לא זה מעולם לא השפיע אליו , לא זה מעולם לא ניכר באישיותו . תמיד דאג לאותם העקרונות שהציב לעצמו . לנצח להיות קשוב , לנצח להביט בעיניו של בן שיחו , לנצח לבקש את האמת ללא התנשאות וללא מורא . לא אחת חש כי מיני ומיני אוחזים שלא לרוחו בשרבית הנהגה . לא אחת חש שמיני ומיני אוחזים בשוט וצולפים בהמון הנשאב לתוככי האוטופיה שביקש . אולם למן המטרה בחר לשתוק . אולם למען המטרה נחוש היה להדיר מספר עקרונות ממול עיניו בתנאי שהמטרה תוסג . בתנאי שישאבו ככול שרק יכול אנשים לתוך חלומותיו .אותם החלמות בהם ראה אור , אותם החלומות בהם ראה חופש . אותו החופש שיחל לו מבעד לפסגת הברירה הניצבת . אותו החופש שאין מחיר לו .

הדיונים הארוכים והאין סופיים במיני מוטבים אפרפרים הכאיבו . מתוך האמת הצרופה התפרצו ריקושטים צורמים הניחנים בעוולת מתישה ומיגעת. הפוליטיזציה מאז ומעולם התישה את רוחו לנצח סלד ממנה אף על פי כי למד להבין כי היא חלק מהמכלול העצום . עסקנים למינם החלו מציפים את שורות הארגון והקנו תחושה של עוד מפלגה . אותם האידיאות הפכו למסע בחירות עלוב בו הסיסמאות הריקות קנו בכורתם .

מפעם לפעם חש תחושת רמייה מנקרת , תחושה שעלתה בגרונו בליבו אך מעולם לא בשפתו . האמון שרכש ברעיו לנצח שכן בתוכו , עד כי סירב להאמין כי נטשו את הדרך . האידיאולוגיה עדיין ניקרה בתוך מהוויו . אותה האידיאולוגיה האוטופית הנגזרת מבעד לתושייה הנדרשת מבית היוצר של ההמון . היסודות שנבנו עוד מימי האוניברסיטה עמדו איתנים מול האוקיאנוס העצום של הזמן . הסחף האין סופי הגאות והשפל לא פרעו בדעותיו .אולם זרעו הרס במבנה , זרעו הרס בנימי הדעת . במכחול גס נצבעו עקרונות שגובשו על ידי מולידי הרעיון . אותם המולידים , אותם האבות המייסדים ממש עכשיו כבר ריחן נס .  

ליברליות מחשבתית הינה כוח מניע בתוך הזרם הבלתי פוסק , ללא ליברליות מחשבתית לא ניתן לשלב כוח עצום שכזה ולהוביל . בחש שוב ושוב בתודעתו תוך שהוא מנסה בחוסר יכולת אמיתית להבין את השינוי המר שנוצר . לא אחת חש בצורך לפרוש , לא אחת חש בצורך לפלג את הארגון לגבש את המאמינים ברעיון היסודי ולהביל אותו למחוז ייעודו המקורי . אולם בתוך תוכו עוד האמין , האמין כי טובת המטרה מעצבת את ההמון כפי שנדרש . את פועלו נחוש היה ליצור מתוך המעגל , לשמור על השלם . לשמור על השלם כמימי בראשית ובתוך השלם למגר את הפופוליזם ההרסני הזה . רק מתוך השלם ניתן לגרום לשינוי . נראה היה כי נחוש הוא בדעתו נראה היה כי מנסה הוא השקם וערב לשכנע את עצמו עד כי ניקר מסע השכנוע במלאכותיות מייסרת שמיגעת את הנפש .

בכוח סערת הנפש הכלה נרקמת תוכנית בליבו . תחילה נבוך היה על שעלה בתודעתו קו המחשבה הנלוז הזה . אולם ככול שחפר בתוככי נפשו הבין כי זו הדרך . שינוי בנורמה התנהגותית האישית אין בה פגם במידה ונעשית היא למען המטרה הסיק . המטרה ללא ספק מקדשת ועל כן אני איש שרת לטובת אותה המטרה .