה בתמיכה בזכות השיבה. אדם זה מדבר בריש גלי על חידוש עידן הבולשביזם. שרבים מאיתנו התנערו מהדרך בה מומש, ושאימפריה גדולה נפרדה ממנו.

כך, בכל אופן נותרו שיריו אלו במגירה, עד שירושלמי גילה את פלאי האינטרנט ורזיו. כלומר האפשרות להביע עצמו בכל מיני אתרי כתיבה יוצרת כדוגמת "צורה", "במה חדשה ז"ל", "מקלעת שירה" ואף בבלוגים של תפוז. שם, בכל אלו הוא מפרסם את שיריו הבוטים או הנוקבים שמצטיינים במן חוש הומור לא מודע וכן מאמרים על סדר היום. במן סגנון שמאוד אופייני לו. הוא מקבל על כך משובים – בדרך כלל משובים שליליים, אך בכל זאת ממשיך בדרכו. יש לו חוג שומעים קטן במועדון "הגדה השמאלית" בתל אביב וחוג שמועים גדול יותר ברחבי העולם. שיריו תורגמו לשפות שונות.

שיריו עוררו עליו את חמת השב"כ שבינואר 2005 זימן אותו לחקירה על שיר תמיכה בטלי פחימה, בשיר הוא משווה את פחימה לדרייפוס...

 

הנה אנו רואים כי אדם זה, זכה להדים חיוביים או שליליים בזכות מכשיר האינטרנט שבו הייתה לו האפשרות להביע את עצמו, את רעיונותיו ואת שיריו. ולבטא את מאבקו בצורה יצירתית ווירטואלית.