פרק 6

 

"שלום אופק"
"שלום נחום"

"מה המצב? אתה ניראה מזה לא טוב"
"ברוך ה´..." לגלגתי עליו קצת. הילד היחיד מהכיתה שלי שאכפת לו ממני, למה אני מלגלג עליו למה? מה יש לי? נכון. הציבור שלהם לא מקבל אותנו טוב. בקושי קיבלו אותי לישיבה המטופשת הזו שלהם, כי אני בעצם לא שייך אליהם. אני ´חוזר בתשובה´ שצריך ללכת לישיבה של חוזרים בתשובה, אבל בסוף ה´רבי´ שלהם אמר להם שטוב יעשו אם יקבלו אותנו.

"ברוך ה´ מה?" נחום מתבלבל, לא נורא. יעבור לו.

"ברוך ה´ צריך לומר בכל מיקרה, לא?" אני שואל אותו ציני מתמיד, ציני כמו תמיד, בעצם.

"כן, אבל אתה ניראה רע, אתה לא מרגיש טוב?"
"אני בסדר, למה?"

"כי אתה ניראה רע, אמרתי לך כבר" הוא מתחיל לאבד סבלנות? מוזר. כלומר – נכון שאני יכול להיות בלתי נסבל כשדווקא בא לי, אבל דווקא נחום ירגוז עלי? זה ניראה לי לפעמים כאילו המורה, סליחה, ´הרב´, שלנו הפיל אותו עלי. כי אני צריך השגחה צמודה. אולי אני פשוט איזה ילדון מוגבל, או אולי דווקא ילדון קטן?

"אופק?" הוא נשמע מודאג, למה אני לא עונה לו? אני נהנה לראות אותו דואג לי? יכול להיות.

"כן, נחום? אתה צריך משהו? כי אני לא צריך כלום."

"אופק..." הוא נשמע לא שמח במיוחד מהקשיחות שאני מפגין כלפיו פתאום... אני דווקא אוהב לראות אותם אובדי עיצות. זה ממש רע שלא מתייחסים אליי כמו שהייתי רוצה. נער שהוכרח להיות דתי מבלי רצונו.

 

*    *    *

 

"איך היה היום בישיבה?"
"בבית – הספר ההוא? היה רגיל" הפטרתי לעבר אמא שלי, טרוד בקריאת ספר שמצאתי בספרייה העירונית, ספר יפה, עם רומן, של דבורה עומר.

"אופק? מה אתה קורא שם?"
"אהה... ספר."
"איזה?"
"ספר שאני אוהב."
"אופק!"

"מה את רוצה ממני?" איזו אמא קרצייה! זכותי לקרוא מה שבא לי! למה בבית לא חושבים ככה? אני כבר ילד גדול! שיעזבו אותי לנפשי! אוף!

"אופק? מאיפה בא לך החינוך הזה?"
"ממך" הפטרתי לה בשקט, בלי שתשמע. לא חסרות לי בעיות איתה. אמא שלי אומנם, אבל לאחרונה אנחנו כמו זוג אויבים.

"אופק, אופק" היא נאנחת. שתיאנח. תאמינו לי שאני סובל הרבה יותר ממנה, למה מה היא כל – כך סובלת? הורים שהחליטו על שינוי אורח חייהם אגב דפיקת בנם? לא ניראה לי!

"אופק, עוד לא ענית לי איזה ספר זה"
ואני גם לא רוצה לענות לך. כי אני רוצה להמשיך לקרוא בו. אבל את זה אני לא אגיד לה. מה כן להגיד? אוף, דיי, אלוהים!

"אופק?"
"כן, אמא?" שאלתי אותה בקול קצר רוח

"איזה ספר זה?"
"של דבורה עומר" טוב, נו, ביי ספר. נאלץ להיפרד. כנראה. אלא אם כן אני אשאר בספרייה בפעם הבאה. לקרוא בך שם.

"של מי זה?"
"של הספרייה"
"לך תחזיר להם אותו, בעצם, תן לי אותו מייד! אני אשמור עליו עד מחר אחר – הצהריים, שאז אתה קופץ לספרייה, ותחזיר להם אותו."
"אוף!" שתשמע אותי רוטן עלייה, למי אכפת! את כל החיים דפקה לי זאת´י! עם הדת המגעילה הזו שלה! אני רוצה את הספר הזה! למה כולם כל – כך מרגיזים למה? מה אכפת להם שאני קורא רומן? זה כל – כך יפה. יותר יפה מכל הספרים ה´דוסים´ האלה שאמא מביאה לי לעיתים!

______________________

פרק 7

 

מה אני אקרא עכשיו? אמא שלי לקחה לי את הספר שבאמת מעניין אותי, ובמקומו נתנה לי ספרים מלאים ביהדות. שממש לא מעניינים אותי, אבל... אני מת משעמום! אולי בכל זאת נקרא בהם? לא! אני לא קורא! ולו רק בשביל להוכיח לאמא שעם הלקיחה של הספר היפה באמת היא לא גורמת לי לקרוא את כל הספרים המטופשים האלה של הדתיים! לא רוצה. אני לא דתי. ובטח שלא חרדי. אולי כלפי חוץ כן. פנימית – אני ממש לא דתי! לא רוצה. שישחררו אותי מכל עול הדתיות הזה. מישהו שאל אותי כשהפכו אותי לדתי אם אני חפץ בכך? אלוהים שאל אותי? מישהו? היה אלי מישהו שהיה לו אכפת ממני? כי אם כן אני חייב לפגוש אותו, אני לא מכיר כאלה שהפריע להם הרעיון שממש לא בא לי להפוך ל´דוס´, הם התעלמו ממני. לאף אחד לא היה אכפת ממני.

אולי אני אבכה קצת מתחת לשמיכה? מי יראה? אני מרגיש צורך בזה. ואף אחד לא יראה אותי בוכה אם זה יהיה מתחת לשמיכה. יאללה. קצת שחרור לא יזיק לי. אני באמת זקוק לזה. לפחות עכשיו. נמאס לי. ואלי, מי יודע, אולי הבכי ישחרר אותי? ואולי... אולי... אולי עדיף שאמא ואבא יראו אותי כשאני בוכה ויבינו שזה באשמתם. באשמת ההכרח שלי להיות דתי. חרדי. אני אתחפר בשמיכות שלי. ואבכה. אפילו שזה יכול, אולי, לעזור לי אם הם יראו, הייתי מעדיף שלא ייראו. זה רע מידי. הם עלולים גם לחשוב שאני סתם תינוק, ילדותי, ורכרוכי.

 

*    *    *

 

"איתי, אתה יכול לנסות לגרום לבן שלך לאהוב יותר את הדת? אני מרגישה כזה סיפוק... והוא... והוא..."
"והוא מה, לימור?"
"כל – כך שונא את זה. כאילו זאת הצרה הגדולה ביותר שקיימת בעולם. היום, למשל, הוא ניסה למנוע ממני לראות שהוא קורא ספר של דבורה עומר. החרמתי לו אותו. הוא לא ייקרא סיפוריי אהבה. אני לא מסכימה לזה. ממש לא. אפילו אם הוא חושב שזה טוב. כי אני יודעת,  י ו ד ע ת  שזה רע."
"אבל אולי ככה את גורמת לו לשנוא עוד יותר את הדת?"
"אולי. אבל אני לא מוכנה שהבן שלי יקרא דברים כאלה. פשוט לא מסכימה."
"אבל..."
"כן? איזה ´אבל´, איתי?"

"אני לא מבין כל – כך בחינוך, ועוד של נוער, אבל יכול להיות שהוא יתחיל בסופו של דבר גם לשנוא את המשפחה שלנו."
"זה לא כל – כך ניראה לי. הוא אוהב אותנו. אנחנו המשפחה שלו. אין לו עוד משפחה מלבדנו."
"אבל בכל זאת! עובדה שלאחרונה הוא רב איתנו הרבה יותר מאשר פעם! לדעתי הוא מתחיל לשנוא אותנו לאט לאט."
"אז מה אתה מציע לעשות?"
"לא יודע. באמת שלא. אולי כדאי להתייעץ עם הרב?"

*    *    *

שיתייעצו עליי עם הרב. שייהנו. הרב בטוח לא ידע מה לומר. כי אני שונא את הדרך שלהם. והוא לא יגיד להם לנטוש אותה, וכשהם בתוכה הם לא אהודים עלי במיוחד. אז מה אם הם ההורים שלי? המשפחה שלי? הם לא מתנהגים אלי כמו שהייתי רוצה שיתנהגו... אז למה שאני אהיה טוב יותר אליהם? הם בעצם מעין אויבים כאלה... דופקים אותי באיזו מן דת כזו, שאני בכלל לא מעוניין בה. ובגללה אני הופך להיות מהילדים הקשים האלה, בקרוב עוד יישלחו אותי ליועץ ניראה לי... אין לי כח אליהם. וגם לא לדת שלהם. הדת שלהם נהנית לדפוק אותי. אני לא ממש אוהב את זה. אבל לאף אחד מהם זה לא ממש אכפת. בסוף אני עוד אהיה איזה זמר דיכאון כזה, כמו הרבה זמרים שיש עכשיו, ואז, אולי, הם יבינו מה עובר עלי... אבל עם היחס שלהם אליי גם הייתי מתכנן את זה ברצינות, את הקטע של ´להיות זמר של שירי דיכאון´ אז לא בטוח שהם היו משנים את יחסם אליי.

נכון. הגיוני שאני סתם נסחף, ושחבל שאני ככה. אם לא הייתי נסחף אולי היה לי נוח יותר בחברתם. אבל גם זה נשאר בגדר ה´אולי´. ולי אין כח לעשות שינויים באופי של עצמי. הם רוצים – שישנו את עצמם. לא אותי. למה אותי? אני הייתי כמו שהם רצו עד לפני שנה, ולפני שנה הם החליטו פתע שצריך להשתנות. הם – הם אלו שהשתנו. לא אני. אני נשארתי אותו ילדבחור שהייתי. הם השתנו וניסו לגרום לי להשתנות גם כן. רק שלי הרבה יותר נוח להישאר אותו הנער שאני. לא משהו חדש כזה. מתוסכל. ממש ממש לא. אני מעוניין להישאר אותו ילד שמח ועליז שהייתי בעבר, חף מכל ענן בשמיי חיי ובהיר מדאגות.

התחלתי להרגיש כמו משורר, אני רואה. חף מכל ענן... אמא תהיה גאה בי. לפחות בתחום הזה... היא כל – כך אהבה את רחל המשוררת. אלא שאחריי שחזרה בתשובה היא נטשה גם את הסגנון של רחל המשוררת וזרקה אותו מאחורי גבה.

בעצם, למה קוראים לזה חזרה בתשובה? לי זה דווקא מילא את הכל בשאלות. את הראש. את הפה. ובעיקר בעיקר – את הלב! אני לא מסוגל יותר. כל כולי מלא בשאלות המתסכלות האלה. בעיקר בשאלה

´איפה אלוהים כשצריך אותו? דווקא אז הוא נעלם?´

____________________

פרק 8

 

טוב, נפתח את התנ"ך. משעמם לי עד מוות. שיר השירים? אולי זה כתוב כמו שיר מקצועי... אהה, לא. אני נזכר מה זה. זה קטע גס כזה. אולי יוכל לספק אותי במקום סיפוריי אהבה רומנטיים.

"שני שדייך כשני עופרים תאומי צבייה הרועים בשושנים"

סוטה! מי כתב את זה? למדנו מי כתב את זה. שלמה המלך אולי? אלוהים? לא יודע. כתב את זה אבל מישהו שמשמש משהו חשוב ביהדות. אם זה מה שמעסיק את הדת, אז למה אמא שלי כל – כך לא רוצה שאני אקרא ספרים הרבה פחות סוטים? מה הבעיות שלה?

כלומר – אני אלך ואקריא לה את זה. אבל זה בדיוק כמו כל הסופרים הסוטים. זה לא סתם דומה. זה  ב ד י ו ק !  ואלי זה בעצם אפילו יותר גרוע. אז למה? ל מ ה ? !

 

"אופק? מה אתה קורא שם עכשיו?"
"תנ"ך."
"יפה!" היא נשמעת שמחה.

"קראתי את שיר השירים" הייתי חייב! שתבין שגם בתנ"ך המהולל שלה יש דברים גסים. שהתנ"ך הוא לא שיא השלמות האנושית. ואף למטה מכך.

"שיר השירים? למה דווקא את זה?"
"למה לא?" היתממתי

"למה כן?"
"במקום הספר שלקחת לי" התזתי לעברה במרירות אגב הוספה של:"אבל אני מוכרח לציין שבעוד הספר שלקחת לי הוא רק רומנטי, אז בתנ"ך שלך, המגעיל הזה יש בעיקר גסויות"
"אתה לא מבין בזה! תפסיק מייד לבזות את התנ"ך הקדוש!"
"מה יש לי לא להבין בזה? את רוצה לומר שאין כאן תיאורים מגעילים כל – כך?" שתתרגז!  ש ת ת ר ג ז !

"דיי! אופק. תפסיק. אתה לא מבין מה קורה שם ולמה זה ככה. אתה יודע בכלל למה הכוונה בשיר השירים?"
נעצתי בה, באמא שלי, מבט מתגרה

"זה מדבר על הקשר בין אלוקים ליהודים"
"והוא מתאר את הקשר הזה על – ידיי תיאורים של מקומות אינטימיים בגוף האישה?" שאלתי, מתריס

"אתה לא מבין בזה, וגם אני לא.

"מה כבר יש כאן לא להבין, תסבירי לי?"
"מה אתה מבין?"
"שמי שיש לו כזו משיכה לבנות עד שהוא מתאר איתה את הקשר שלו לאלוהים הוא טיפוס מגעיל ביותר!!"
"אתה רואה...." היא מסתבכת סביב עצמה. מגיע לה! אולי בכל זאת אלוהים עוזר לי. קצת. לפחות.

"רואה מה?" לא הרפתי

"כשתגדל תבין..." היא מלמלה, לא מצליחה להסביר לעצמה, ובטח ובטח שלא לי. איזה כיף! הפלתי אותה! עם הדת המטופשת הזו שלה!

"אתה תבין. אתה תבין. אני מקווה."

"אני מאמין שלא... אבל אם את מתעקשת!" אני כל – כך שמח שהבסתי אותה שכבר לא כל – כך אכפת לי שהיא מנסה עוד להסביר את עצמה... שתהנה לה!

 

יופי. עכשיו היא יצאה מהחדר שליט. ואני מרוצה, רוויתי כל – כך הרבה נחת מעצמי... הבסתי את הדת ביחד עם אמא שלי. ועכשיו היא ואבא בטח ידונו בזה, כדיי להוכיח לי למה אני לא צודק בזה שזה גס... למען האמת אני זוכר משהו גם... אמנון ותמר אולי? משהו כזה. גם זה לא היה מלך העדינות. ונידמה לי שפעם שמעתי דיון גם לגבי ´דויד המלך´, רק שאין לי מושג מה בדיוק שמעתי לגביו. אז למה דווקא את הספרים של הספרים החילוניים אמא שלי לוקחת לי? אני רואה שהיא השאירה לי כאן את התנ"ך, ואפילו יש כאן שיר השירים עם פרשנים. לא מעניין במיוחד. למה את זה היא מרשה לי לקרוא גם אחרי שגיליתי גם כאן גסויות? מי החליט שגסויות של רבניםמלכים פחות זוועתיות משל אנשים רגילים? מה, בגלל שהם היו דתיים אז הם היו מושלמים? בגלל שהתנ"ך זה ספר ´קדוש´ אז הוא לא מגעיל שכהוא כרוך בגסויות, שמה שבטוח זה שהן יותר גרועות מהגסויות שיש בספרים שאני קורא? מה י לאמא הזאת? אוף!

טוב. לפחות אני מרוצה שאני אישית הצלחתי להביך את האמא הזאת בנושא הגסויות. אז עכשיו אני מרוצה יותר.