בס"ד.

  בפרשת התוכחה , מצינו ביטוי יחודי אשר דומה ,שאין דומה לו לאמור : "קרי".

 

 הפרשנות הקלאסית יחסה לו מובנות של : "מקריות" [ לשון -מקרה].

 דומה, שלא רק שאין בכך די, אלא הקשרם של הדברים, וודאי הפועל אשר נצמד לביטוי זה : "הליכה", מחייבים לכאורה, לפחות, אופציה פרשנית נוספת.

על מנת לעמוד על פשרו של הביטוי כאמור, מן הראוי לשוב שני צעדים לאחור .

 בברכות מצינו לאמור :"ונתתי משכני בתוככם" .

והינה בסמוך נאמר בנוסף : "והתהלכתי בתוככם".

 מדוע התוספת האחרונה.

 אלא שבתוספת כאמור, בא הכתוב, לספק לנו הסבר או מודל רקע חיוני להבנת המשך הדברים ובעיקר אותו הביטוי היחודי של : "קרי".

. צריך להקדים ולומר ,כי הביטוי כאמור, לעולם יבוא עם הפועל של : "הליכה"  .

 וכבר הערנו קודם כי לא בכדי הקדים וסיפק לנו הכתוב את ההליכה האחרת האיפכא : ההליכה שיש בה מהברכה והיא "והתהלכתי בתוככם" .

לכאורה עתה מוחוורים הדברים .

יש אם כן ,התנהלות תקינה של ברכה של הליכת יחדיו- עם עם אלוקיו.

 ויש את האיפכא של הקללה :של ללכת "קרי" לאמור ללכת בניתוק של קיר ומחיצה.

 אם כן, לכאורה אין "קרי" אלא לשון מחיצה וקיר המונעים הליכת יחדיו . אלא כופים הליכת ריחוק וניתוק .

 אם כן כנגד הברכה של : "והתהלכתי בתוככם" קיימת , הקללה של התנגודת של : "והלכתי אף אני עימכם בקרי". הליכה שבה ה"אף" גורם לקיר של מחיצה ומונע חיבור ראוי.

 כנגד של "ללכת עמכם" הקללה היא ללכת אך תוך מחיצה כאמור..

 מי הזקוק לתמיכה נוספת בווריציה פרשנית זו ,ימצא אותה בוודאי בהמשך שככל שהניתוק מוחרף לאור התעקשות העם וריבוי הקללות, הרי שאותה מחיצה של : "קיר" , הופכת לכאורה : "לחומה ".

 שנאמר בהמשך :

 "והלכתי עימכם בחמת קרי".

 המילה" חמת "יכול שתקרא גם מלשון - חומה.

 ואם עדיין צריכה האוזן סיבור נוסף, דומה שתימוכין נוסף לכך ניתן למצוא ביחזקאל פר' מג' לאמור :

 "...והקיר ביני וביניהם וטימאו את שם קודשי בתועבותם אשר עשו ואכל אותם באפי" .

.

 אבל בכך לא די בפרשת התוכחה ישנו עוד צירוף של ביטוי המרמז על מהות שלמה נוספת והוא :

"ונתתי פני בכם".

 אם כן, הדבר יותר ממרמז ,כי למעשה, ישנם שני מסלולים נפרדים של התרסקות וכליה .

 במסלול הראשון, המתון יותר, שבפרשת בחוקותי, של "ונתתי פני בכם"  שרשרת הסמלים הינם בעירם ניתוק יחסי של : "אף, "קרי" ו"חמת קרי" .

 המסלול האחר, שהיסטורית, צריך לקוות מוצה,  הינו : "הסתר הפנים" שהוביל לשואה האיומה.

 שם שלבי הנתוק היו מוחלטים יותר לאמור : "חורי אף", עזיבה- נטישה" , "הסתר פנים" .[כפי העולה מהפרשיות האחרונות במקרא].

 במסלול הראשול הניתוק הוא לכאורה אופקי יחסי . במסלול השני הניתוק היה אנכי טוטלי....

 

 משה  אהרון